Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 6 160
Hej trädgårdsvänner! Igår fick jag, till min stora glädje, en hel bunt med knölar av vackra gladiolus, lilja, dahlia och fresia av min svärmor som hon inte ville ha i sin egen trädgård. Jag har inte planterat dessa blommor tidigare så jag är lite oerfaren på detta område. Vad jag förstår enligt förpackningen ska man sätta dem i marken under april-maj för att få en blomning i slutet på sommaren. Ska jag ändå sätta dessa knölar i marken nu för att sedan ta upp dem i höst eller ska jag bara förvara dem orörda tills nästa vår-försommar? Hur ska jag i sådant fall förvara dem? De ligger fortfarande kvar i sina "köpepåsar". Tack för svar, Jo.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Gräv ner alla, och hoppas på en lång varm höst så kanske det kan bli någon blomma, i sina påsar torkar dom bort, två år i torka blir för mycket. Lägg knölarna i vatten ett dygn innan du sätter ner dom. Och välkommen till oss på Odla.nu
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 6 260
För 3 år sedan köpte jag fresiaknölar av ett holländskt företag på Malmö-mässan - Granterat högsta kvalitet!! Under 3 år har jag försökt att få dem att växa, varje gång utan resultat. Plockat upp dem innan vintern och sedan försökt igen: med samma resultat. (Ingen blomma luktar så gott som en doftande fresia.) Kan felet vara att de torkat i förpackningen trots att jag varje gång låtit dem ligga i ljummet vatten över natten? Är det i så fall kört?