Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Prydligt och ordentligt - annars...
          violina
          Inlägg 12-07-2005, 10:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 5 189

Läste i Helsingborgs Dagblad om en kille som gått en utbildning i ekologisk odling. Glad i hågen skaffade han en kolonilott för att praktisera sina nya kunskaper. Han byggde upphöjda bäddar, han täckodlade med gräsklipp och han grävde en stor grop för att göra en damm.
          -Stopp och belägg sa koloniföreningen. Detta är en koloni, här ska vi inte odla. Här ska vi ha välklippta gräsmattor där vi kan sitta och få rekreation.ohmy.gif
          Så killen blev vräkt och ordningen blev återställd. Okey, i ärlighetens namn ska väl sägas att han stack ut lite. Tog vad han hittade som byggmaterial osv, men är det så farligt då.
          Maken sa att jag får passa mig. Jag kan bli vräkt från min bostadsrätt, jag som odlar i upphöjda bäddar och gräver rabatter i gräsmattan. Jag har t.o.m. lagt markduk på norrsidans mossmatta och lagt singel istället. Att jag bara vågar. unsure.gif

--------------------
          "Det går inte att vara nere med en ballong"
          Nalle Puh

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 12-07-2005, 11:34
          Länk hit: #2

Gäster

Vad ska man göra på en kolonilott om inte odla? ohmy.gif Något annat verkar konstigt tycker jag. Men det kanske är tur att man bor avsides på landet där man inte stör någon... unsure.gif

Olle

Citera
          KURT
          Inlägg 12-07-2005, 11:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Länk till artikeln i HD, där finns också endel bilder.

Citera
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 12-07-2005, 12:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Hu, tur att jag inte har min kolonilott i den föreningen. Min lott är i skräpigaste laget i år, men än har jag i alla fall inte hört några klagomål.

Hans största misstag var nog hans ovilja att kompromissa. De upphöjda bäddarna hade nog kunnat få vara kvar, men inte cyklarna på baksidan. Brädhögen hade kanske kunnat tolereras om han marktäckt med presenning i stället för gamla mattor.

Eller vad tror ni?

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 12-07-2005, 13:00
          Länk hit: #5

Gäster

I början hade det kanske gått bra. Men sedan han väl hade fått stämpeln "annorlunda = knäpp" hade knappast några kompromisser hjälpt om de inte hade varit så stora att han fick ge upp hela sin idé. Tyvärr är det nog så det fungerar.

Olle

Citera
          Xelma
          Inlägg 12-07-2005, 13:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Mina svärföräldrar har kolonistuga i en annan förening i Helsingborg. De ändrar ständigt regler. Det nyaste är att man inte får använda motorgräsklippare om man inte använder föreningens! Svärföräldrarna har nyss köpt en ny som de kör på miljöbensin, mycket bättre än föreningens gamla vidunder.

Nä, jag vill inte ha kolonilott. Och det stämmer att de flesta bara har den som en sommarstuga, uterum. Odling är för "stökigt"

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          KURT
          Inlägg 12-07-2005, 13:27
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

De flesta koloniträdgårdar är ju byggda på kommunal mark. Och från kolonistugerörelsens begynnelse var det viktigt att själva området var tillgängligt för allmänheten (man ville vara ett föredöme). Men numera låser ju de flesta kolonistugeområden om sig, ofta med höga staket med taggtråd runt om.

Citera
          noora
          Inlägg 12-07-2005, 14:16
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (KURT @ 12-07-2005, 14:27)
          De flesta koloniträdgårdar är ju byggda på kommunal mark. Och från kolonistugerörelsens begynnelse var det viktigt att själva området var tillgängligt för allmänheten (man ville vara ett föredöme). Men numera låser ju de flesta kolonistugeområden om sig, ofta med höga staket med taggtråd runt om.

Min mor hade kolonilott för sisådär 15 år sedan. Redan då var området omgärdat av ett högt staket med taggtråd och låsta grindar. Anledningen var att man på dessa lotter faktiskt försökte odla ätbara saker och att det förekom stölder och förstörelse av grödorna sad.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          andersen
          Inlägg 12-07-2005, 15:51
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Ja vad ska man säja?visst skall man ha ordning på sin lott,men samtidigt så är det ju lottägaren som borde veta hur han ska sköta sin lott vad jag menar är att föreningen borde ju ha regler i sina stadgar hur man odlar och i vilket skick lotten skall vara i, och om inte då odligslotts ägaren finner sig i det så har han ju fel.

Problemet finns nog hos många föreningar och lösningen är väll som vanligt att folk inte pratar med varandra utan att saker som är fel ställs på sin spets direkt och då uppstår det prestige i varje små fråga.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 12-07-2005, 21:23
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

man bävar:
          http://hd.se/ArticlePages/200507/11/200507...e-766.dbp.shtml

TUR att jag inte har en kollonilott......

jag vill ODLA ...'''

b

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-07-2005, 21:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Så SJUK hela historien! sad.gif mad.gif gamla stoffiler ska få bestämma över hur det ska få se ut i området... fy fasen så orättvist!
          Återigen gör svenska gamla hederliga lagom sig hörd. sad.gif wacko.gif mad.gif huh.gif

Citera
          Ewa L
          Inlägg 13-07-2005, 06:23
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Fler än jag som minns Eva Swahns ständiga kamp mot sin bostadsrättsförening? Också i Skåne.
          Det var en bedrövlig följetong för två år sedan (tror jag) som till slut hade till följd att hon lämnade sitt hus.
          Det är tydligen fult att vara annorlunda och sticka ut lite! mad.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 13-07-2005, 09:56
          Länk hit: #13

Gäster

Visst kommer jag ihåg henne. Det är för sorgligt när kreativa människor med annorlunda drömmar inte tycks ha någon plats i Landet Lagom.

Olle

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 13-07-2005, 14:33
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Här är en till som fick känslorna i svall då hon läste artikeln igår! mad.gif
          Fy farao för denna småaktig- och vidrighet. Det är synd att man inte visste om historien och kunde agera/försöka påverka innan.

Jag lämnade själv en närliggande koloniförening för ca 5 år sedan, efter bara ett års medlemskap, med ett brev till styrelsen. Brevet började jag med något i stil med "Det förvånar mig att ett så "jordnära" folk kan vara så intoleranta......." . Detta stämmer visst in hos fler föreningar blink.gif

Tack gode banken för egen täppa. Här kan vi klippa och låta bli att klippa hur vi vill wub.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Lena N
          Inlägg 13-07-2005, 16:15
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Borde man inte ha reglerna nedskrivna och informera den som vill köpa en kolonilott om vad som gäller FÖRE köp. Att komma i efterhand och påstå att en kolonilott inte är till för odling låter helknäppt. wacko.gif

Hoppas att han hittar ett bra alternativ där han får utlopp för sin kreativitet.

Även jag minns Eva Swan. Har då och då undrat hur det gick för henne sedan.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Annkina
          Inlägg 13-07-2005, 16:23
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 5 974

Tur att jag inte har kolonilott utan en ODLINGSLOTT!

Antar att man inte kan bli vräkt om man odlar där. wacko.gif

Artiklen får mig att tänka på en låt av Björn Afzelius. Kommer inte ihåg vad den heter, men går ut på att om du slår din fru och förskjuter dina ungar så blundar grannarna, men om du inte klipper gräsmattan tar det hus i helsike.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-07-2005, 19:38
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vad jag saknar i såna här fall är en objektiv beskrivning eller att båda parter får säga sitt. Det blir lätt lite vinklat. Vad jag dock inte riktigt fattar är varför såna här personer som har lite annorlunda idéer så ofta kommer i konflikt med omgivningen. Det verkar som om man ibland på pin kiv skall retas med andra eller så är det bara omedvetet. Experiment och stora planer realiseras bäst i avskildhet.

Beträffande Eva så verkar hon må bra med bara små lätta konflikter med andra, bilförare t.ex. Hon är här ibland fast under annat namn.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-07-2005, 20:21
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2005, 20:38)
          Vad jag saknar i såna här fall är en objektiv beskrivning eller att båda parter får säga sitt. Det blir lätt lite vinklat. Vad jag dock inte riktigt fattar är varför såna här personer som har lite annorlunda idéer så ofta kommer i konflikt med omgivningen. Det verkar som om man ibland på pin kiv skall retas med andra eller så är det bara omedvetet. Experiment och stora planer realiseras bäst i avskildhet.

Beträffande Eva så verkar hon må bra med bara små lätta konflikter med andra, bilförare t.ex. Hon är här ibland fast under annat namn.

Faktiskt så tror jag inte alls att det är på pin kiv
          Varför måste allt i detta rike vara sååå normalt?
          Varför betraktas alla som har lite egen vilja och fantasi.. som varandes konstiga = lite störda?

Varför ska man inte få experimentera i närhet av andra så kallade normala? Är det för att de normala rubbas i sin trygga tillvaro blir virrigaoch inte hittar hem när de ser en granne som är fri som fågeln och gör som andan faller på.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-07-2005, 20:33
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tja, i fallet Eva så har jag för mig det. Hon retade sig på grannarnas välskötta småborgerliga trädgårdar som såg likadana ut och ville göra något annorlunda. Möjligen var hon på rätt spår men sticker man ut hakan är det risk att man får en smäll, hur rätt man kanske än har.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-07-2005, 20:45
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 13-07-2005, 21:33)
          Tja, i fallet Eva så har jag för mig det. Hon retade sig på grannarnas välskötta småborgerliga trädgårdar som såg likadana ut och ville göra något annorlunda. Möjligen var hon på rätt spår men sticker man ut hakan är det risk att man får en smäll, hur rätt man kanske än har.

Så olika man kan uppfatta saker och ting.. min uppfattning var att Eva ville göra trädgården till sin... så som hon önskade och drömde om att den skulle vara... men grannar... gamla inskränkta stoffiler såg till att det gamla invanda inte fick rubbas och så småningom fick de som de ville och Eva "flydde"
          Vad jag vet så har hon hittat drömstället och stortrivs. wub.gif

Fastän jag inte äger hus eller egen trädgård så tycker jag att mycket i vårt
          lagoma land är till förtret och kväver nytänkande och skaparviljor. sad.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 01:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon