Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blev uppsagd... bara sådär...
          mamamaggan
          Inlägg 28-06-2005, 22:09
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Hoppas det ordnar sig för dig Jendah och dig Gammelnalle. Så är det på arbetsmarknaden idag. Arbetsgivarna gör sig av med medarbetare om de hittar någon som de tror är " bättre". Men det kostar och det tror inte jag att de tänker på . Folk kan ha hur mycket utbildning som helst men de har i alla fall lärotid när de inte producerar 100% och det kostar. Har de tillräcklig utbildning stannar de inte utan söker sig vidare till andra jobb.

Att vara med i facket kan vara bra. Ni som gått ur , varför böt ni inte fackförbund? Alla är inte lika. Jag böt fack för c:a 10 år sedan efter ett allvarligt samtal med vårt fackombud. Nu tillhör jag ett litet förbund som ställt upp och hjälpt mig enormt. Avgiften är också lägre än de flesta andra.
          Just nu har jag en jurist som hjälper mig att utreda min arbetskada och det kostar inte mig ett öre.

Så tänk efter ordentligt, man har nog mer nytta av facket än man tror . Det gäller bara att hitta det " rätta " facket. Och jag löneförhandlar själv även fast jag är med i facket eftersom jag inte är med i det största facket på arbetsplatsen.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netaave
          Inlägg 28-06-2005, 22:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:04)
          I fackföreningsavgiften ingår även hemförsäkringen så inte tycker jag att det är dyrt.Jag är medlem i det Kommunala facket.

Vad har du för villkor i den försäkringen då, det är den mest värdelösa hemförsäkring som finns.
          Vi hade vattenläcka och fick inte ett öre. Svägerskans tvättmaskin brann - ingen ersättning
          grannen hade inbrott och blev av med både kamera och smycken för flera tusen kronor dom fick 500 för kameran, inget för smyckena. Gick alltså med förlust eftersom självrisken var 1000 kr.

--------------------

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-06-2005, 22:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

jag har en bra billig hemförsäkring redan men utökat reseskydd och det är vad jag behöver efter som jag är i asien ett par månader om året och det skulle aldrig facket ge mig. och så har jag bra skydd om mina akvarium skulle spricka och är tveksamm om facket skulle hjälpa mig där också. nej facket var nog bra förr nu känns det mer som en förlägen maktfullkommlig klump ungefär som sossarna.

--------------------

Citera
          jendah
          Inlägg 28-06-2005, 22:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 23:02)
          Jo tack, det är lätt att förhandla när man inget jobb har längre. Med fackets hjälp skulle man faktiskt kunna antingen förhindra en uppsägning eller åtminstånne få ett rejält skadestånd. men det är juh fritt val hur man väljer, och ett par hundra i månaden tycker inte jag är hutlöst dyrt. unsure.gif

Det handlade inte om pengar... det var inte precis meningsfullt att gå med när man var arbetslös (då handlade det om pengar iofs). Sen har det bara rullat på sen jag fick jobb.. Blev inte av att jag tog tag i det - vilket var dumt, eftersom jag hela tiden vetat att det skulle gå åt h*****e förr eller senare. Det var ganska förutsägbart eftersom jag hela tiden har konkurrerat med killar med massor av erfarenhet (5-15 år mer än jag).

Men jag tror inte att facket hade hjälpt så värst mycket... jag orkar inte slåss för något skadestånd - har aldrig brytt mig om pengar mer än att jag klarar mig. Dessutom - slåss jag så blir jag ökänd i en ganska liten "yrkes-värld" och får ännu svårare att hitta nytt eftersom jag är besvärlig. Och jobbet förlorar jag ju oavsett....

Men A-kassan är jag iofs med i sen länge... och hemförsäkring med reseskydd och full bilförsäkring har jag också...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-06-2005, 22:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Maken min har genom sitt fack gratis hemförsäkring som omfattar samma villkor som alla andra försäkringstagares.
          Facket såg till att hans arbetsplats blev säkrare... giftiga medel som han hanterat utan att veta om dess verkan, plockades bort och överhuvudtaget såg de till att allt var OK.
          Sedan så har han ett par - tre ggr råkat ut för olycka, både på arbetet och fritid... där har fackets försäkringar trätt in och betalat ersättning för sveda och värk och också för "invaliditet"... likaså var jag (visste jag inte) medförsäkrad och erhöll drygt 48.000kr när jag förtidspensionerades (numera heter det sjukersättning)

Faktiskt så tycker jag att det är lite av "åka snålskjuts" att inte vara med i facket... det är ju ändå de som ser till att arbetsplatserna är säkra och att alla har en dräglig arbetsmiljö mm. mm. Det handlar inte bara om löneförhandlingar... sånt kan man göra fastän man är med i facket... fel vore väl annars.

Ett färskare exempel är dottern som i våras ramlade i badkar och slog sig illa... hon har haft visstidsanställning på COOP Forum som förlängts om och om igen men nu när hon blev sjukskriven och chefen fick veta att hon hade domningar i arm mm och hon gick med sjukintyget till han så fick hon ett kallt... å så ber jag att få tacka för din tid här ohmy.gif ... hon hade jobbat där i flera år.

Facket har hjälpt henne till att få skadestånd... hon ville så klart inte få tillbaks anställningen vilket facket också erbjöd att slåss för.

Citera
          jendah
          Inlägg 28-06-2005, 22:33
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:24)
          Faktiskt så tycker jag att det är lite av "åka snålskjuts" att inte vara med i facket... det är ju ändå de som ser till att arbetsplatserna är säkra och att alla har en dräglig arbetsmiljö mm. mm. Det handlar inte bara om löneförhandlingar... sånt kan man göra fastän man är med i facket... fel vore väl annars.

Fast på de ställen jag har jobbat har djungelns lag gällt - eller något liknande... Där Vd smyger omkring och frågar om någon vet om någon av tjejerna är gravid... Eller där kvinnor öppet får höra att de SKA ha lägre lön än likvärdigt utbildade och lika erfarna män, för samma arbete... eller där man får spaken för att man har för lite erfarenhet - trots att detta var tydligt redan när man anställts... Och inte har facket brytt sig trots anmälningar unsure.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-06-2005, 23:10
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (jendah @ 28-06-2005, 23:33)
          CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:24)

Fast på de ställen jag har jobbat har djungelns lag gällt - eller något liknande... Där Vd smyger omkring och frågar om någon vet om någon av tjejerna är gravid... Eller där kvinnor öppet får höra att de SKA ha lägre lön än likvärdigt utbildade och lika erfarna män, för samma arbete... eller där man får spaken för att man har för lite erfarenhet - trots att detta var tydligt redan när man anställts... Och inte har facket brytt sig trots anmälningar unsure.gif

Låter väldigt trist... äldsta dottern min skulle på amställningsintervju... hon hade då precis innan fått bekräftat att hon var gravid... detta talade hon om så klart... reaktionen från tillkommande chefen var... Grattis!!! och hon fick jobbet... tyvärr så slutade graviditeten olyckligt.. men...

Om inte det lokala... bryr sig om och gör allt så har man ju alltid möjlighet att vända sig till det centrala och få hjälp.
          Hur man än tycker att de där hundringarna hade väl jag kunnat ha till nåt roligare... så har ändå facket en betydande roll både vad gäller löner och villkor.

Citera
          jendah
          Inlägg 28-06-2005, 23:20
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Felix matte @ 29-06-2005, 00:10)
          äldsta dottern min skulle på amställningsintervju... hon hade då precis innan fått bekräftat att hon var gravid... detta talade hon om så klart... reaktionen från tillkommande chefen var... Grattis!!! och hon fick jobbet... tyvärr så slutade graviditeten olyckligt.. men...

Tråkigt med graviditeten... sad.gif
          men intervjun låter fantastisk - önskar man hörde sånt positivt oftare...
          Jag är mer van vid slingrande "runtomkring" frågor där de försöker ta reda på om man tänker skaffa barn de kommande 5 åren Undrar hur många gånger jag försökt svara "rätt" på dessa frågor unsure.gif Men om jag inte ska ljuga måste jag svara "fel"... Jag är kvinna, 30 år, har lite yrkeserfarenhet (ca 2 år nu) är gift och vi har en villa, men inga barn än... Många fel där alltså... faktiskt alla fel... huh.gif trots att det är fullt normalt...

Det mesta av det jag berättade om hur det gått till har jag inte själv varit med om utan bara sett - jag kan allså inte anmäla det... andra har gjort det dock, och det har inte hjälpt. Det mesta av det är nu ganska länge sen.

Och som jag sa, för min del är det inte hundralapparna som är problemet - utan rent slarv...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-06-2005, 23:27
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (jendah @ 29-06-2005, 00:20)
          CITAT (Felix matte @ 29-06-2005, 00:10)
          äldsta dottern min skulle på amställningsintervju... hon hade då precis innan fått bekräftat att hon var gravid... detta talade hon om så klart... reaktionen från tillkommande chefen var... Grattis!!! och hon fick jobbet... tyvärr så slutade graviditeten olyckligt.. men...

Tråkigt med graviditeten... sad.gif
          men intervjun låter fantastisk - önskar man hörde sånt positivt oftare...
          Jag är mer van vid slingrande "runtomkring" frågor där de försöker ta reda på om man tänker skaffa barn de kommande 5 åren Undrar hur många gånger jag försökt svara "rätt" på dessa frågor unsure.gif Men om jag inte ska ljuga måste jag svara "fel"... Jag är kvinna, 30 år, har lite yrkeserfarenhet (ca 2 år nu) är gift och vi har en villa, men inga barn än... Många fel där alltså... faktiskt alla fel... huh.gif trots att det är fullt normalt...

Det mesta av det jag berättade om hur det gått till har jag inte själv varit med om utan bara sett - jag kan allså inte anmäla det... andra har gjort det dock, och det har inte hjälpt. Det mesta av det är nu ganska länge sen.

Och som jag sa, för min del är det inte hundralapparna som är problemet - utan rent slarv...

Faktiskt så var hon själv smått chockad av att hon fick jobbet då... nu är hon mamma till ettårigt yrväder... har hunnit med att flytta och jobba i olika delar av landet och har nu en till liten på väg ... så allt blev bra till slut. wub.gif

Förstår att slarv kan vara orsaken.. har ju fyra barn rolleyes.gif wub.gif

Citera
          jendah
          Inlägg 28-06-2005, 23:33
          Länk hit: #30

Medlem

Så skönt för er!
          Och skönt att det kan "sluta" bra, man behöver höra det ibland.
          Lycka till med din dotter och hennes nya knytte på väg wub.gif wub.gif

Och god natt! smile.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          fruberglund
          Inlägg 28-06-2005, 23:41
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 590
          Medlem nr: 4 227

Nä, vad tråkigt Jendah!

Men kan du inte göra något av din talang då? Du kanske inte kan leva på det men du kan ju börja så smått...vem vet...du kanske blir en känd konstnär på köpet smile.gif wub.gif

Känner till det där själv...snart 30, villa och man...varningsklocka hos arbetsgivarna direkt. Sökte ett jobb innan vi bestämde oss för att skaffa barn och hade jag fått det hade vi väntat några år till.

En till på mitt dåvarande jobb sökte samma...en kille i 20-årsåldern.

Gissa vem som fick komma på intervju och vem som inte fick sad.gif Detta trots att jag hade betydligt mer kompetens och erfarenhet än honom.

Diskuterade det med honom och de hade faktiskt sagt till honom att de ville ha någon som kunde stanna länge wacko.gif

De tittade alltså på min ansökan och drog sina egna slutsatser utan att ens fråga mig om min "5-årsplan". Hallåååååå, det finns faktiskt människor som inte vill ha barn eller inte kan få..de döms då bort direkt på grund av ålder och civilstånd osv. (gäller inte mig då smile.gif ) Men blir ändå förbannad att det är så j-la ytligt allting.

Hoppas det går bra för dig, försök att njuta lite av sommaren i alla fall.

Kramar till dig!

--------------------
          Hälsningar, fru Berglund

"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows
          lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"

Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)

Citera
          netaave
          Inlägg 28-06-2005, 23:53
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Som du beskriver facket Agneta, så fungerar det inte längre! Titta bara på kommunalstrejken häromåret hur dom går i ledband.
          Försäkringarna är oftare arbetsgivaren än fackets, även om jag vet fackförbund som har bättre än mitt.

Om facket hade varit idag vad det var när jag började jobba eller vi behöver bara gå tillbaka 10 år, då hade jag förmodligen varit med fortfarande.
          Men som det är nu får var och en se om sitt eget hus, och en sak ska du ha klart för dig!
          Jag åker inte snålskjuts på någon!

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-06-2005, 05:55
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag har en kund med en visstidsanställd kvinna. Arbetsgivaren vill fastanställa henne. Hon fick nyligen vet att tjejen är gravid.

Bra sa hon , då ordnar vi värdens bästa mammatjänst till dig med fria flextider och möjlighet att jobba hemifrån vid behov så att du kan finnas tillgänglig för ditt barn länge.

Förutsättningen för fast anställning är att firman som tidigare anlitat f-skattare i stället anlitar anställd arbetskraft på orten.

Nu är det så att all arbetskraft som anställs måste internutbildas vilket kostar en hel del pengar.

Jag har nyligen använt en hel arbetsdag på att göra en ansökan om sk sysselsättningsbidrag som finns i vissa län. Arbetsgivaren är klockren för att uppfylla villkoren för sådant bidrag. Bidraget går dessutom inte med vinst utan allal pengar kommer att gå till att iordningsställa arbetsplatser samt utbildning. Dvs ge möjlighet för de ansätllda på orten att fungera på arbetsplatsen.

Vet ni vad länssyrelsens svar är.?

Jo, lämna in ansökan ni men det nyttar inget till. Vi beviljar inte enskilda firmor sysselsättningsbidrag. När jag protesterade och sa att det står inte i författningssamlingen att det bara gäller aktiebolag så sa dom sig ha rättigheten att ställa hägre krav enligt egna villkor. Dom ville inte bidraga till att göra privatpersoner förmögna sa dom.

Hallå, Ett aktiebolag ägs ofta av privatpersoner. Enkilda firmor beskattas precis som alla andra så det handlar inte om förmögenhet precis. Desstutom så går ju pengarna till att göra arbetskraften på orten kapabel att sköta de arbetsuppgifter som finns tillgängliga.

Förmosligen kommer väldens bästa mammatjänst att gå i slasken pga av någon småpåvetolkning av regler och villkor på länsstyrelsen.

Dom tycker väl det är bättre att tjejen går arbetsläs förmodligen.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-06-2005, 05:59
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (netaave @ 29-06-2005, 00:53)
          och en sak ska du ha klart för dig!
          Jag åker inte snålskjuts på någon!

Uppfattat! tongue.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 06:10
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Fast om alla resonerar som så att "jag åker inte snålskjuts", då hade vi inga fackföreningar kvar längre, och då jädrar gäller det till att förhandla. Då kommer den anställde att få dumpa sina löner för att inte få sparken, dom skulle anställa den som har lägst lönekrav, och djungelns lag skulle verkligen få råda. Är det så ni vill ha det, ni som medvetet dissar facket. Men va´med i A kassan för att få ut lite pengar när ni blivit arbetslösa, det vill ni, och sen säga att "jag åker minsann inte snålskjuts". Jag tycker att det låter som att man vill äta kakan men ha kvar den ändå. Facken må vara ett jävla komplicerat elände att ha att göra med när det behövs, men det lönar sig i längden, sen är det juh inte bara en enda person som jobbar där, får du inte rätt hjälp av nån så är det bara att snacka med nån annan. Men snålskjuts, det åker man om man madvetet slopar facket men vill ha rättigheter och en trygg arbetsplats, som alla andra.

Citera
          jendah
          Inlägg 29-06-2005, 07:04
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 07:10)
          Då kommer den anställde att få dumpa sina löner för att inte få sparken, dom skulle anställa den som har lägst lönekrav, och djungelns lag skulle verkligen få råda.

Så är det redan.... oavsett facket... mad.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-06-2005, 07:08
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (netaave @ 29-06-2005, 00:53)
          Som du beskriver facket Agneta, så fungerar det inte längre! Titta bara på kommunalstrejken häromåret hur dom går i ledband.
          Försäkringarna är oftare arbetsgivaren än fackets, även om jag vet fackförbund som har bättre än mitt.

Joodå... Gruvfacket fungerar så än idag biggrin.gif de går inte i någons ledband mad.gif

gruv har ovanligt bra försäkringsavtal.

Citera
          jendah
          Inlägg 29-06-2005, 07:12
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (fruberglund @ 29-06-2005, 00:41)
          Känner till det där själv...snart 30, villa och man...varningsklocka hos arbetsgivarna direkt. Sökte ett jobb innan vi bestämde oss för att skaffa barn och hade jag fått det hade vi väntat några år till.

En till på mitt dåvarande jobb sökte samma...en kille i 20-årsåldern.

Gissa vem som fick komma på intervju och vem som inte fick sad.gif Detta trots att jag hade betydligt mer kompetens och erfarenhet än honom.

...

Hoppas det går bra för dig, försök att njuta lite av sommaren i alla fall.

Kramar till dig!

Känner så väl igen det... sad.gif
          Är så trist att det ska behöva vara så... Fast man kanske skulle tänka som ni och skaffa barn nu istället för om ett par år som det var tänkt smile.gif

Njuter av sommaren gör jag däremot redan... På fredag har vi haft vårt hus i ett år wub.gif så det finns massor att göra tongue.gif

Hoppas alla andra här också njuter av sommaren! Den visar sig verkligen idag wub.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 07:22
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (jendah @ 29-06-2005, 08:12)
          Hoppas alla andra här också njuter av sommaren! Den visar sig verkligen idag wub.gif

Vart då nånstans? unsure.gif Här har det regnat mest hela natten, det är mulet nu och 11 grader, halvstorm har det varit i nästan en vecka nu sad.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 29-06-2005, 07:25
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (rabalder @ 28-06-2005, 21:35)
          Men visst måste arbetsgivarna kunna avskeda folk, som inte passar in!?
          Förut vågade arbetsgivarna knappt anställa, för att de visst att de inte kunde avskeda om folk inte jobbade tillräckligt tex. Tänk er själva... ett företag måste bära sig om det ska kunna fungera. Då gäller det att alla drar åt samma håll, många tänker inte på att arbetet man gör måste löna sig, annars blir man utan!

Tyvärr kan inte arbetsgivarna avskeda folk som inte passar in, inte lägger manken till etc. Såvida du inte menar under en provanställning - då kan arbetsgivaren utan att ens behöva motivera sig inte låta provanställningen övergå till vidareanställning.

Om man inte direkt missköter jobbet (och det ska rätt mycket till) så kan du vara hur lat och fyrkanting som helst utan att bli avskedad. Det är vår anställningstrygghet som sätter stopp för det.

Anställningstryggheten är jättebra i många sammanhang men det innebär också att man inte är lika rädd om sitt jobb. Det är bara att jämföra t.ex. butikspersonal i Sverige och i Danmark (där man inte har samma anställningstrygghet). Vilken skillnad! I Danmark är man mycket mer rädda om sina anställningar och lägger verkligen manken till och är serviceminded.

Jendah! Jag hoppas att det fixar sig för dig. Var det en tillsvidareanställning (fast jobb) du hade eller ett projektarbete eller liknande? Jag förstår att du är upprörd - vem hade inte blivit det - men kanske har din arbetsgivare faktiskt torrt på fötterna. Om det är ett någotsånär seriöst företag så hade man nog inte vågat att säga upp dig utan grunder. Men OM du har blivit felaktigt uppsagd så borde det väl ändå finnas sätt att komma tillrätta med det även om man inte är med i facket. Eller?

--------------------
          Skåne zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon