Sven Karlsson
Jag undrar om någon odlar fruktträd i plasttundlar eller växthus? En del sorter har jag i plasthus men på vintern tar jag bort taket och blåser massor med snö på plantorna. Har en del mer eller mindre resistenta äppleträd, många tål dock vintern här zon5-6 även om jag har zon 3 för att se om jag klarar dem sedan blir frukten en annan sak. Träna är hälften 2-åriga och de andra 1 åriga. EN del från finland,ryssland, norge, balikum och mellan eruopa. Alla klarade vintern utom en Rajka samt Rödluvan. Rajkan var nog helt mitt fel den var i en plastbunke 3l och fick för lite vatten. Har nu en 70 sorter från Zon 3-8 men är försmå för att ge ympris än. Har inte kunnat proväta dem än då ingen get frukt men köper så mycket svensk frukt som vi kan få här uppe i norr (10 mil sydväst om Umeå). Kommer att ympa i vinter i genn men ändra på en del saker då en 30 ympar fick mögel i ympen. Berodde på antinge att en del ympris fick stå förlänge i vatten som vart förorenat eller att de fick vatten på sig efter ympningen.
Muguet
CITAT (Sven Karlsson @ 08-07-2005, 12:00)
Jag undrar om någon odlar fruktträd i plasttundlar

Va är det (plasttundlar) ? wacko.gif
pisanggoreng
Tunnlar av plast..? wink.gif
Sven Karlsson
Plasttundlar kan se lite olika ut. De riktiga finns se:http://www.classicum.se och titta på bågväxthus som är 4,5 eller6,0 eller 7,0meter breda sedan den längd som önskas. Jag har ett som jag gjort själv och är c:a 8 x 6 meter och har nu en 75 träd av småstammiga trän( några plommon resten är äpplen. c:a60-70 sorter. T. ex. Rajka, Rubin, Korin, Höstdessert, Angold, Retina och en del andra sorter. De står med 0.6 meter u-spalje samt rak kordong på 0,5meters avstånd. Ympade på B-stammar som blir 2,3-2,5 höga om det är ett starkväxande träd.
Grundstammarna tål -34grader c. I "växthusen" kan man ha bättre zon tal. Jag har zon 5-6 men i växthuset har jag en del zon 3. Enligt de som tillverkade B-stammarna skulle de förbättra zonen något, hur mycket vet jag inte men en del säger två zoner men det är lite svårt att tro för det har lite med dagslängden att göra när frukten kommer. Jag har kontakt med jordbruksverket ock de är facktisk ett stig "före" de som säger sig stå för att föra fram fruktträdena ? Är det ingen EKO-odlare ute på internet? Österoupa är här långt före sverige. Jag har en del sorter därifrån också. Vad äter ni nu för sort äpplen nu när vi inte har svenska? Jag äter Gala ifrån många länder . Fina äpplen men de är nog regält sprutade?? Min tomt är 1200 meter så med en 100 träd till är det fullt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon