Då vart jag i snickartagen och konstruerade en port som i japan kallas för sukiya-mon. Sukiya är en speciell arkitektonisk stil och mon betyder port.
TIll vänster ser ni f.ö. vad man kallar för tsukubai. Detta hör egentligen hemma i en tsuboniwa (courtyard garden), och på teceremoniernas tid var detta stället gästerna stannade, hukade sig ner och tvättade sig inför teceremonin, då renlighet var viktigt. Sedan bar det av genom porten och vanligtvis på ett antal gång-stenar och lyktor genom den lummiga trädgården innan man kom fram till te-huset. Tsukubai härstammar från japanskans tsukubau, vilket är ett verb som betyder böja, buga...
Tittar ni riktigt noga långt ute till vänster ser ni ett yotsume-gaki eller "four eyed fence". Yotsume är en speciell sorts japansk designstil och gaki betyder staket. Placeringen är inte helt optimal, men jag är nöjd!

Mitt försök att återskapa detta kanske inte är världens bästa, men det var kul iaf och man lär sig lite kultur på köpet. Dock finns det varken tehus, lyktor eller nån lummig trädgård på andra sidan...
ha det
Henrik
ps "tsuboniwa" kommer från japanskans "tsubo" vilket är ett arealmått samt "niwa" som betyder trädgård ds