Medlem
Antal inlägg: 1 278
Medlem nr: 1 399
Hihi! Min dator kommer absolut att drabbas av rosvirus i november! Jag köpte tre sorter i våras och nu är jag HELT SÅLD på rosor. Funderar varje dag på var jag ska kunna sätta fler! Har också investerat i LÅG, suverän bok!
Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Jag var precis ute och tittade på hur JP ser ut...Vilken vacker ros!
Hjälp!!!!!
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
En ros till kajsa -visst hade du nyss investerat i Twist ?
och en Jp till Anki
Susanne kanske vill ha en Lambert Closse -börjar som en teros -utveckas till en dubbel dubbel och den doftar underbart Låg o kompakt med blanka blad härdig
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Tackar Kerstin, jo i helgen blev det en Twist på Åsby Trädgård, vi är ju lite svaga för randiga rosor. Hoppas på många blommor, men den är liten i växten. Kan det vara en klätterros ? Hittar så lite om den. Så köpte jag en gammal ros från 1963 som jag läst om i LÅG Europeana stor och kraftig med röda blad, en zon 5 ros. Finns inte så många så härdiga Floribunda rosor, så den bara måste jag ha. Röd blomma.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 31
Medlem nr: 6 230
För att förvirra lite - här kommer min favoritkanadensare Planterad i början av juni. Blommat sedan mitten av juni - i "ankelhöjd" ännu - men blommar precis hela tiden. Fantastiskt fin!
Martin Frobischer
Sedan har du ju de jättetrevliga rosorna i "familjen Bugnet". Tåliga och vackra, blommar hela sommaren lång. Själv har jag Louis Bugnet (vit med röda fräcka knoppar) och Therese Bugnet (mörkrosa) och på "inköpslistan" står Marie Bugnet (vit)
Medlem
Välkommen till oss Annica Kanadensarna är stommen hos mig, rosorna man kan lita på som inte fryser ner ett dugg och blommar snabbt. Louis Bugnet har jag även som stamros i år, Jättefin.
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069
Suck! Det fanns rosor i överflöd då jag skulle handla men inte en endaste en kanadensisk! Det får bli kanadensare via postorder till nästa års rabatter...
Nu valde jag Lichtkönigin Lucia, Peace, den ljuvliga (och svåra...) Crystal Palace, Karen Blixen, en vit ros som jag inte vet något om alls, Diamond (vet ni?), Chinatown och Aicha. Gissa om det doftade i bilen i torsdags!!!!
Så en helt annan reflexion. Jag har en del rosor från tidigare som inte är införskaffade pga det intresse som jag har idag utan aningen lättvindigt för att jag har behövt en viss färgklick eller höjd i de olika rabatterna. Jag kan inte ens namnen på alla men jag vet att jag åtminstone har Ingrid Bergman, New Dawn, Flammentanz, Fredensborg, Tommelise och Sommerwind. Jag har aldrig täckt dem för vintern. I våras var det, med undantag av Tommelise, fullständig katastrof. Så gott som allt ovanför markytan var dött. Vintern med värme i januari och isande barmarkskyla efter det och en natt med - 8 i maj hade gjort sitt. Men alla, precis alla, kom igen och jag har nu den vackraste och ymnigaste rosenblomningen någonsin. Hur förklarar ni det?
Medlem
Vad roligt att alla hämtade sig och blommar för fullt. Det var det svåra klimatet som tog dom i början av året, för milt och kyla i en röra. Rabattrosor brukar frysa ner hos mig och komma igen, men en del dör om jag valt klenisar som jag borde låta bli men inte kan, suck. Sommerwind, The Fairy, Bonica klarar mycket kyla, brukar sällan frysa i backen dom är undantaget. Jag täcker alla rabattrosor på hösten med kompostjord, annars skulle mycket frysa bort hos mig. Men du har en gynnsam zon 2-3 där kan du ha en massa godbitar i rosväg.
--------------------
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
1, Misströsta aldrig på våren -de svartande stumparna kan visa sig bli din bästa rossommar "2, Ibland är en total föryngring bra -bara det inte sker varje år 3 ha alltid minst ett par rosor som inte "går i din zon -de blir oftast de finaste Karen Blixten är så vit, att den kan blända ett norrsken med sina fulländade knoppar Chinatown är den enda ros som varken var sorkäten eller nerfrusen hos mej i år -en underbar gul ros -nu med massor av knopp Aicha hör jag bara lovord om så den syår på min lista Lycka till med nyinköpen