Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grannar .., som stör..
          Bjäbban
          Inlägg 23-07-2005, 08:29
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 4 586

Jag umgås inte med mina granar precis, dock är vi inte ovänner på något sätt, vi hälsar i vart fall på varandra!
          Men har en granne som har ett uthus vars baksida vetter mot mitt, det är någon sorts svart papp eller vad det nu är, som hänger i långa lösa bitar….ser hemskt ut milt sagt!
          Det här har jag gått och retat mig på i flera år, lite snällt påpekat då och då för granen att hans uthus baksida behövs snyggas upp, men inget har hänt….sist jag bjöd in honom för att titta på eländet var föra hösten när jag hade fått mitt eget uthus så fint och satte rosor längs gaveln på det som ”pricken över i”.
          Jo, han skulle göra något åt det, men det hände alltså inget, och nu är det ju nästan ett helt år sedan han lovade det!

Har funderat hit och dit vad jag skulle göra åt det, när nu inte granen bryr sig….har funderat på olika växter som skulle kunna dölja/försköna, men så var det ju det där lilla problemet att om han plötsligt skulle få för sig att göra något, vad hade hänt med mina dyrt inköpta växter då….

Men nu har jag äntligen kommit överens med min granne om den delen av hans fula uthus som gränsar till mitt!
          Eftersom jag insett att granen inte bryr sig, han ser ju inte baksidan, det är ju jag som ser eländet, och nu när min trädgård börjar se rätt hyfsad ut, så lider jag av att se hans uthus baksida..
          Så jag tog mod till mig och pratade med honom och visade hur det såg ut från min sida, en gång till och jo han håller med om att det inte var så vackert….
          Så jag föreslog att vi skulle låta ”mina” hantverks pågar (de som hjälper mig måla/renovera mitt hus) snygga upp det och så delade vi på material kostnaden! (arbets kostnaden står jag för, eftersom de ändå ska hit och måla mitt, och det kan vara svårt att dela upp den kostnaden)
          Kommer att ”klä in det” med bräder, på samma sätt som mitt eget uthus (Gjorde de förra året och det blev väldigt fint! )
          Men eftersom det trots allt är han som äger det, så tyckte jag att han kunde åtminstone stå för halva material kostnaden! Och det gick han med på!
          Nu väntar jag bara till hösten, så mina blommor som jag har längs hans gräns ska vissna ner, så de kan jobba utan att förstöra för mycket…

Citera
          solkatten
          Inlägg 24-07-2005, 09:09
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 640

Hittade detta på Stockholms Familjebostäders hemsida:

Bo tillsammans i flerfamiljshus
          Du som bor i flerfamiljshus har kanske grannar över dig, under dig och på sidorna. Att bo så kräver en hel del, både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Tyvärr kan man inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska äta, sova, leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, TV-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Vissa störningsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, de ingår i boendeformen.

Men ibland kan det bli för mycket ljud och störningar. Oftast vet den som stör inte att man irriterar någon och det brukar räcka med en påringning. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du av någon anledning inte riktigt kan hantera situationen, kan det vara bra att känna till att du har en störningsjour som är till för att hjälpa dig.

Så här säger lagen:
          Enligt hyreslagen ska man som hyresgäst se till att grannarna inte utsätts för störningar samt "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten". Kort sagt visa hänsyn.

En vanlig myt är att man har rätt att ha fest en gång per månad och att man då får störa hur mycket man vill. I själva verket har du rätt att ha fest så ofta du vill, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Några trivselregler
          • Spika och borra inte i väggar mellan 20.00 - 07.00
          • Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 - 06.00
          • Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten
          • Grilla inte på balkong eller altan
          • Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande

Familjebostäders störningsjour

Odla.nu artikel om grannar

--------------------
          Karlskrona, Blekinge, Zon 1

Citera
          labarradepan
          Inlägg 24-07-2005, 09:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 456
          Medlem nr: 5 371

ja det var lite bra info. laugh.gif

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 24-07-2005, 11:15
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (labarradepan @ 22-07-2005, 13:16)
          Hmmm, finns det ingen lag om hur man får störa och inte störa när man bor i en villa i ett samhälle?

Vi kanske ska ta över lite av vår granne Norge.
          Klippt in detta från Villanytt.com som jag är prenumerant på:

Böter för att klippa gräset?
          Att klippa gräsmattan på söndagar är sällan uppskattat av grannarna och för norrmännen är lagen hård - där är det olagligt att föra oljud på helgdagar. I Sverige finns dock inga liknande lagar, även om det i vissa kommuner finns regler uppställda för när villaägare får föra oväsen eller ej. (FL-Net)

Innan jag gör något utomhus brukar jag kolla grannarnas sovrumsfönster om rullgardin eller persienn är nere, då får man tänka lite på vad man ska göra.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          netaave
          Inlägg 24-07-2005, 21:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Jag tror inte du kan göra något mer än att vänligt påpeka att du har semester och gärna skulle vilja sova till 8 i alla fall. Efter det är det arbetstid och du kan nog inget göra.
          Efter 22 på kvällen kan du nog kräva att det är tyst.

Hittade det här i "Grannjuridiken" som skrivits om här på Odla

" Högljudd musik, ständigt festande, evinnerlig snickrande och andra störande ljud, om detta pågår nätterna igenom, får ej förekomma.

Tillfälligt bankande, gräsklippande, festande, skratt, hundskall och barnskrik får du däremot tåla."

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 24-07-2005, 22:43
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag tror nog att man får leva med snickrande inom normal arbetstid...och att börja 7 på morgonen en vardag är väl helt normalt...det gör de ju på alla byggen och kanske han har hantverkare som jobbar där också...det går ju inte att be dem komma tillbaka klockan 9...
          ...men om man pratar med grannen så kanske han ägnar sig åt tystare övningar på morgonen om det går...särskilt på helgerna...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-07-2005, 14:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Vi har grannar vars barn har mopeder. Och inget ont i det. VI har också haft barn med mopeder. Fast......

Dessa mopeder är trimmade till ca 80 km/h uppborrade avgassystem så att de väsnas riktigt ordentligt. Samtidigt som de kan sitta i timtal och bara snurra runt på gatan. Nu när det har varit så varmt har det inte gått att ha ett fönster öppet får då går det inte att prata i telefon.

Och på nätterna när de kommer hem halv två kan de bara sitta och köra fram och tillbaka på gatan i ungefär trekvart. Lite irriterande faktiskt.

Citera
          labarradepan
          Inlägg 26-07-2005, 09:24
          Länk hit: #28

Medlem

mm.. jag vet om dessa ungdommar med mopeder, de kör som f-n rent utsagt, visar ingen hänsyn heller. Sen har de hjälmen uppe på huvudet, alltså de sätter ju inte på sej den som den ska.

En kompis till min sambo kom hem en kväll, typ vid 23 det var mörkt ute han skulle sväng in på sin gård till höger. Hastighet där är 30 km/ h. När han svängde sa det : PANG i sidan. En kille på moped kom i 80 km rätt in i hans nya bil. Killen hade hjälmen på huvudet , inte på sig alltså.

Killen fick käkbenet ut genom kinden o mådde nog inte så bra. MEn han klara sig. Jag hoppas killen lärde sig en läxa, för allt var hans fel. mad.gif

MEn min sambos vän hade bara trafik försäkring på bilden o killen hade ju ingen försäkring. Så ingen försäkring täckte bilskadorna. sad.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-07-2005, 09:35
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Men vilken tur att ungen klarade sig ändå. SJälv drömmer jag mardrömmar om att krocka med mopedisterna häromkring. Har varit på väg flera gånger.
          Bilar går det ju alltid att köpa nya, men ungar....

Jag kan inte förstå att föräldrarna tillåter att de kör 80 km/h det är ju lätt motorcykel. Sådana kör man inte utan körkort, giltig försäkring, att man har åldern inne samt att man har skyddutrustning.

Vet faktiskt inte hur jag skulle klara det känslomässigt att krocka med en mopedist som skadade sig, även om det inte var mitt fel.

Ryser av tanken.............. sad.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 29-07-2005, 07:14
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Grannen sköt ihjäl 6-årige Eskils hund:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=411399

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 29-07-2005, 07:25
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 5 507

än en gång då skandalexpressen bara väljer att visa från en vinkel...

Vi fick varken veta vilka djur mannen hade och ifall det verkligen var så att han hade anmält flera gånger, och det mamman menar är gulligt jagande med pojken var kanske rännande ut och in i hagen eller vart det nu var...

JA det är hemskt att han sköt hunden, men kan förstå viljan...

--------------------
          Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?

Citera
          pejori
          Inlägg 29-07-2005, 09:21
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (HippieSpellan @ 29-07-2005, 08:25)
          än en gång då skandalexpressen bara väljer att visa från en vinkel...

Vi fick varken veta vilka djur mannen hade och ifall det verkligen var så att han hade anmält flera gånger, och det mamman menar är gulligt jagande med pojken var kanske rännande ut och in i hagen eller vart det nu var...

JA det är hemskt att han sköt hunden, men kan förstå viljan...

tur att jag inte har dej som granne biggrin.gif biggrin.gif
          det finns inget försvar för att skjuta ett friskt djur, och INTE framför ett barn mad.gif mad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          andersen
          Inlägg 29-07-2005, 11:47
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Jag har viss förståelse för han som sköt hunden,jag har sett med egna ögon vilken skada hundar kan göra.På en flock får utav 10djur så blev 2dödade och tre fick så svåra skador att dom blev avlivade, har man hund så har man ett ansvar och då skall inte hunden vara hos grannen i hans hägn.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-07-2005, 11:52
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Ärligt talat så tror jag inte ens att det var just den hunden han anmält, men det var just den här hunden som fick bägarn att rinna över. Att han skjutit hunden inför både pojken och hans mamma tyder väl på att hunden knappast varit inne i nån hage och jagat djur, det skulle mamman knappast bara suttit och sett på. Sen fattar jag inte hur nån människa över huvud taget kan ha nån som helst förståelse för att nån går runt och skjuter friska djur, andras djur dessutom. Karln verkar juh vara minst sagt labil, det hade juh kunnat vart ett barn som stojat och skrämt hans djur så han tappat besinningen, hur skulle det gått då? Hade ni haft förståelse för det också? blink.gif

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 29-07-2005, 11:55
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Hur kan man ha förståelse för något dylikt?? Fattar inte......

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          labarradepan
          Inlägg 29-07-2005, 12:31
          Länk hit: #36

Medlem

men vad håller han på med? fy f---n

Citera
          andersen
          Inlägg 29-07-2005, 12:55
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Tycker endå efter att ha läst vad flera har skrivit, att han har en viss rätt att försvara sina djur, om det hadde varit ett varg eller björn angrepp hadde han då åxå handlat fel?men det är inte lätt att få en riktig uppfattning av vad som har hänt hoppas att det kommer mer information i ärendet.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          zaaritha
          Inlägg 29-07-2005, 21:00
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Man ska inte skjuta "hej vilt"; vilken bakgrunden än är!
          Vi har nu en av katterna som blivit skjuten i höger bakben av vår skjut-
          galne granne!
          Benet kanske klarar sej..................
          Han har ju skjutit på hundar, förut---men nu ger han sej på katter också.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 09:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon