Full version: Ide angående sniglar
roax66
Såg en tråd här i forumet om "elstängsel" mot sniglar. Det verkar fungera men behöver det vara så krångligt? Den som odlar på en avgränsad yta borde kunna utestänga sniglarna enklare?

Finns det något material som sniglar inte tycker om att ta sig fram på? Jag tänker något som är vasst men ändå inte skadligt för människor/katter/hundar typ väldigt grovt sandpapper eller liknande? Själv håller jag på att sätta upp ett stängsel runt mitt land mot vilt:

Skulle vilja montera något längst ner vid marken mot sniglar oxå. Man kan tänka sig en liten planka som jag strör salt eller kalk på men helst skulle det vara underhållsfritt. Tex en 10-15 cm vertikal planka med något material på utsidan som sniglarna ogillar?

Någon som har en ide om lämpligt material?
Åsa E
Det sägs att sniglar inte gillar koppar, så det kanske går att spika fast ett kopparband på plankan. Men jag undrar ju hur länge det kan sitta där innan det ärgar.

Jag har funderat på såna här saker också. Till exempel tror jag också att de ogillar vassa material. Grovt sandpapper som du föreslår låter bra.
Krossat snäckskal kan ju vara en variant, man kan gräva ner en hängränna och fylla med sådant.

Man får väl göra ett djurförsök: Fånga några sniglar och omge dem med olika snigelhinder, och se vad som fungerar. Om du testar något i praktiken så kan du väl berätta här hur det går.
roax66
Jag har gjort en liten träram och i den provat:
- impregnerat trä
- glasfiberull
- grovt sandpapper
- koppartråd (utan ström)
- saltkorn på toppen

Sniglarna tar sig över allt detta utom saltet. När de stöter på salt vänder de snällt tillbaka. Man kan tänka sig att inhägna ett område med planka + smal behållare för salt på toppen. Saltet skulle ligga i en ränna eller delad slang eller liknande. Man måste ju fylla på salt regelbundet men kanske inte så ofta - sniglarna verkar väldigt känsliga för salt. Kanske 1-3 gånger per år skulle vara tillräckligt.

Jag föredrar nog detta framför "elstängsel" men helst skulle det som sagt finnas ett underhållsfritt material.
Sylvia
Här har du en massa mer eller mindre bestilalistiska snigeltips, allt från el till koppar etc.
Snigeltips
KURT
Den har ju fått nanmnet "mördarsnigel" p g a att den har en förkärlek för att äta döda artfränder och många använder döda sniglar som lockbeten. Om man samlar in dem för hand och avlivar dem (på något sätt), så kan man lägga alla döda sniglar i en (eller flera högar), så kommer det att locka till sig andra sniglar så kommer de till sin egen död! Förhoppningsvis är doften av döda sniglar mera intressant än doften av späda växter.
mothergeek
En kollega till mig bad plåtslagaren att tillverka U-formade plåtkanter till att sticka ner i jorden. Hennes teori är att sniglarna inte kan "snigla" upp-och-ner. Tyngdlagen alltså.
Jag skall fråga hur det går denna sommar.
rosita
Funderar lite på tång... g.gif Eftersom jag bor nära havet och där finns massor med tång...den är ju salt... yes.gif Skulle man inte kunna hindra sniglarna genom att lägga tång runt t ex trädgårdslandet? confused.gif Färsk tång är ju salt och det avskräcker sniglar, när tången torkar, blir den torr, hård och vass för sniglar att komma förbi... confused.gif och till hösten kan man gräva ner alltihop som jordförbättring! bravo.gif
Fågelvägen
rosita idén med tång är absolut värd att pröva! tummenupp.gif Skärgårdsbor brukar ju lägga tång kring bärbuskar, rosor och fruktträd (tänk på Muminmamman!). Det är ett sätt att gödsla och hålla undan ogräset samtidigt. Smart om det också håller sniglarna nån annanstans!
Låter litet onödigt att gräva ner tången på hösten.

Hoppas du berättar hur det går!
KURT
Tång kommer inte att avskräcka sniglar, de kanske t o m äter den! Den är inte speciellt salt, man behöver rent salt för att hindra sniglar, och det är svårt att få det att ligga kvar trots regn. Tång är inte heller vasst när den är fuktig.
rosita
#9 Tången som ligger på stranden är både vass och torr efter ett tag. Jag ska lägga lite tång i en sträng längs landet och sen kolla där varje dag, så får vi väl se om de äter den eller skyr den.
Discogiraffen
Jag har för mig att jag har läst något om takpapp - att takpapp nedstucken i rabatter och runt det man vill skydda från sniglar kan hindra dem från att ta sig in. jag tror också man kunde sätta takpapp runt sina pallkragar, för att hindra sniglarna att krypa upp i dem. Jag ska testa i sommar!
eugenia
Det senaste i raden av förslag på ett sådant material som sniglar inte vill krypa över (som jag hört): skumgummi! Låter lite tokigt tycker jag, men värt att prova.
ingmet
Snigelbaren

Den här kanske kan hjälpa till.. framförallt att lindra smärtan i plånboken vid inköp av snigelfritt..
Ciczi
har hört att astroturf (såndär grön dörrmatta) skulle fungera mot kräken...

Ciczi
theseraphim
en snigel kan snigla över egen på ett rakblad utan att få en skråma, de kan snigla upp och ner också men det fins ett bra tips som fungerar jättebra och är billigt och det är följande......Datorn har stött på ett oväntat fel.....

Nejdå skoja bara
Pinjebark över rubbet, min 5-7 cm, i kanten av landen kör ni ren sand som i sandlådan, en ca 30-40 bred barriär. Det verkar de inte gilla alls
staples
Tänkte bara dela med mig av vår "krigsföring" gentemot "mördarsniglarna".

Förra året testade vi att ha finkornig sand (från en sandstrand i Stockholms skärgård) mellan några av våra pallkragar och i dessa pallkragar fanns inga sniglar. Sanden var inte lika effektiv när det hade regnat mycket - då fick vi hälla på lite mer torr sand. Vi ska utöka sandningen i år samt testa att sätta två rader med koppartråd runt kragarna med ca 4 cm mellanrum... och så snigelfritt och manuellt snigel-plock i övrigt. Vi tänkte även så lite god sallad som lockbete till sniglarna - långt ifrån trädgårdslandet... Vi vill ha jordgubbarna i fred i år... förra året fick vi i princip alla uppätna av sniglar. Då var dock inte jordgubbsplantorna i pallkragar som de är i år.

Varför sanden fungerar? Vi tror att det är för att den fastnar i sniglarnas slem och irriterar. De dör inte av det - de väljer bara att gå någon annanstans... Vårt mål är att minska ner antalet och få dem som är kvar att vara någon annanstans än i trädgårdslandet, rabatterna och på gräsmattan. Vi får väl se hur det går... Förhoppningsvis bättre än förra året i alla fall. wink.gif

Edit: Såg att jag läst lite slarvigt... theseraphim rekommenderade ju också sand. Det låter ju lovande att fler har gjort samma upptäckt. biggrin.gif
/Maria
nygren777
Här är en ny variant på staket som är enkel att montera och är miljövänlig:
www.snigelstaket.se

Vi har precis kommit igång, så hemsidan är lite spartansk. Men det viktigaste är att staketet faktiskt funkar!

tepa
Hej !

Har hört att dom inte sniglar sig över kaffesump och sågspån. Sågspån är ju inte så vackert, men kaffesump syns mindre (inte alls). Samlade kaffesump i en burk i fjolsomras, och lade runt den där storbladiga växten med rödbruna blad och gula prästkragsliknande blommor, vad den nu heter. Denna växt var särskilt utsatt i somras. Stora hål i dom fina stora bladen.

Hälsn Tepa
Bassam
Sniglar fri 2 salt 3 koppar 4 el 5 U kant 6 tång 7 Grovt sandpapper 8 snäckskal 9 impregnerat trä 10- glasfiberull 11takpapp 12skumgummi!13astroturf 13finkornig sand 14kaffesump 15 sågspån
OBS: titta nu jag haft från er 15 metoden man blir osäker och orolig, min förslag om vi gör projekt tillsamman mellan varandra, jag behöver fyra kompisar gå med mig, varje ta ansvar till 5 prover själv jag har inte sniglar kan ni skicka till mig några för prover, resultaten kan vi bjuda till mina rum, jag hoppas på fram tiden göra mera projekt tillsamman.
Lycka till, H:Bassam

Ezereht
jag bara undrar, har trädgårdsfolket i övriga europa samma problem med den här snigeln, eller är det i skandinavien dom kommit till "himmelriket" ?
Rosmarin
CITAT (Ezereht @ 07-05-2008, 13:18) *
jag bara undrar, har trädgårdsfolket i övriga europa samma problem med den här snigeln, eller är det i skandinavien dom kommit till "himmelriket" ?

Nej då, "tyvärr inte" , i Frankrike är de ett jättestort problem! Fransmännen ÖSER UT mängder med snigelfritt i sina trädgårdar, m.fl. säkert livsfarliga produkter... Biologisk odling skrattar de åt och säger att man väl får skylla sig själv ifall man försöker odla giftfritt och sniglarna äter upp allt så att man knappt får några grönsaker i slutändan! no.gif Ingen trevlig inställning precis tycker jag!
CillaM
CITAT (Rosmarin @ 07-05-2008, 16:28) *
Nej då, "tyvärr inte" , i Frankrike är de ett jättestort problem! Fransmännen ÖSER UT mängder med snigelfritt i sina trädgårdar, m.fl. säkert livsfarliga produkter... Biologisk odling skrattar de åt och säger att man väl får skylla sig själv ifall man försöker odla giftfritt och sniglarna äter upp allt så att man knappt får några grönsaker i slutändan! no.gif Ingen trevlig inställning precis tycker jag!

Och ÄNDÅ finns det sådana mängder sniglar! Fast helt sant är det inte, att fransmännen inte odlar ekologiskt, de större bönderna gör det troligen inte, men mängder med mindre gårdar gör det. Och de tänker alternativt också.
Whiskuchi
CITAT (ingmet @ 16-03-2008, 22:34) *
Snigelbaren

Den här kanske kan hjälpa till.. framförallt att lindra smärtan i plånboken vid inköp av snigelfritt..

Plånboken kvider av att behöva lägga ut pengar för en plastbit när man kan göra en själv, gratis, också tongue.gif
Annkina
Jag har i två år haft två trådar kopplade till bilbatteri runt mitt odlingsland. Och det fungerar. Visst händer det att det kommer in nån snigel, men inte som förr när det kunde sitta 10 st i salladen när man kom ut på kvällen. Förra året såg jag kanske 10 i det landet på hela sommaren.

Att "bara" plocka, lägga ut snigelfritt mm fungerar inte här.

Bild finns i bloggen.

Direktlänk
rosita

det är väl närmast så att vi inte har någon naturlig fiende till den spanska skogssnigeln.
Kilmister
Det finns spridda rapporter om att skator börjat så smått att bli sådana finsmakare att de även börjat käka kontinentala sniglar. Låt oss hoppas att det stämmer. Och att vi slipper tillreda dem åt dem.
buffy
Jag antar att man använder metaldehyd mot sniglarna i övriga Europa, det har använts på åkrar i Sverige också, nån gång på 50-60-talet blev plötsligt åkersniglarna så många att de verkligen ställde till med skador på åkrarna i vissa delar av landet. Men om sniglarna "alltid" har härjat i europa, hur höll man dem stången "förr"?
Whiskuchi

Det kanske är torrare i övriga Europa, här kan ju somrarna vara ordentligt blöta och det måste vara paradiset för de slemmiga små krypen mad.gif
lena:-)
Jag försökte köpa snigelgift i Spanien men de verkade helt oförstående. Det är alldeles för varmt och torrt där på somrarna för att sniglarna skall få så stor utbredning....
tarantino
CITAT (Whiskuchi @ 08-05-2008, 10:47) *
Plånboken kvider av att behöva lägga ut pengar för en plastbit när man kan göra en själv, gratis, också tongue.gif

Håller med. Denna lösningen kan man göra själv, nästan gratis: http://www.nematoder.se/bygg-anders-snigelkiosk.php
villeplum
Hejsan!

Jag skulle vilja veta om någon i Sverige har testat den här typen av snigelbarriär: http://www.slugfence.com/

Känns som att det borde fungera.

/ Anders
Carl
Hi!
Tror stenhårt på salt och tror inte att det behöver vara mycket bor själv i skåne 100m ifrån havet. ALDRIG haft en mördar snigel på tomten. Fast dom finns et par hundra meter längre in i landet. Borde räcka att blanda salt i en spruta och spraya runt pall kragarna testa!
buffy
Hoppas att du får förbli snigelfri, men vad det än beror på så är det inte närheten till havet som har gjort att du har skonats hittills. Min mammas tomt är belägen 50 m från stranden (Öresund), men förra sommaren var hennes trädgård knöfull med mördarsniglar. De växter hon har är i stort sett vresrosor, gräs, äppelträd och pilträd (samt en del ogräs). Jag har sett mördarsniglar mkt nära stranden även på andra ställen, rekordet var i Arild sommaren 2002 på en tomt vars växtlighet bestod av klippt gräsmatta och några rosbuskar. Det var värmebölja men så snart det skymde fylldes gräsmattan med sniglar så att det tillslut krälade omkring minst en fulluxen snigel per kvadratdecimeter.
per@ljuvahem.se
De bockade plåtbitarna fungerar, Sverker på SVT Plus testade i ett program och kom fram att de fungerar. Det viktiga med detta snigelstaket (och alla andra) är att man ser till att det inte ligger några grenar eller annat skräp över plåten för då kliver mördarsniglarna upp och in via skräpet.

snigelstaket finns på Ljuvahem.se
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon