Hej Birger!
Tack för ditt svar!
Efter att ha läst på om almsjukan så är vi nu helt övertygade om att vårt fina vårdträd är döende och nog med allra största sannolikhet måste tas bort. Tråkigt, för det är ett väldigt vackert träd och nog ganska gammalt där det står och samsas med kullerstenarna.
Så får vi ta kontakt med en bra trädbeskärare. Du som bor i Ystad kanske kan rekommendera någon? Själv så bor jag i Simrishamn, inte långt bort alltså. Det är väl bra om vi gör detta snart eftersom andra träd kan smittas av trädet på vår tomt?
Och så är det dags att börja fundera över ett annat, vackert vårdträd till den gamla tomten.
Om självavstötning läste jag bl a i den virtuella floran om alm: "Grenarna självgallras genom avstötning under eftersommaren, något som också förekommer hos andra lövträd, som ek (Quercus robur) och asp (Populus tremula)." Detta har vi också märk av genom det "spill" av smågrenar som finns under trädet.
Vad tråkigt! Men men, inte mkt att göra...
mvh Christina, Simrishamn
------
För övrigt: jag tycker om Ystads grönområden och uppskattar blomsterarrangemangen mkt och även planteringar i parker etc. Om du nu har ett finger med där?
--------------------
|