Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det här med kyl och frys..., vilka fröer ska behandlas så?
          sanna
          Inlägg 06-04-2003, 10:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 952
          Medlem nr: 1 052

Hej hej!

Är det många fröer som gror bättre i kylen? Har faktiskt aldrig provat den metoden som ju så många av er här på forumet så varmt (kallt?) förespråkar...

Jag har jämt kört med "kläckning" i miniväxthus och därefter när det grott - ner i garaget, som är ganska kallt, kanske en 10-11 grader och in under lysrören som jag har monterat i en lagerhylla. En del växter passar det alldeles utmärkt, t ex tomat, pumpa och persilja. Aldrig har jag fått så fina plantor sedan jag började med lysrör och garagekyla. Andra sorter passar det mindre bra, eller inte alls, t ex citrongräs som verkligen verkar HATA att bli behandlad på det sättet.

Kan någon kanske dela med sig av sina erfarenheter vad gäller groning i kyl? Vilka sorter lämpar sig bäst för det? Lavender har jag förstått av diskussionen nedan. Och mer?

Undrar också om det här med "stratifiering"? Så heter det väl, när man stoppar in frön i frysen för att de ska gro bättre? Vilka fröer ska man göra det med?

Vet någon om det finns någon sammanställning över detta med "kyl- och frysbehandlingar" på nätet eller i bokform?

Ta det kallt... smile.gif

Sanna

--------------------
          Sanna!

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon