Jag undrar om någon odlar fruktträd i plasttundlar eller växthus? En del sorter har jag i plasthus men på vintern tar jag bort taket och blåser massor med snö på plantorna. Har en del mer eller mindre resistenta äppleträd, många tål dock vintern här zon5-6 även om jag har zon 3 för att se om jag klarar dem sedan blir frukten en annan sak. Träna är hälften 2-åriga och de andra 1 åriga. EN del från finland,ryssland, norge, balikum och mellan eruopa. Alla klarade vintern utom en Rajka samt Rödluvan. Rajkan var nog helt mitt fel den var i en plastbunke 3l och fick för lite vatten. Har nu en 70 sorter från Zon 3-8 men är försmå för att ge ympris än. Har inte kunnat proväta dem än då ingen get frukt men köper så mycket svensk frukt som vi kan få här uppe i norr (10 mil sydväst om Umeå). Kommer att ympa i vinter i genn men ändra på en del saker då en 30 ympar fick mögel i ympen. Berodde på antinge att en del ympris fick stå förlänge i vatten som vart förorenat eller att de fick vatten på sig efter ympningen.
--------------------
|