Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ide angående sniglar
          Rosmarin
          Inlägg 07-05-2008, 15:28
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 099
          Medlem nr: 13 936

CITAT (Ezereht @ 07-05-2008, 13:18) *
          jag bara undrar, har trädgårdsfolket i övriga europa samma problem med den här snigeln, eller är det i skandinavien dom kommit till "himmelriket" ?

Nej då, "tyvärr inte" , i Frankrike är de ett jättestort problem! Fransmännen ÖSER UT mängder med snigelfritt i sina trädgårdar, m.fl. säkert livsfarliga produkter... Biologisk odling skrattar de åt och säger att man väl får skylla sig själv ifall man försöker odla giftfritt och sniglarna äter upp allt så att man knappt får några grönsaker i slutändan! no.gif Ingen trevlig inställning precis tycker jag!

--------------------

Vänliga Hälsningar:
          Rosmarin
          Klimat: Bourgogne Min hemsida

Citera
          CillaM
          Inlägg 07-05-2008, 16:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Rosmarin @ 07-05-2008, 16:28) *
          Nej då, "tyvärr inte" , i Frankrike är de ett jättestort problem! Fransmännen ÖSER UT mängder med snigelfritt i sina trädgårdar, m.fl. säkert livsfarliga produkter... Biologisk odling skrattar de åt och säger att man väl får skylla sig själv ifall man försöker odla giftfritt och sniglarna äter upp allt så att man knappt får några grönsaker i slutändan! no.gif Ingen trevlig inställning precis tycker jag!

Och ÄNDÅ finns det sådana mängder sniglar! Fast helt sant är det inte, att fransmännen inte odlar ekologiskt, de större bönderna gör det troligen inte, men mängder med mindre gårdar gör det. Och de tänker alternativt också.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 08-05-2008, 09:47
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

CITAT (ingmet @ 16-03-2008, 22:34) *
          Snigelbaren

Den här kanske kan hjälpa till.. framförallt att lindra smärtan i plånboken vid inköp av snigelfritt..

Plånboken kvider av att behöva lägga ut pengar för en plastbit när man kan göra en själv, gratis, också tongue.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Annkina
          Inlägg 09-05-2008, 19:31
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 5 974

Jag har i två år haft två trådar kopplade till bilbatteri runt mitt odlingsland. Och det fungerar. Visst händer det att det kommer in nån snigel, men inte som förr när det kunde sitta 10 st i salladen när man kom ut på kvällen. Förra året såg jag kanske 10 i det landet på hela sommaren.

Att "bara" plocka, lägga ut snigelfritt mm fungerar inte här.

Bild finns i bloggen.

Direktlänk

--------------------

Citera
          rosita
          Inlägg 09-05-2008, 20:46
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

jag bara undrar, har trädgårdsfolket i övriga europa samma problem med den här snigeln, eller är det i skandinavien dom kommit till "himmelriket" ?

det är väl närmast så att vi inte har någon naturlig fiende till den spanska skogssnigeln.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Kilmister
          Inlägg 10-05-2008, 02:27
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 8 732

Det finns spridda rapporter om att skator börjat så smått att bli sådana finsmakare att de även börjat käka kontinentala sniglar. Låt oss hoppas att det stämmer. Och att vi slipper tillreda dem åt dem.

Citera
          buffy
          Inlägg 11-05-2008, 11:31
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Jag antar att man använder metaldehyd mot sniglarna i övriga Europa, det har använts på åkrar i Sverige också, nån gång på 50-60-talet blev plötsligt åkersniglarna så många att de verkligen ställde till med skador på åkrarna i vissa delar av landet. Men om sniglarna "alltid" har härjat i europa, hur höll man dem stången "förr"?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 11-05-2008, 11:46
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Det kanske är torrare i övriga Europa, här kan ju somrarna vara ordentligt blöta och det måste vara paradiset för de slemmiga små krypen mad.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          lena:-)
          Inlägg 11-05-2008, 18:48
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Jag försökte köpa snigelgift i Spanien men de verkade helt oförstående. Det är alldeles för varmt och torrt där på somrarna för att sniglarna skall få så stor utbredning....

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          tarantino
          Inlägg 13-05-2008, 23:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 16 056

CITAT (Whiskuchi @ 08-05-2008, 10:47) *
          Plånboken kvider av att behöva lägga ut pengar för en plastbit när man kan göra en själv, gratis, också tongue.gif

Håller med. Denna lösningen kan man göra själv, nästan gratis: http://www.nematoder.se/bygg-anders-snigelkiosk.php

Citera
          villeplum
          Inlägg 15-05-2008, 13:09
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 6 946

Hejsan!

Jag skulle vilja veta om någon i Sverige har testat den här typen av snigelbarriär: http://www.slugfence.com/

Känns som att det borde fungera.

/ Anders

Citera
          Carl
          Inlägg 15-05-2008, 14:56
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Hi!
          Tror stenhårt på salt och tror inte att det behöver vara mycket bor själv i skåne 100m ifrån havet. ALDRIG haft en mördar snigel på tomten. Fast dom finns et par hundra meter längre in i landet. Borde räcka att blanda salt i en spruta och spraya runt pall kragarna testa!

Citera
          buffy
          Inlägg 24-05-2008, 16:26
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem nr: 8 323

Hoppas att du får förbli snigelfri, men vad det än beror på så är det inte närheten till havet som har gjort att du har skonats hittills. Min mammas tomt är belägen 50 m från stranden (Öresund), men förra sommaren var hennes trädgård knöfull med mördarsniglar. De växter hon har är i stort sett vresrosor, gräs, äppelträd och pilträd (samt en del ogräs). Jag har sett mördarsniglar mkt nära stranden även på andra ställen, rekordet var i Arild sommaren 2002 på en tomt vars växtlighet bestod av klippt gräsmatta och några rosbuskar. Det var värmebölja men så snart det skymde fylldes gräsmattan med sniglar så att det tillslut krälade omkring minst en fulluxen snigel per kvadratdecimeter.

Citera
          per@ljuvahem.se
          Inlägg 19-06-2008, 08:57
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 16 887

De bockade plåtbitarna fungerar, Sverker på SVT Plus testade i ett program och kom fram att de fungerar. Det viktiga med detta snigelstaket (och alla andra) är att man ser till att det inte ligger några grenar eller annat skräp över plåten för då kliver mördarsniglarna upp och in via skräpet.

snigelstaket finns på Ljuvahem.se

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 13:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon