Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > viktminskningstråd, här kan man skriva allt om det
          netaave
          Inlägg 11-08-2005, 10:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Ewa L @ 11-08-2005, 07:53)
          Jag har väl i princip bantat hela mitt liv för att hålla mig till storlek 36--38. När kilona började smyga sig på mig rejält för några år sedan pga personliga orsaker snarast ökade jag mitt jo-jo bantande. När jag då dessutom slutade röka blev resultatet rejäl övervikt. Ännu mer jo-jo...
          Prövade med Viktväktarna men kunde aldrig komma upp i de stora portioner jag skulle äta och gick inte ner speciellt mycket.

I våras bestämde jag mig för att sluta banta!!
          Jag skulle istället ge mig själv 10 veckor och äta på det sätt som flera av er beskriver: Frukost, lunch och middag. Vanlig husmanskost men med ett litet öga på fett/socker. Dessutom generösa mellanmål av frukt.
          Efter några veckor infann sig hungern! Plötsligt var min längtan inte godis och kaffebröd, utan MAT!!
          När de 10 veckorna gått hade jag gått ner 7,5 kg och som present gav jag mig själv 10 veckor till. tongue.gif
          De är jag inne på nu. Visserligen har jag slarvat lite med den lagade maten nu i sommar men inte värre än att jag har åtminstone inte gått upp.

Ungefär så var det för mig också, och för mig funkar det jättebra. Jag önskar att alla som kämpar med över- eller undervikt hittar ett sätt som fungerar.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 11-08-2005, 10:47
          Länk hit: #42

Medlem

CITAT (rosita @ 11-08-2005, 06:23)
          CITAT (netaave @ 08-08-2005, 12:36)

Att byta ut allt "vitt" är också bra. smile.gif Byta mot fullkornsmjöl, råris, fullkornspasta

Ska man äta ur GI-synpunkt, och det tror jag att jag omedvetet strävat efter från början eftersom den debatten var så aktuell då, då ska man föredra fullkornsris i stället för råris.
          Själv har jag också svårt för fullkornspastan, inte smakmässigt utan för att den ser så oaptitlig ut, men pasta med durumvete är helt ok, alltså ingen billig pasta längre.
          När jag äter pasta så märker jag att jag kan bli fortare hungrig igen, så därför äter jag alltid en knäckemacka i samband med den måltiden, men det är också enda gången jag äter bröd till maten.

Kan förresten tipsa er om att ha nyrivna morötter på en knäckemacka, sagolikt gott. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Diabolique
          Inlägg 11-08-2005, 14:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

Jag skulle vilja slå ett slag för tidningen "Laga lätt", som innehåller massa tips och idéer.

Recepten (som är rätt många i varje tidning) tar max 30 minuter att tillaga, och innehåller få kalorier.

De verkar fokusera på helheten istället för att stirra sig blinda på fett eller sockerinnehållet.

Jag skulle vilja prenumerera, men tycker inte att jag har råd.
          Ändå blir det ändå så att jag har köpt vart enda nummer som givits ut, så bra är den. biggrin.gif

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          pejori
          Inlägg 11-08-2005, 15:05
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Diabolique @ 11-08-2005, 03:57)
          Själv skulle jag vilja gå upp några kilo, men det brukar ju betraktas som lyxproblem. Jag får väl starta en ny tråd om det. smile.gif

gör som jag smile.gif
          jag äter hinkvis med grekisk och turkisk yougurt biggrin.gif biggrin.gif
          det är 10%fett, och jag äter minst en hink om dagen, för det är så GOTT!!!! smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          farbror B
          Inlägg 11-08-2005, 20:08
          Länk hit: #45

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Ät som en höna
          skit som en elefant..

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Bettson
          Inlägg 11-08-2005, 20:17
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (farbror B @ 11-08-2005, 21:08)

Ät som en höna
          skit som en elefant..

Jaha, om man äter som en kyckling, skiter man som två elefanter då? tongue.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-08-2005, 21:26
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Det finns faktiskt hjälp att få för underviktiga
          Tag kontakt med din läkare så skriver han/hon remiss till dietist som gör upp kostplan och du får .. om det handlar om äkta undervikt... recept på näringsdryck som du kan ta som mellanmål... 2dl ger dig 300 kalorier.
          Jag lyckades öka min vikt med en hel massa kilon tack vare dessa.

Citera
          dammkillen
          Inlägg 11-08-2005, 23:31
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 1 738

råkostsallad är en ganska bra fiberrik rätt

Citera
          Diabolique
          Inlägg 12-08-2005, 02:04
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 664
          Medlem nr: 4 787

CITAT (Felix matte @ 11-08-2005, 22:26)
          Det finns faktiskt hjälp att få för underviktiga
          Tag kontakt med din läkare så skriver han/hon remiss till dietist som gör upp kostplan och du får .. om det handlar om äkta undervikt... recept på näringsdryck som du kan ta som mellanmål... 2dl ger dig 300 kalorier.
          Jag lyckades öka min vikt med en hel massa kilon tack vare dessa.

Jodå, den hjälpen fick jag också när jag var sjukligt underviktig.
          Jättebra, men man blev lite trött på sempers komplett näring, eftersom chokladvarianten var den enda som gick att få i sig.... Det blev lite tjatigt.

Jag har även provat gainers (proteintillskott för muskelbyggare), och det funkar också bra, men är lite dyrt.

--------------------
          Stå på dig, annars gör någon annan det!
          /Hanna

Citera
          dammkillen
          Inlägg 12-08-2005, 07:56
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 703
          Medlem nr: 1 738

Sedan jag börjat äta mera grönsaker och fiber i maten så kan jag äta nästan hur mycket som helst ;-) , jag kan proppa i mig tre fulla tallrikar med mat på en dag, men det märks tydligt när man äter ostmackor att man blir fet, jag har ju gått upp i vikt på det sättet så jag vet. Det är ju när man äter för mycket feta saker som man blir fet.

En annan grej jag gjort är att äta findus färdiga grönsakspåsar, det är enkelt och bra att få ett tillskott av grönsaker i maten utan att behöva tillreda så mycket av grönsakerna själv.

Det finns ju mycket färdigt, t.ex. färdiga bönor och linser på konserver är ju jättebra för att få i sig alla de nyttigheter de innehåller

Tallriksmodellen är också bra, den tredelade, en halv tallrik grönsaker, en del kolhydrater, en del protein. Fungerar väldigt bra. Det är ju när man äter så som det går att äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.

Jag har brukat tänkt så att en första prioritering är att man ska lära sig hålla vikten så att man sedan när man gått ner vet hur man håller vikten.

Citera
          Annkina
          Inlägg 12-08-2005, 08:29
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 400
          Medlem nr: 5 974

Vilken härlig tråd. Jag har bantat till och från i hela mitt liv.

För ett par år sedan blev jag sjuk. Orkade/kunde inte röra mig utan efter jobbet sov jag , om jag inte åt. Resulterade i 10 kg+. Sedan blev jag sjukskriven och har varit det i 4 år nu.
          När jag vägde 104 kg bestämde jag mig för att ta tag i det. Under ca ½år räknade jag kalorier på allt jag åt, sedan köpte jag vv:s CD och räkande points i 1 år. Då hade jag gått ner 35 kg. Det är 1½ år sedan och jag har räknat points till och från denna tiden också, men har i alla fall gått upp nästan 15 kg. wacko.gif
          Nu har jag börjat må bättre och har börjat kunna röra på mig så nu går jag ½timme innan frukost och cyklar träningcykel 3ggr/vecka.
          Prommenadrerna har jag börjat med denna veckan, cyklingen har jag gjort i över en månad eftersom jag ska börja träna som rehabilitering och fått de tsom "uppgift" under sommaren. Ska börja med styrketräning nästa vecka.
          Jag har tänkt att äta frukost, lunch och middag. Frukter emellan. Frukosten är denna vecka fil, musli, blåbär och banan. Lunch och middag är nästan alltid lagad mat. Går efter mina vv recept och har boken blodsockerblues också. Annars blir det vanligt lagad mat, men med mindre fett(från tex grädde, använder rapsolja).
          Jag har tänkt ge detta 4 veckor för att se vad som händer. Är för tillfället VÄLDIGT sugen på allt jag inte ska äta, men det är dag 5 så jag hoppas det är en övergående fas. rolleyes.gif

Har läst igenom allas inlägg och tänkte svara på många, men jag hoppar det. Lycka till med allt ni gör och jag vill gärna fortsätta läsa om era framgångar/motgångar det ger inspiration för att gå vidare.

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 12-08-2005, 08:32
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (dammkillen @ 12-08-2005, 00:31)
          råkostsallad är en ganska bra fiberrik rätt

Ja visst och kompletterar du den med protein och fett så får du en fullvärdig måltid också!

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 12-08-2005, 08:39
          Länk hit: #53

Medlem

Annkina du kommer säkert att fixa det här, "Blodsockerblues" har jag också + några till av Paulun men jag kände att jag inte orkar hålla på att läsa.
          Skulle dock rekommendera dig att äta 3 mellis, varav ett lite mer än frukt. Jag tar det som kvällsfika eller mellan lunch och middag, oftast en "rund- och god"- halva med keso och grönsaker.

Lycka till!

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 12-08-2005, 10:39
          Länk hit: #54

Medlem

lycka till annkina smile.gif smile.gif
          håller tummarna för dej wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 12-08-2005, 10:42
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Diabolique @ 12-08-2005, 03:04)
          Jodå, den hjälpen fick jag också när jag var sjukligt underviktig.
          Jättebra, men man blev lite trött på sempers komplett näring, eftersom chokladvarianten var den enda som gick att få i sig.... Det blev lite tjatigt.

Jag har även provat gainers (proteintillskott för muskelbyggare), och det funkar också bra, men är lite dyrt.

jag lyckades gå upp i vikt genom att använda nuttrilett och andra "bantningsdrycker" som dricka till maten. smile.gif smile.gif
          23 kilo upp nu. smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Annkina
          Inlägg 12-08-2005, 11:26
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (netaave @ 12-08-2005, 09:39)
          Annkina du kommer säkert att fixa det här, "Blodsockerblues" har jag också + några till av Paulun men jag kände att jag inte orkar hålla på att läsa.
          Skulle dock rekommendera dig att äta 3 mellis, varav ett lite mer än frukt. Jag tar det som kvällsfika eller mellan lunch och middag, oftast en "rund- och god"- halva med keso och grönsaker.

Lycka till!

Jag har funderat på att byta ut eftermiddags"fikat" till en macka istället, men vill testa så här först. Jag äter ganska mycket vid de andra måltiderna så det borde egentligen räcka.
          Äter alltid frukt på kvällen också, glömde skriva det innan.

--------------------

Citera
          Annkina
          Inlägg 12-08-2005, 11:29
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (pejori @ 12-08-2005, 11:39)
          lycka till annkina smile.gif  :)
          håller tummarna för dej wub.gif

Tack!

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-08-2005, 11:36
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Hej,

skulle också behöva gå ner några kilo men hur????

Har hela mitt liv nästan behövd tänka på vad jag stoppar i mig p.g.a. fel på ämnesomsättning.

Alla pratar om motion men vad göra när man p.g.a. dålig hälsa inte kan motionera???

All snack om GI, men har dom någon gång hört talas om problem med mage och tarm. Inte tål man då alla dessa bönor och linser o.s.w.
          Det finns så många personer som har problem med detta men har ni hört Paulun prata om det och hur dessa personer skall göra? Inte jag i alla fall, men det är klart han vill sälja sina böcker och tjäna stora pengar.

Elisabeth

Citera
          Annkina
          Inlägg 12-08-2005, 12:48
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2005, 12:36)
          Hej,

skulle också behöva gå ner några kilo men hur????

Har hela mitt liv nästan behövd tänka på vad jag stoppar i mig p.g.a. fel på ämnesomsättning.

Alla pratar om motion men vad göra när man p.g.a. dålig hälsa inte kan motionera???

All snack om GI, men har dom någon gång hört talas om problem med mage och tarm. Inte tål man då alla dessa bönor och linser o.s.w.
          Det finns så många personer som har problem med detta men har ni hört Paulun prata om det och hur dessa personer skall göra? Inte jag i alla fall, men det är klart han vill sälja sina böcker och tjäna stora pengar.

Elisabeth

Jag har själv varit sjuk i flera år och har fel på balansen så jag vet hur trött man kan bli på alla som förespråkar att man ska motionera för att gå ner i vikt.
          Jag gick ner 35 kg utan motion. Det tar sin tid, men det går.
          Nu vet jag inte vad det är som gör att inte du kan motionera, men några förslag som jag gjorde när jag orkade.
          Träningscykel. Lugnt, man måste inte göra ett spinningpass på 1 timme.
          Ett tag gick jag i lägenheten. Satte på musik och gick runt även om det gungade. Var inte rädd för att trilla ihop eller inte orka mer för jag var ju inne och nära till sängen som jag ibland fick stupa i när världen började snurra.

Nu mår jag bättre och orkar de flesta dagar gå en runda på ½ timme och det känns befriande.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-08-2005, 13:01
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Annkina jag har gått mycket hemma, har to.m. pratat med mina grannar under oss ifall jag stör dom. Gör det fortfarande när det är dåligt väder eller när jag mår dåligt. Då blir det fram och tillbaka här.

Annars försöker jag gå min dagliga promenad med stavar, men det räcker inte för att gå ner.

Enkvart eller så på träningscykel kunde jag nog tänka mig med. Men har ingen plats för det hemma, vi pratade om det också.
          Och att betala dyra avgift i ett träningsstudio för en kvarts cykling rolleyes.gif

Nu skall jag snart börja i varmbadet igen, men man måste ta sig in i stan och bara få tider. Finns ju en närmare med dom har bara tider tidigt på morgonen och sent på kvällen. Och vilken handikappad orkar det? Mycket genomtänkt huh.gif

Min sambo har gått ner nu 13 kilo med stavpromenader och mer skall det bli säger han.

Elisabeth

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon