Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ide angående sniglar
          roax66
          Inlägg 14-07-2005, 13:03
          Länk hit: #1

Gäster

Såg en tråd här i forumet om "elstängsel" mot sniglar. Det verkar fungera men behöver det vara så krångligt? Den som odlar på en avgränsad yta borde kunna utestänga sniglarna enklare?

Finns det något material som sniglar inte tycker om att ta sig fram på? Jag tänker något som är vasst men ändå inte skadligt för människor/katter/hundar typ väldigt grovt sandpapper eller liknande? Själv håller jag på att sätta upp ett stängsel runt mitt land mot vilt:

Skulle vilja montera något längst ner vid marken mot sniglar oxå. Man kan tänka sig en liten planka som jag strör salt eller kalk på men helst skulle det vara underhållsfritt. Tex en 10-15 cm vertikal planka med något material på utsidan som sniglarna ogillar?

Någon som har en ide om lämpligt material?

Citera
          Åsa E
          Inlägg 15-07-2005, 06:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Det sägs att sniglar inte gillar koppar, så det kanske går att spika fast ett kopparband på plankan. Men jag undrar ju hur länge det kan sitta där innan det ärgar.

Jag har funderat på såna här saker också. Till exempel tror jag också att de ogillar vassa material. Grovt sandpapper som du föreslår låter bra.
          Krossat snäckskal kan ju vara en variant, man kan gräva ner en hängränna och fylla med sådant.

Man får väl göra ett djurförsök: Fånga några sniglar och omge dem med olika snigelhinder, och se vad som fungerar. Om du testar något i praktiken så kan du väl berätta här hur det går.

Citera
          roax66
          Inlägg 18-07-2005, 21:58
          Länk hit: #3

Gäster

Jag har gjort en liten träram och i den provat:
          - impregnerat trä
          - glasfiberull
          - grovt sandpapper
          - koppartråd (utan ström)
          - saltkorn på toppen

Sniglarna tar sig över allt detta utom saltet. När de stöter på salt vänder de snällt tillbaka. Man kan tänka sig att inhägna ett område med planka + smal behållare för salt på toppen. Saltet skulle ligga i en ränna eller delad slang eller liknande. Man måste ju fylla på salt regelbundet men kanske inte så ofta - sniglarna verkar väldigt känsliga för salt. Kanske 1-3 gånger per år skulle vara tillräckligt.

Jag föredrar nog detta framför "elstängsel" men helst skulle det som sagt finnas ett underhållsfritt material.

Citera
          Sylvia
          Inlägg 18-07-2005, 22:34
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 24

Här har du en massa mer eller mindre bestilalistiska snigeltips, allt från el till koppar etc.
          Snigeltips

--------------------
          Sylvia, zon 1

Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)

Citera
          KURT
          Inlägg 19-07-2005, 06:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Den har ju fått nanmnet "mördarsnigel" p g a att den har en förkärlek för att äta döda artfränder och många använder döda sniglar som lockbeten. Om man samlar in dem för hand och avlivar dem (på något sätt), så kan man lägga alla döda sniglar i en (eller flera högar), så kommer det att locka till sig andra sniglar så kommer de till sin egen död! Förhoppningsvis är doften av döda sniglar mera intressant än doften av späda växter.

Citera
          mothergeek
          Inlägg 08-03-2008, 07:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 13 945

En kollega till mig bad plåtslagaren att tillverka U-formade plåtkanter till att sticka ner i jorden. Hennes teori är att sniglarna inte kan "snigla" upp-och-ner. Tyngdlagen alltså.
          Jag skall fråga hur det går denna sommar.

Citera
          rosita
          Inlägg 08-03-2008, 07:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Funderar lite på tång... g.gif Eftersom jag bor nära havet och där finns massor med tång...den är ju salt... yes.gif Skulle man inte kunna hindra sniglarna genom att lägga tång runt t ex trädgårdslandet? confused.gif Färsk tång är ju salt och det avskräcker sniglar, när tången torkar, blir den torr, hård och vass för sniglar att komma förbi... confused.gif och till hösten kan man gräva ner alltihop som jordförbättring! bravo.gif

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 08-03-2008, 16:40
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

rosita idén med tång är absolut värd att pröva! tummenupp.gif Skärgårdsbor brukar ju lägga tång kring bärbuskar, rosor och fruktträd (tänk på Muminmamman!). Det är ett sätt att gödsla och hålla undan ogräset samtidigt. Smart om det också håller sniglarna nån annanstans!
          Låter litet onödigt att gräva ner tången på hösten.

Hoppas du berättar hur det går!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          KURT
          Inlägg 09-03-2008, 07:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Tång kommer inte att avskräcka sniglar, de kanske t o m äter den! Den är inte speciellt salt, man behöver rent salt för att hindra sniglar, och det är svårt att få det att ligga kvar trots regn. Tång är inte heller vasst när den är fuktig.

Citera
          rosita
          Inlägg 09-03-2008, 11:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

#9 Tången som ligger på stranden är både vass och torr efter ett tag. Jag ska lägga lite tång i en sträng längs landet och sen kolla där varje dag, så får vi väl se om de äter den eller skyr den.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Discogiraffen
          Inlägg 09-03-2008, 21:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 9 657

Jag har för mig att jag har läst något om takpapp - att takpapp nedstucken i rabatter och runt det man vill skydda från sniglar kan hindra dem från att ta sig in. jag tror också man kunde sätta takpapp runt sina pallkragar, för att hindra sniglarna att krypa upp i dem. Jag ska testa i sommar!

--------------------
          Enjoy the silence

Citera
          eugenia
          Inlägg 09-03-2008, 22:19
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 6 614

Det senaste i raden av förslag på ett sådant material som sniglar inte vill krypa över (som jag hört): skumgummi! Låter lite tokigt tycker jag, men värt att prova.

Citera
          ingmet
          Inlägg 16-03-2008, 21:34
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Snigelbaren

Den här kanske kan hjälpa till.. framförallt att lindra smärtan i plånboken vid inköp av snigelfritt..

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Ciczi
          Inlägg 16-03-2008, 22:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

har hört att astroturf (såndär grön dörrmatta) skulle fungera mot kräken...

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-03-2008, 00:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

en snigel kan snigla över egen på ett rakblad utan att få en skråma, de kan snigla upp och ner också men det fins ett bra tips som fungerar jättebra och är billigt och det är följande......Datorn har stött på ett oväntat fel.....

Nejdå skoja bara
          Pinjebark över rubbet, min 5-7 cm, i kanten av landen kör ni ren sand som i sandlådan, en ca 30-40 bred barriär. Det verkar de inte gilla alls

Citera
          staples
          Inlägg 21-03-2008, 12:39
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 6 036

Tänkte bara dela med mig av vår "krigsföring" gentemot "mördarsniglarna".

Förra året testade vi att ha finkornig sand (från en sandstrand i Stockholms skärgård) mellan några av våra pallkragar och i dessa pallkragar fanns inga sniglar. Sanden var inte lika effektiv när det hade regnat mycket - då fick vi hälla på lite mer torr sand. Vi ska utöka sandningen i år samt testa att sätta två rader med koppartråd runt kragarna med ca 4 cm mellanrum... och så snigelfritt och manuellt snigel-plock i övrigt. Vi tänkte även så lite god sallad som lockbete till sniglarna - långt ifrån trädgårdslandet... Vi vill ha jordgubbarna i fred i år... förra året fick vi i princip alla uppätna av sniglar. Då var dock inte jordgubbsplantorna i pallkragar som de är i år.

Varför sanden fungerar? Vi tror att det är för att den fastnar i sniglarnas slem och irriterar. De dör inte av det - de väljer bara att gå någon annanstans... Vårt mål är att minska ner antalet och få dem som är kvar att vara någon annanstans än i trädgårdslandet, rabatterna och på gräsmattan. Vi får väl se hur det går... Förhoppningsvis bättre än förra året i alla fall. wink.gif

Edit: Såg att jag läst lite slarvigt... theseraphim rekommenderade ju också sand. Det låter ju lovande att fler har gjort samma upptäckt. biggrin.gif
          /Maria

Redigerat av staples: 21-03-2008, 12:42

Citera
          nygren777
          Inlägg 04-05-2008, 18:44
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 15 799

Här är en ny variant på staket som är enkel att montera och är miljövänlig:
          www.snigelstaket.se

Vi har precis kommit igång, så hemsidan är lite spartansk. Men det viktigaste är att staketet faktiskt funkar!

Citera
          tepa
          Inlägg 04-05-2008, 22:00
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej !

Har hört att dom inte sniglar sig över kaffesump och sågspån. Sågspån är ju inte så vackert, men kaffesump syns mindre (inte alls). Samlade kaffesump i en burk i fjolsomras, och lade runt den där storbladiga växten med rödbruna blad och gula prästkragsliknande blommor, vad den nu heter. Denna växt var särskilt utsatt i somras. Stora hål i dom fina stora bladen.

Hälsn Tepa

Citera
          Bassam
          Inlägg 05-05-2008, 08:57
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Sniglar fri 2 salt 3 koppar 4 el 5 U kant 6 tång 7 Grovt sandpapper 8 snäckskal 9 impregnerat trä 10- glasfiberull 11takpapp 12skumgummi!13astroturf 13finkornig sand 14kaffesump 15 sågspån
          OBS: titta nu jag haft från er 15 metoden man blir osäker och orolig, min förslag om vi gör projekt tillsamman mellan varandra, jag behöver fyra kompisar gå med mig, varje ta ansvar till 5 prover själv jag har inte sniglar kan ni skicka till mig några för prover, resultaten kan vi bjuda till mina rum, jag hoppas på fram tiden göra mera projekt tillsamman.
          Lycka till, H:Bassam

Citera
          Ezereht
          Inlägg 07-05-2008, 12:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

jag bara undrar, har trädgårdsfolket i övriga europa samma problem med den här snigeln, eller är det i skandinavien dom kommit till "himmelriket" ?

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 05:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon