Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vad är folkvett egentligen?, Hur gör ni?
          Bettson
          Inlägg 25-07-2005, 15:22
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Fast den där jungellagen......

Jag var först till en ny kassa, böjer mig ner för att ta första varorna och lägga upp på bandet. Då kommer det en melon farande genom luften och rullar upp på bandet från en nyanländ karl bakom mig.

Han menade att eftersom han hade hunnit lägga sin första vara på bandet före mig så skulle han gå först fastän han stod bakom mig i kön.

Likaså en gång när jag plockat upp hälften av mina varor från vagnen så kommer det en ung tjej bakom mig, sätter sin korg på stödet vid bandet och börjar plocka upp sina varor. Innan jag var färdig. Jag håller emot hennes varor med ena handen fortsätter att plocka upp mina egna. Det blev lite tungt i längden så jag bad henne vänligt att plocka ner sina varor och vänta tills jag var klar. Det vägrade hon.

Då blev jag lite sur och plockade ner hennes varor i en korg. Fortsatte att plocka upp mina varor. Då, hör och häpna kastar hon på nytt upp sina varor på bandet trots att jag inte var klar.

Nu ber jag kassörskan stanna bandet för jag vill inte betala efterförjande kunds varor. Kassörskan ber henne ta undan sina varor och vänta på sin tur. Men icke då. Hon lämnar varorna kvar på bandet och gör ut från affären svärande och skrikandes.

NÄe den där jungellagen...... inte för mig.

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-07-2005, 15:35
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jag håller med dig om hur det BORDE vara när en ny kassa öppnas men i praktiken fungerar det inte.

Jag tycker att det är att visa hänsyn att lägga kassapinnen efter mina egna varor. Det är en markering till nästa person att nu är det fritt fram för dig att lägga upp dina varor på bandet för nu är jag klar.

Om personen framför mig inte lägger en pinne efter sina varor så tycker jag att det är oartigt och då struntar jag också att lägga en pinne så att kassörskan lätt av misstag kan knappa in mina varor på den framförvarandes kvitto. Då blir det fart på personen framför att lägga dit pinnen! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 25-07-2005, 15:38
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Tesa @ 25-07-2005, 16:19)
          Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då?
          Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet??

Innan jag träffade min man så la jag varorna huller om buller men han har "lärt" mig att lägga dem rätt. smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 25-07-2005, 15:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Rossi @ 25-07-2005, 16:38)
          CITAT (Tesa @ 25-07-2005, 16:19)
          Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då?
          Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet??

Innan jag träffade min man så la jag varorna huller om buller men han har "lärt" mig att lägga dem rätt. smile.gif

Jag har suttit i en kassa själv när jag var ung och vet hur det känns efter en dags arbete att lyfta varor. Tänk er att börja klockan 09,00 med t.ex. att lyfta 2 kg socker, 2 kg vetemjöl och några liter mjölk sedan fortsätter det fram till 20-21,00 kanske. Det blir många kilo som en kassörska lyfter under dagen. Visserligen arbetar de väl inte hela dagen utan delar upp det men ändå, så jag vänder för det mesta rätt varorna sedan går det ju lite fortare också för alla i kassan.
          Fast på min tid var det mjölk i glasflaska och det var ju tyngre.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          kristerh
          Inlägg 25-07-2005, 15:48
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Inga från Närke @ 25-07-2005, 16:44)
          Jag har suttit i en kassa själv när jag var ung och vet hur det känns efter en dags arbete att lyfta varor. Tänk er att börja klockan 09,00 med t.ex. att lyfta 2 kg socker, 2 kg vetemjöl och några liter mjölk sedan fortsätter det fram till 20-21,00 kanske. Det blir många kilo som en kassörska lyfter under dagen.

Undrar varför de svenska affärerna inte har anammat det system som finns i bla usa, själva avläsningsmekanismen ligger på disken vid kassörskan, hon slipper mao lyfta alla varor.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          violina
          Inlägg 25-07-2005, 16:30
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 5 189

CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 16:22)
          Då kommer det en melon farande genom luften och rullar upp på bandet från en nyanländ karl bakom mig.

Han menade att eftersom han hade hunnit lägga sin första vara på bandet före mig så skulle han gå först fastän han stod bakom mig i kön.

Likaså en gång när jag plockat upp hälften av mina varor från vagnen så kommer det en ung tjej bakom mig, sätter sin korg på stödet vid bandet och börjar plocka upp sina varor. Innan jag var färdig. Jag håller emot hennes varor med ena handen fortsätter att plocka upp mina egna. Det blev lite tungt i längden så jag bad henne vänligt att plocka ner sina varor och vänta tills jag var klar. Det vägrade hon.

Då blev jag lite sur och plockade ner hennes varor i en korg. Fortsatte att plocka upp mina varor. Då, hör och häpna kastar hon på nytt upp sina varor på bandet trots att jag inte var klar.

Tokskallar finns väl överallt men i din affär verkar de vara värre än vanligt. tongue.gif

Lägger pinnen efter mina varor. smile.gif

Ni har väl igenkännande sett reklamen om tjejen i kassakön att "Plötsligt händer det" som en trissvinst eller vad det nu var. smile.gif

Men en sak jag retar mig på är när föräldrar öppnar en påse godis eller kakor till barnet för att det ska hålla sig lugnt och sen lämnar fram en tom påse i kassan. blink.gif Barnen får väl lära sig att varor ska betalas först. Visst var det ett elände att handla när de var små och man fick sura miner från andra när ungarna protesterade men rätt ska vara rätt tycker jag.

--------------------
          "Det går inte att vara nere med en ballong"
          Nalle Puh

Citera
          Monarda
          Inlägg 25-07-2005, 18:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Vad som retar upp mig är alla varor som hamnar på fel ställen när folk ångrar sig och inte orkar gå tillbaks till rätt hylla. T o m kylvaror hamnar på konstiga ställen i butiken. Jag undrar vad som händer med dessa när dom hittas, förhoppningsvis läggs dom inte tillbaka för försäljning! ohmy.gif

Citera
          Fialotta
          Inlägg 25-07-2005, 18:28
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (Monarda @ 25-07-2005, 19:10)
          Vad som retar upp mig är alla varor som hamnar på fel ställen när folk ångrar sig och inte orkar gå tillbaks till rätt hylla. T o m kylvaror hamnar på konstiga ställen i butiken. Jag undrar vad som händer med dessa när dom hittas, förhoppningsvis läggs dom inte tillbaka för försäljning! ohmy.gif

Nej dom läggs inte tillbaks i frysen...dom skrivs av som svinn...och det kan bli mycke pengar i slutändan...för inte att tala om charkvaror som man hittade på konstiga ställen som man fick slänga...sånt va inte kul.

--------------------
          *maudan*

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-07-2005, 19:43
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Rossi @ 25-07-2005, 16:35)
          Jag håller med dig om hur det BORDE vara när en ny kassa öppnas men i praktiken fungerar det inte.

Jag tycker att det är att visa hänsyn att lägga kassapinnen efter mina egna varor. Det är en markering till nästa person att nu är det fritt fram för dig att lägga upp dina varor på bandet för nu är jag klar.

Om personen framför mig inte lägger en pinne efter sina varor så tycker jag att det är oartigt och då struntar jag också att lägga en pinne så att kassörskan lätt av misstag kan knappa in mina varor på den framförvarandes kvitto. Då blir det fart på personen framför att lägga dit pinnen! smile.gif

Ha..ha Rossi!

Där ser man Du tycker detär oartigt att inte lägga pinnen efter. Jag har tyckt/tycker att det är oartigt att lägga pinnen efter i stället för före.
          Så det kan gå tongue.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 25-07-2005, 20:02
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 20:43)
          Där ser man Du tycker detär oartigt att inte lägga pinnen efter. Jag har tyckt/tycker att det är oartigt att lägga pinnen efter i stället för före.
          Så det kan gå tongue.gif

Jag tycker som du Bettson - man lägger pinnen framför sina varor. Vi kan stå i samma kö rolleyes.gif rolleyes.gif
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 25-07-2005, 20:37
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tycker inte detta med pinnar hit och pinnar dit är något större problem tongue.gif och apropå varu korgar så är ju allt inplastat rolleyes.gif

Citera
          Jejja
          Inlägg 25-07-2005, 20:41
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 598
          Medlem nr: 3 031

Pinne tycker jag ska ligga mellan kundernas varor, vem som sedan sätter dit den, jag eller kunden före, spelar inte så stor roll. Har inte kunden före mig lagt dit en pinne så gör jag det. Men helst ser jag att varje kund lägger en pinne bakom sina egna varor, så man slipper sträcka sig så långt för att hämta pinnen annars. Jag brukar alltid lägga en pinne bakom mina varor om det är fler personer i kön bakom mig.

Jag är en sån som ofta har minsta barnet sittande i kundvagnen. Hon vägrar att sitta på den avsedda platsen och är dessutom nästan för stor för den. Men det brukar gå att få henne att sitta lugnt och stilla om hon får sitta i ett hörn i själva varu-delen av vagnen. Var hennes fötter har varit bekymrar mig inte ett dugg, eftersom alla grönsaker jag köper sätter jag i en påse och gör inte andra kunder det så tycker jag det är deras eget problem att bekymra sig...

Jag har henne hellre under uppsikt i vagnen än att hon springer runt som en vilde i affären. En två-åring kan man inte alltid ha sådan pli på, att de kan gå och handla och lugnt göra precis som mamma säger...

--------------------
          Jejja, zon 6

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-07-2005, 21:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

En gång när jag storhandlad så höll jag på att plocka upp mina varor på bandet. Jag stod ungefär mitt på bandets längd. Då kommer det en kvinna och börjar plocka på varor på bandet fast jag ej är klar. Efter som bandet rör sig så åker hennes varor till slut fram till kassörska. Jag säger till kassörskan att ”dessa varor ej är mina” varpå hon stoppar bandet. Jag frågade kvinnan hur jag skulle göra nu, jag hade ca halva kundvagnen kvar att plocka upp. Givetvis ”förstod” hon ingenting. Det slutade med att jag fick plocka upp varorna direkt på den plats där kassörska kollade av dem, jag tog gooood tid på mig. Kärringen stod där bara o kikade o fattade väl ej var jag fick mina varor ifrån.

Nu handlar jag med Shop and Go. Scannar mina varor själv. Brukar dock först packa allt i ”rätt” kassar när jag lägger ner det i bilen, så jag har alla varor lösa. En dag gick jag fram emot utchekningen. Då tränger sig en anställd förbi mig o säger ”hörre du lilla gubbe, detta är en shop&Go kassa, här kan du ej betala” och sedan tränger hon sig före mig. Då jag påpekar att jag har en scanner o att hon har trängt sig. Hon låtas inte höra mig. Sådan är personalen på Coop.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 25-07-2005, 21:51
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag vänder alltid streckkoden på rätt håll när jag packar upp på bandet. Har flera gånger fått uppskattande ord från kassörskorna för detta och det är ju lika lät när man ändå ska lägga upp varorna.
          Pinnen lägger jag efter min sista vara för att visa nästa kund att jag är klar och tycker det är nonchalans av den som står framför mig om denne inte gjort detsamma. Men nu när jag läst att vi har så olika uppfattning om detta ska jag tänka på att den som står framför tänker tvärtom biggrin.gif

När det öppnas en ny kassa så skulle jag önska att det gick att styra så inte de sista i kön plötsligt kommer först i nästa kassa,
          Jag står oftast kvar på min plats, men ibland har jag ju också turen att komma precis när det öppnas en ny kassa och det är jag som kommer först sleep.gif .
          Det har väl hänt er också? Jag har aldrig sett någon som går åt sidan och vinkar fram de som redan köar i kassan bredvid rolleyes.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-07-2005, 22:07
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag gör som du Eva, lägger streckkoden från kassörskan och pinnen när jag är klar. Sen finns det juh en del jävla surkärringar som vägrar i sten att lägga streckkoden "rätt", fattar dom inte att det tar en massa onödig tid inte bara för den sura kunden själv, utan för oss andra också?

Citera
          SOLVEIG
          Inlägg 25-07-2005, 22:08
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 76
          Medlem nr: 1 157

Kassakön.

Alla tycker ju inte att prioritering nr1 är att stå vid matarbandet!

De kanske tycker att det är ett nödvändigt ont, i st. f. dagens lilla mys-stund.

Visa därför lite hänsyn och komprimera varorna efter varandra,lägg därefter pinnen direkt efter dina varor. Då är det fritt fram för nästa kund som ev. har andra prioriteringar. VARFÖR vet vi ju inte, så hjälp gärna till med att förkorta den tiden!

Oavsett vad du tycker själv.

--------------------
          Tag vara på livet, det går inte i repris!

Citera
          Margaretha
          Inlägg 25-07-2005, 22:51
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Läste någonstans att näst disktrasan så är handtagen på kundvagnarna de största bakteriehärdarna i vardagen. Så man bör alltid tvätta händerna när man kommer hem!

sad.gif

Det har aldrig korsat min hjärna att någon skulle ta illa upp för att man lägger pinnen efter sina varor. Det är ju enbart en praktisk grej i mina ögon, en hjälp för kassörskan. Och en markering för den som kommer efter att man är klar. Många säger faktiskt tack, även jag ibland.

Självklart är det också att lägga koden rätt för att det ska gå snabbt, men också för att skona kassörskans axlar. Har fått tack från personalen många gånger.

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-07-2005, 22:51
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Ralf @ 25-07-2005, 22:18)
          En gång när jag storhandlad så höll jag på att plocka upp mina varor på bandet. Jag stod ungefär mitt på bandets längd. Då kommer det en kvinna och börjar plocka på varor på bandet fast jag ej är klar. Efter som bandet rör sig så åker hennes varor till slut fram till kassörska. Jag säger till kassörskan att ”dessa varor ej är mina” varpå hon stoppar bandet. Jag frågade kvinnan hur jag skulle göra nu, jag hade ca halva kundvagnen kvar att plocka upp. Givetvis ”förstod” hon ingenting. Det slutade med att jag fick plocka upp varorna direkt på den plats där kassörska kollade av dem, jag tog gooood tid på mig. Kärringen stod där bara o kikade o fattade väl ej var jag fick mina varor ifrån.

Jaså, det finns flera än jag med den erfarenheten.

Citera
          Bettson
          Inlägg 25-07-2005, 22:53
          Länk hit: #39

Medlem

Är det inte konstigt, komiskt, knepigt och lite märkligt. En vardagshandling som vi gör flera gånger per vecka. Handar. OCh ändå har vi så olika uppfattningar om hur det borde gå till. laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-07-2005, 22:55
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Ursäkta! Men om nåt sånt skulle hända mig, jävlar anamma skulle kärringen få höra vad hon var värd. Jag har en ängels tålamod i det mesta, men ibland så bara briserar det, allra helst i affärer. Jag tror att kvinnor är födda med ett annat psyke än oss, jag grejar inte det där med mycket folk och köande, eller satkärringar i största allmänhet. wacko.gif blink.gif

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 02:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon