Är det många fröer som gror bättre i kylen? Har faktiskt aldrig provat den metoden som ju så många av er här på forumet så varmt (kallt?) förespråkar...
Jag har jämt kört med "kläckning" i miniväxthus och därefter när det grott - ner i garaget, som är ganska kallt, kanske en 10-11 grader och in under lysrören som jag har monterat i en lagerhylla. En del växter passar det alldeles utmärkt, t ex tomat, pumpa och persilja. Aldrig har jag fått så fina plantor sedan jag började med lysrör och garagekyla. Andra sorter passar det mindre bra, eller inte alls, t ex citrongräs som verkligen verkar HATA att bli behandlad på det sättet.
Kan någon kanske dela med sig av sina erfarenheter vad gäller groning i kyl? Vilka sorter lämpar sig bäst för det? Lavender har jag förstått av diskussionen nedan. Och mer?
Undrar också om det här med "stratifiering"? Så heter det väl, när man stoppar in frön i frysen för att de ska gro bättre? Vilka fröer ska man göra det med?
Vet någon om det finns någon sammanställning över detta med "kyl- och frysbehandlingar" på nätet eller i bokform?
Ta det kallt...

Sanna