Gurkan
Hej !

För ett par dar sen (i måndags) såg jag att ett par blad på en av mina tomatplantor blivit helt täckta av ett vitt "pulver" som såg ut som mögel men låg som om det var pudrat ovanpå bladen. Jag antar att det är nån sorts mjöldagg.

Plockade bort de angripna bladen och har inte sett nåt ytterligare angrepp men undrar ändå hur farligt det är för plantorna eftersom det säkert kommer tillbaks. Dom står utomhus och det har varit väldigt varmt följt av en period av mycket regn de senaste två-tre veckorna så det är väl kanske inget konstigt att det här dyker upp men man blir ju oroligt för sina "barn". Nu har det inte regnat mer under veckan och jag har varit försiktig med vattenkannan och hoppas på fortsatt torrt väder.

Den enda som blivit angripen är min Bloody Butcher och jag drar slutsatsen att den är mer mottaglig för såna här svampsjukdomar än de andra (Supersweet F100, Ildi, gul Pärontomat). Alla plantorna står ute på samma plats så de borde utsättas för samma "belastning".

Är den här typen av angrepp vanliga på tomater ? Kan man göra nåt för att förebygga, förrutom att försöka hålla torrt ? Gallra bort blad så det torkar snabbare ? B B'n är väldigt buskig och tätväxt.

Vad har ni för erfarenheter av mjöldagg (om det nu är det) ?

/Anders

(Zon 1, vid kusten utanför Malmö)
Åsa, mälardalen zon 2
Har lyckats hålla mig fri från tomatmjöldagg i alla dessa år, tror inte tomatmjöldaggen brukar förekomma här uppe. Det jag vet om mjöldagg överlag är att man inte får bort svampen genom att ta bort de vita bladen, svampen finns på hela växten. När man börjar se angreppen på växten har angreppen gått ganska långt.

urklipp ur text på växteko:

"Tomatmjöldagg (O¡dium sp.) är en för landet relativt ny sjukdom. De första angreppen i Sverige konstaterades 1987. Angreppen har visat sig kunna bli mycket allvarliga.

Symptomen är de för mjöldagg karakteristiska, en vit, mjölaktig beläggning, först fläckvis på bladen, sedan utbredande sig alltmer, tills hela bladet är täckt. Beläggningen kan finnas även på bladens undersida, på bladskaft, stjälkar och frukter. Bladen gulnar så småningom, vissnar och dör. Fläckarna kommer ofta först till synes på dragiga ställen, men sjukdomen sprider sig snabbt. Konidier kan med luftströmmar föras långt iväg och nå och infektera andra hus och andra odlingar.

Kleistothecier har inte iakttagits, varför det perfekta släktnamnet inte har kunnat fastställas.

Sporgroning kan ske både vid hög och låg luftfuktighet, vilket gör att kontroll genom klimatreglering knappast är möjlig. Dock angrips en tomatplanta som lider av torka lättare än en som är väl och jämnt försedd med vatten. Alltför mycket kväve och dålig ljustillgång gynnar angrepp.

För att hålla sjukdomen under kontroll erfordras upprepade, regelbundna besprutningar. Dessa skall börja så fort de första mjöldaggsfläckarna syns. Dröjer man med bekämpningen kan sporbildningen hinna bli så intensiv och infektionstrycket så högt, att det blir svårt eller omöjligt att få kontroll över sjukdomen. De medel som är aktuella är i första hand imazalil (Fungaflor) och triadimefon (Bayleton Special), båda med 4 dagars karenstid. Doseringar är resp. 0,5 och 0,1%. Efter ca en vecka upprepas bekämpningen, och eventuellt kan ytterligare en behandling behövas. Även senare under vegatationstiden kan behandlingar behöva sättas in. En viss hämmande effekt har även tiabendazol (Tecto flytande). Också Euparen M 50 WG (tolylfluanid) i tankblandning med Bayleton Special har haft god verkan mot tomatmjöldagg (dosering 0,05-0,075% + 0,05%, resp.). Risk för resistens föreligger dock med Fungaflor och Bayleton Special, som båda tillhör samma fungicidgrupp. Omväxling med annat preparat är därför önskvärd.

Efter angrepp måste husen noga saneras. Två desinfektioner bör göras, en av grödan före utrivningen, en andra av de tomma husen. Väntar man sedan med nyplantering någon eller ett par månader torde resten av de konidier, som eventuellt överlevt saneringen, ha hunnit dö. De utrivna plantorna bör effektivt oskadliggöras; i varje fall får de inte ligga kvar i en hög eller en kompost, eftersom sporer kan hålla på att spridas därifrån länge."

De medel som nämns i texten är dock yrkesodlarmedel, hobbyodlare har inte så mycket att ta till mer än sådant som ex. atamon, mjölkvatten etc. och man bör då spruta i förebyggande syfte på växter man vet att man brukar få svampangrepp på alt. börjar man sprutningarna när man ser den första lilla fläcken.
Gurkan
Tack för informationen Åsa. Har precis varit ute och kollat och gallrat lite bland tjuvar&blad och har inte hittat några fler angrepp så jag håller tummarna för ett par soliga veckor nu så att jag kan skörda allt och slänga plantorna sen.

Jag uppdaterar tråden om det händer nåt nytt på mjöldaggsfronten. Sporerna finns med all säkerhet över hela plantorna och dom väntar väl bara på rätt tillfälle att överraska mig.

Nu ska jag sätta mig vid TV'n och mumsa en stor skål med gula cocktailtomater av modell Ildi och några rejält mogna Bloody Butcher, alla mogna Supersweet slank ner direkt under skördearbetet. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon