Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Blev uppsagd... bara sådär...
          Rossi
          Inlägg 29-06-2005, 07:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (jendah @ 29-06-2005, 08:04)
          CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 07:10)
          Då kommer den anställde att få dumpa sina löner för att inte få sparken, dom skulle anställa den som har lägst  lönekrav, och djungelns lag skulle verkligen få råda.

Så är det redan.... oavsett facket... mad.gif

Nja, håller inte med. Seriösa företag ser längre än till vem som kräver lägst lön.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          jendah
          Inlägg 29-06-2005, 07:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Rossi @ 29-06-2005, 08:25)
          Jendah! Jag hoppas att det fixar sig för dig. Var det en tillsvidareanställning (fast jobb) du hade eller ett projektarbete eller liknande? Jag förstår att du är upprörd - vem hade inte blivit det - men kanske har din arbetsgivare faktiskt torrt på fötterna. Om det är ett någotsånär seriöst företag så hade man nog inte vågat att säga upp dig utan grunder. Men OM du har blivit felaktigt uppsagd så borde det väl ändå finnas sätt att komma tillrätta med det även om man inte är med i facket. Eller?

Visst var det tillsvidare... efter flera projektanställningar och en provanställning som gick ut i Mars. Då blev det tillsvidare - och jag har knappast misskött mitt jobb på de tre ynka månaderna som gått. Anledningen att jag blir uppsagd är att de inte hittar uppdrag åt mig (vilket ju är en typ av arbetsbrist) men ärligt - vem förväntar sig att hitta uppdrag i juni? Jag hade uppdrag till sista april, så jag har varit nästan sysslolös i maj/juni. De skyller på att jag är oerfaren - men det visste de ju om när de anställde mig... Och jag har fått positiva omdömen på de uppdrag jag haft... och dessutom fått förlängning båda gångerna.

Jag tvivlar inte på att de hittar ett lagligt sätt att göra sig av med dem (inklusive mig) de inte vill ha... Anställningstryggheten fungerar inte särskilt bra - det finns alldeles för många kryphål. Bara så du vet... sad.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          jendah
          Inlägg 29-06-2005, 07:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

CITAT (Rossi @ 29-06-2005, 08:27)
          CITAT (jendah @ 29-06-2005, 08:04)
          CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 07:10)
          Då kommer den anställde att få dumpa sina löner för att inte få sparken, dom skulle anställa den som har lägst  lönekrav, och djungelns lag skulle verkligen få råda.

Så är det redan.... oavsett facket... mad.gif

Nja, håller inte med. Seriösa företag ser längre än till vem som kräver lägst lön.

Då finns det mycket få seriösa företag, helt enkelt...

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          Rossi
          Inlägg 29-06-2005, 07:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag håller tummarna för att det fixar sig för dig Jendah.

Om du kan - njut av sommaren!

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Annlo
          Inlägg 29-06-2005, 14:01
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

CITAT (jendah @ 29-06-2005, 08:38)
          Jag tvivlar inte på att de hittar ett lagligt sätt att göra sig av med dem (inklusive mig) de inte vill ha... Anställningstryggheten fungerar inte särskilt bra - det finns alldeles för många kryphål. Bara så du vet... sad.gif

Lagen om anställningskydd ska nog i teorin fungera rätt bra, men om du inte utreder din sakfråga så då funkar den ju så klart inte!

Dom kan inte anställa någon på din tjänst inom nio månader utan att ge dig rätten till återanställning först, om du blivit uppsagt pga arbetsbrist!

Dom har väl upplyst dig om rätten till återanställning? Du har även anmälningsplikt (om du är intresserad förstås!) för att visa intresse till nya tjänster!

Detta är generella regler från LAS men har du skrivit på anställningsavtal så ska det stå där vad som gäller specifikt för dig!

Detta är ett praktexemel på när det hade varit bra att vara med i facket för till och med dom ska väl kunna LAS?!:rolleyes:

Men det är klart du är väl inte så jättesugen på att få börja där igen med dom arbetsförhållandena...

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-06-2005, 14:05
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Dagensplatsannos för en tjänsteman skulle kunna se ut så här.

Vi vill att du har en gidigen utbildning på högskolenivå. Minst två masters.
          10 år arbetslivserfarenhet, helst på ledande postitioner. Stort kontaktnät.
          Kärnfrisk, ej ha fritidsintressen där du kan skada dig. Du skall vara max 25 år, singel och man. tongue.gif

Alla vi andra får skapa våra jobb själva.

Citera
          Annlo
          Inlägg 29-06-2005, 14:09
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Precis! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          kantarell
          Inlägg 29-06-2005, 14:20
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 3 392

Under våren har jag läst många platsannonser och det har faktiskt i ett flertal fall stått att man ska ange löneanspråk redan i ansökan! Då har jag fått uppfattningen att arbetsgivaren först kommer titta på dessa siffror för att plocka fram den billigaste och sedan läsa sig till om den personen verkar ok. Jag tycker väl snarare att man först borde läsa sig till vem/vilka som verkar mest lämpade/kvalificerade för en tjänst, prata med dessa och att lönen sedan blir en förhandlingssak.

--------------------
          PS. om du vet namnet på suckulenten i min signaturbild, skicka gärna ett meddelande med det. Det finns en till bild på den på min hemsida DS.
          hemsida: www.hsprodukter.se/mona (sidan innehåller en del av mina växter men även målningar mm)

Citera
          Dzad
          Inlägg 29-06-2005, 21:05
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 818
          Medlem nr: 4 116

Funderar om det verkligen är så... Snarare ska man inte ange för höga eller för låga löneanspråk.
          För höga gör att de inte vill anställa en p.g.a. att man helt enkelt är för dyr för sin skicklighet. För låga gör att man verkar desperat och då vågar de inte anställa en... tror väl att det är nåt skumt med en då.
          Tror snarare att de anställer den som verkar skickligast och som håller sig inom den max lönenivå de kan tänka sig.
          Ofta betalar de hellre lite mer lön om de tror sig få någon som kan sköta jobbet bra.

CITAT
          Fast om alla resonerar som så att "jag åker inte snålskjuts", då hade vi inga fackföreningar kvar längre, och då jädrar gäller det till att förhandla. Då kommer den anställde att få dumpa sina löner för att inte få sparken, dom skulle anställa den som har lägst lönekrav, och djungelns lag skulle verkligen få råda. Är det så ni vill ha det, ni som medvetet dissar facket.

Finns en viss risk för att det blir kapitalägarna som får den största kakan ja.
          Läste i en statsvetenskaplig bok att forskning tyder på att det ofta inte är förnuftigt att vara med i stora intresseorganisationer. Detta för att de stora organisationerna måste ta så många intressen i beaktande att det medelintresse de för fram gynnar alla (t.ex. arbesttagare) inom det område de försöker påverka, snarare än bara medlemmarna.
          Det blir då en lite paradoxal situation: Individen tjänar inte på t.ex. facken rent individualistiskt kortsiktigt, men följer alla det kortsiktigt förnuftiga upphör intresseorganisationen och alla arbetstagare lider av det.
          Med andra ord kan man säga att de som tycker att intresseorganisationen gör att bra jobb som gynnar dem men inte själv är med åker snålskjuts, men de som inte anser att organisationen gör något nyttigt för dem kan stå utanför utan att känna sig självisk.
          Eller?

--------------------
          Finland - Planterar i motsvarande Sveriges zon 5 (bor i motsv. zon 3)

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon