Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mjöldagg på tomatbladen
          Gurkan
          Inlägg 29-07-2005, 11:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 922
          Medlem nr: 3 722

Hej !

För ett par dar sen (i måndags) såg jag att ett par blad på en av mina tomatplantor blivit helt täckta av ett vitt "pulver" som såg ut som mögel men låg som om det var pudrat ovanpå bladen. Jag antar att det är nån sorts mjöldagg.

Plockade bort de angripna bladen och har inte sett nåt ytterligare angrepp men undrar ändå hur farligt det är för plantorna eftersom det säkert kommer tillbaks. Dom står utomhus och det har varit väldigt varmt följt av en period av mycket regn de senaste två-tre veckorna så det är väl kanske inget konstigt att det här dyker upp men man blir ju oroligt för sina "barn". Nu har det inte regnat mer under veckan och jag har varit försiktig med vattenkannan och hoppas på fortsatt torrt väder.

Den enda som blivit angripen är min Bloody Butcher och jag drar slutsatsen att den är mer mottaglig för såna här svampsjukdomar än de andra (Supersweet F100, Ildi, gul Pärontomat). Alla plantorna står ute på samma plats så de borde utsättas för samma "belastning".

Är den här typen av angrepp vanliga på tomater ? Kan man göra nåt för att förebygga, förrutom att försöka hålla torrt ? Gallra bort blad så det torkar snabbare ? B B'n är väldigt buskig och tätväxt.

Vad har ni för erfarenheter av mjöldagg (om det nu är det) ?

/Anders

(Zon 1, vid kusten utanför Malmö)

--------------------
          Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen.
          Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård
          Hannasgarden.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 21:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon