Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning av ungt plommonträd, Behöver jag beskära trädet?
          svenke
          Inlägg 02-07-2005, 23:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 949

Hej
          Jag planterade ett plommonträd våren -04 av sorten Opal. I samband med planteringen beskar jag trädet som det står i böckerna. Nu ett år senare tycker jag att grenar och topp växt kraftigt och trädet känns spinkigt och svajigt. Enligt samma böcker står det att plommon inte ska beskäras mer efter den första beskärningen.

Finns det någon klok person där ute i landet som kan ge mig något råd. Ska jag beskära det eller låta det vara?

Har lagt ut 2 bilder på plommonträdet i mitt album. Försökte lägga ut bilderna direkt i inlägget men det gick inget vidare. Det var det krångligaste jag varit med om (vadå URL?) Är det nån som vet hur man gör?

/Sven wacko.gif

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 02-07-2005, 23:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

jag har låtigt mit t vara den växer kraftigt men grenarna tjocknar på fort tycker jag, jag har aldrig beskurigt mitt och det ser ut att må bra

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Ingo
          Inlägg 02-07-2005, 23:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Jag tycker inte att ditt träd ser ut att ha växt onormalt mycket, årskotten verkar vara ungefär lika långa som på mitt Reine Claude d'Oullins som planterades samtidigt som ditt. Inte tycker jag att det ser så spinkigt ut heller. Unga plommonträd brukar inte vara så kraftiga som t ex äppelträd av samma ålder och grenarna ser slanigare ut eftersom man inte kortar dem lika mycket som på äpple vid första beskärningen.

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          Allis
          Inlägg 03-07-2005, 14:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

CITAT (svenke @ 03-07-2005, 00:04)
          Hej
          Jag planterade ett plommonträd våren -04 av sorten Opal. I samband med planteringen beskar jag trädet som det står i böckerna. Nu ett år senare tycker jag att grenar och topp växt kraftigt och trädet känns spinkigt och svajigt. Enligt samma böcker står det att plommon inte ska beskäras mer efter den första beskärningen.

Finns det någon klok person där ute i landet som kan ge mig något råd. Ska jag beskära det eller låta det vara?

Har lagt ut 2 bilder på plommonträdet i mitt album. Försökte lägga ut bilderna direkt i inlägget men det gick inget vidare. Det var det krångligaste jag varit med om (vadå URL?) Är det nån som vet hur man gör?

/Sven wacko.gif

skönt att höra att det är fler som tycker det är krångligt med bilder. unsure.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-07-2005, 14:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (svenke @ 03-07-2005, 00:04)
          Hej

/Sven wacko.gif

Här är bilderna:

Inget svårt att infoga bilder i forumet, man bara öppnar sitt album i ett separat fönster, vänsterklickar på den bilden som man vill ha, så den blir stor.
          sedan högerklickar man på bilden och väljer egenskaper, där hittar man bildens adress= URL. Adressen kopierar man. Denna dress är det sedan som man klistrar in i den rutan som dyker upp när man klickar på bildknappen ovanför rutan där man skriver sitt inlägg.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          svenke
          Inlägg 03-07-2005, 21:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 2 949

Hej
          Tack för alla svar.

Nu vet jag även hur man infogar bilder och det var ju inte direkt intuitivt för en ikke hackers. Tipset borde även ligga under FAQ där stod ju inte ett smack om hur det funkade

/svenke laugh.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon