Hej!
Har lite frågor om jord! Vad jag har förstått är påsjord inte att föredra. Kan någon ge mig förslag på var jag får tag på bra jord, eller hur jag själv blandar för att det ska bli bra!
Vissa delar av min trädgård är lerig, men det finns också sandiga delar. Jag har försökt välja växter som passar de olika jordtyperna, men ibland bör man väl jordförbättra?
Har en befintlig rabatt som de förra ägarna låtit växa igen helt. Måste därför försöka få bort allt gräs, och lyfta bort de växter som överlevt i djungeln. Sen måste det på en hel del jord, vad ska jag använda då?
Har ibland sett att grustag säljer kärror med jord, är den bättre än påsjord? Och ska den blandas upp med något?
Såg i ett tidigare inlägg innehållsförteckning över olika påsjord. K-Rautas jord innehåller: 30% sphagnumtorv H2-4 20% sphagnumtorv H4-6 25% fibermull 10% barkmull (barkkompost) 10% kogödselkompost 5% sand
180 kg/m3 Per m3 är det tillsatt 8 kg kalksten och 5 liter hönsgödsel
Är den okej för att vara påsjord?
Hoppas någon kan ge mig lite svar, vill att det ska bli bra från grunden när man sätter igång med ett större projekt.
Tack på förhand!
Noah
--------------------
Noah Trosa Zon 3
Njut av livet - det går inte i repris
|