| |
|
  |
Gröna Rum läggs ned! |
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
27-06-2005, 11:07
|
Gäster

|
Jag håller också med Pirums inlägg en bit här ovan till 100%. Det sägs visserligen att man ska sluta när man är som bäst (vad det nu kommer sig) men om det blir ett nytt designprogram som ersättning är vi tydligen många som inte kommer att titta. Äntligen trädgård har jag sedan länge tröttnat på. Är verkligen döda stenplattor ett så mycket större allmänintresse än levande grönskande växter? Jag kan förstå Silverlök, även om jag själv inte är beredd att gå fullt så långt. Förutom Gröna Rum gillar jag naturprogram, men har länge saknat bra kvalitetsfilmer om svensk natur. Antingen ska det vara skakiga tittarfilmer eller spektakulära elefanter och späckhuggare.
Olle
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 11:30
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
Eftersom inga program får vara längre än 30 min så blir det mycket uppsplittrat. Förr var oftast programmen 40-50 min långa, men det finns väl någon undersökning som visar att de får fler tittare om de gör programmen kortare. Annars tycker jag att Finska YLE är ett föredöme, förutom Strömsö (varje avsnitt är 40 min långt) så har YLE t ex program om husbyggen (inget designprogram utan praktiskt information om olika delar av byggandet).
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 272
Medlem nr: 5 519

|
Ja det är verkligen trist att de lägger ner ett bra program, som dessutom väldigt många tittar på. Jag vill inte se nåt designprogram utan jag vill lära mig hur man sköter om sina plantor och vad det finns för växter till trädgården o.s.v. Hur man bygger en spalje eller gjuter betongkrukor kan väl ett annat program få visa!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 13:17
|

Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 5 149

|
CITAT (KURT @ 25-06-2005, 08:35) Även det nya trädgårdsprogrammet i SVT kommer att produceras av SVT Syd, och ansvaret för inriktningen av det nya programmet är chefen för SVT Syd Carina Brorman Email: carina.brorman@svt.se . Se också artikel i Sydsvenskan. Har också mailat och klagat. Men Carinas mailadress stämmer inte!
--------------------
Gröna & jordiga hälsningar från Muguet Zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 13:25
|
Medlem

|
CITAT (Muguet @ 27-06-2005, 14:17) CITAT (KURT @ 25-06-2005, 08:35) Även det nya trädgårdsprogrammet i SVT kommer att produceras av SVT Syd, och ansvaret för inriktningen av det nya programmet är chefen för SVT Syd Carina Brorman Email: carina.brorman@svt.se . Se också artikel i Sydsvenskan. Har också mailat och klagat. Men Carinas mailadress stämmer inte! Den som är direkt programansvarig för Gröna Rum och för ett ev nytt trädgårdsprogram är Emma kronqvist, se artikel i Aftonbladet. Det var Emma kronqvist som menade att " Det är så många som redan vet om rosorna ska stå i skugga eller sol. Det här kommer nå mer personer som ser på trädgården på ett annat sätt än bara härligheten att få växterna att leva" Enligt SVTs kontaktsida så skall Emma ha Email adressen emma.kronqvist@svt.se
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 14:20
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
CITAT (renate @ 27-06-2005, 15:02) Så; nu har även jag mailat och beklagat mig.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
CITAT (silverlök @ 27-06-2005, 09:41) Från och med nu har jag ingen tv, jag har en monitor till dvd:n!! Jag är trött på att betala tv-licens när det aldrig produceras några program jag vill se!! Måste man inte betala Tv-licens om man har dvd? Måste man i alla fall om man har Tv-kort i datorn, radio osv. Bara undrar
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2005, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Då var det slut på det roliga. OK, det har inte varit roligt hela tiden men klart godkänt. Beträffande beslutet så har jag tyckt att Emma Kronqvist varit klart godkänd i djursjukhuset, mest då till utseendet. Uppenbarligen är det hennes bästa sida, tankeverksamheten är det lite si och så med. Undrar om det är hon som fått in design-nissen som visat sig i några Gröna rum? Ingen höjdarkille precis. Kanske kommer det andra influenser i programmet med tanke på att Emma var producent för SVT:s senaste dokussopa. Jo, jag stavade rätt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2005, 07:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069

|
Nu har också jag mailat SVT och bett dem följa med sin tid genom att analysera hur intresset för trädgård egentligen ser ut... Fy bläh för ytliga trender! Mulle
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2005, 10:12
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Faktiskt så tycker jag inte att det fanns nåt trädgårdsprogram som var riktigt "bra"
Gröna rum var sisådär, tyckte jag. Men det som var dåligt var att det inte fanns nån röd tråd i programmet, det var för mycket hattande mellan olika reportage och det fanns inget utrymme för design alls...
I de andra programmen typ "äntligen hemma" så blev det för mycket show och okunnighet att jag nästan mådde illa. De är ju bara inriktade på att göra en tv show, och skiter fullständigt i både design och trädgårdsskötsel.
Då mitt specialintresse är japanska trädgårdar så inser jag att jag kanske tillhör minoriteten, då de flesta förmodligen har de där klassiska blomster-rabatt- trädgårdar som min farmor hade.
Om jag hade fått producera ett trädgårdsprogram hade det sett ut som följande; man hade under exempelvis 5 st 1 timmesprogram fått följa en trädgårdsdesigner (en riktig sådan) från första mötet med kunden tills dess att trädgården är klar. Och jag hade då fokuserat på att visa hur designern tänker och arbetar, vilka material man använder, vilka växter, och hur de sköts. Inte allt det där jävla flamset som alla program har (värst är väl de i tv4 som reser runt i en trailer och renoverar).
Exempel på program:
* en familj vill ha en äkta japansk trädgård
* en familj vill ha en trädgård man kan roa sig i, med swimmingpool osv..
* en klassisk engelsk blomsterträdgård
* en vattenträdgård med vattenfall, broar, forsar osv..
* en familj vill ha en extremt lättskött trädgård, man anlägger en karesansui (japansk torr trädgård, sand, sten minimalt med växter)
Jag hade gärna sett på ett sånt program, som man hade fått ut nåt vettigt ut istället för alla tramsprogram.
men jag får nog fortsätta drömma... /henrik
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2005, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (MrNorth @ 28-06-2005, 11:12) Jag hade gärna sett på ett sånt program, som man hade fått ut nåt vettigt ut istället för alla tramsprogram. Vi tycker naturligtvis det är intressant att läsa dina förslag till program, men de som definitivt är intresserade av konkreta förslag är svt etc. Jag skrev också ett och annat förslag i mitt e-mail till dem. Tycker också det visar att man är lite extra seriös. Hoppas verkligen du skrivit till dem också med dina utmärkta idéer.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
28-06-2005, 10:31
|

Medlem
Antal inlägg: 26
Medlem nr: 5 553

|
Mailade också och klagade nu... Men även jag gav lite små ideer om vad dom hade kunnat göra!!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2005, 10:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Otroligt... Det program som hade flest tittare i SVT för ett år sedan var Gröna Rum... Och nu läggs det ned..? Undrar hur de tänker.. FaktaCaprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2005, 11:19
|
Medlem

|
CITAT (Caprice @ 30-06-2005, 11:42) Otroligt... Det program som hade flest tittare i SVT för ett år sedan var Gröna Rum... Och nu läggs det ned..? Undrar hur de tänker.. FaktaCaprice Man kan få aktuella tittarsiffror per vecka hos http://www.mms.se/ . Gröna Rum ligger högt upp, även om det naturligtvis låg lägre när det tvingades konkurrera med Djursjukhuset tidigare under säsongen (en vansinnig planering att ha två program med liknande innehåll samtidigt). Tv4:s "äntligen trädgård", finns inte med blad Tv4 10 mest sedda program.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2005, 11:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (KURT @ 30-06-2005, 12:19) CITAT (Caprice @ 30-06-2005, 11:42) Otroligt...
Caprice Man kan få aktuella tittarsiffror per vecka hos http://www.mms.se/ . Gröna Rum ligger högt upp, även om det naturligtvis låg lägre när det tvingades konkurrera med Djursjukhuset tidigare under säsongen (en vansinnig planering att ha två program med liknande innehåll samtidigt). Tv4:s "äntligen trädgård", finns inte med blad Tv4 10 mest sedda program. Är det någon som vet hur sådana här tittarsiffror fungerar? Kan de mäta alla som tittar på ett visst program eller? Om man spelar in programmet på video/dvd då? Registreras det också?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2005, 12:19
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 30-06-2005, 12:59) Är det någon som vet hur sådana här tittarsiffror fungerar? Kan de mäta alla som tittar på ett visst program eller? Om man spelar in programmet på video/dvd då? Registreras det också? Det är bara en grupp familjer som har en speciell mätare hemma som skall registrera hur mycket olika personer i hushållet ser. Men det är ju svårt att få det till en normalfördelning av svenska folket.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2005, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
CITAT (Rossi @ 30-06-2005, 12:59) Är det någon som vet hur sådana här tittarsiffror fungerar? Kan de mäta alla som tittar på ett visst program eller? Om man spelar in programmet på video/dvd då? Registreras det också? Det sitter en mätare i TVn hos ett visst antal människor runt om i vårt land. Denna mätare registrerar: Vilken kanal, hur länge, hur många som tittar, ålder + kön. Om programmet spelas in registreras det inte. Däremot att du tittar på video/DVD. Likaså om du tittar på Text-TV.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
01-07-2005, 09:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jösse vad man missar när inteär uppkopplad..
För djävligt..säger jag bara...blir sååå förbaskad...hade iofs hoppats på nya programmen inte som ersätter det gamla..jag vill ju ha MEEEER trädgård... Ska minsann maila och klaga jag med...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|