abogotcha
Hej trädgårdsvänner!
Igår fick jag, till min stora glädje, en hel bunt med knölar av vackra gladiolus, lilja, dahlia och fresia av min svärmor som hon inte ville ha i sin egen trädgård. Jag har inte planterat dessa blommor tidigare så jag är lite oerfaren på detta område. Vad jag förstår enligt förpackningen ska man sätta dem i marken under april-maj för att få en blomning i slutet på sommaren. Ska jag ändå sätta dessa knölar i marken nu för att sedan ta upp dem i höst eller ska jag bara förvara dem orörda tills nästa vår-försommar? Hur ska jag i sådant fall förvara dem? De ligger fortfarande kvar i sina "köpepåsar".
Tack för svar,
Jo.
Kajsa
Gräv ner alla, och hoppas på en lång varm höst så kanske det kan bli någon blomma, i sina påsar torkar dom bort, två år i torka blir för mycket. Lägg knölarna i vatten ett dygn innan du sätter ner dom.
Och välkommen till oss på Odla.nu biggrin.gif
goil
För 3 år sedan köpte jag fresiaknölar av ett holländskt företag på Malmö-mässan - Granterat högsta kvalitet!! Under 3 år har jag försökt att få dem att växa, varje gång utan resultat. Plockat upp dem innan vintern och sedan försökt igen: med samma resultat. (Ingen blomma luktar så gott som en doftande fresia.) Kan felet vara att de torkat i förpackningen trots att jag varje gång låtit dem ligga i ljummet vatten över natten? Är det i så fall kört?
Kajsa
Det är nog kört, köp nya knölar till våren. Knölen är så putteliten så det måste vara viktigt att dom är färska, dom är svåra att övervintra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon