Säg att man står i en kassakö. Plötsligt öppnar en kassa till bredvid den där du står och köar.
I mitt huvud så är det den som köat längts som skall ha företräde till nya kassan. Alltså byter jag inte kassakö om jag står långt bak men jag verkar nästan vara ensam om den åsikten. Men om jag står längre fram och verkligen tycker att det vore min tur så har jag märkt att det inte lönar sig om man inte är blixtsnabb. Rör du dig inte tillräckligt fort så står du plötsligt mellan två kassaköer så det är säkrast att stå kvar.
Även jag har snabba dagar och har hunnit först fram till nya kassan. Då har det inträffat att personer bakom mig har kastat sina varor från ungefär en meters håll upp på bandet och hävdat att han var först trots att han stod bakom mig.
Så där med avgränsningspinnen. I mitt huvud så är det artigt att lägga pinnen framför sina varor. Dvs visa den som står före i kön att jag inte inkräktar på hans/hennes utrymme och naturligtvis inte tänker blanda våra varor så att det blir fel person som betalar.
Jag tycker det känns oartigt att lägga en pinne efter mig ungefär som om jag misstänkte personen efter mig att vara oärlig och få mig att betala hans varor. Samtidigt hade jag en sur yngre man efter mig i kassan förra veckan som fällde kommentaren " lägg dit en pinne när du är klar kärringdj*l".
Den snällt köande artiga svensken verkar snart vara ett minne blott. Men jag blir lite nyfiken.
Hur gör ni?