|
|
  |
viktminskningstråd, här kan man skriva allt om det |
|
|
|
12-08-2005, 13:14
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-08-2005, 12:36) Hej,
skulle också behöva gå ner några kilo men hur????
Har hela mitt liv nästan behövd tänka på vad jag stoppar i mig p.g.a. fel på ämnesomsättning.
Alla pratar om motion men vad göra när man p.g.a. dålig hälsa inte kan motionera???
All snack om GI, men har dom någon gång hört talas om problem med mage och tarm. Inte tål man då alla dessa bönor och linser o.s.w. Det finns så många personer som har problem med detta men har ni hört Paulun prata om det och hur dessa personer skall göra? Inte jag i alla fall, men det är klart han vill sälja sina böcker och tjäna stora pengar.
Elisabeth Jag gick ner dom första 20 kg helt utan motion, och bönor och linser har jag ätit bara några få gånger. Börja med att skippa vitt socker och vitt mjöl. Ät dom grönsaker du tycker om och kan äta, ät mer pasta och ris(fullkorns) än potatis. Rör på dig det du kan, jag har ett papper med rörelser man gör sittande på en stol, kopierar gärna det till dom som vill ha. Har också ett vattenrörelseprogram att dela med mig av.
--------------------
|
|
|
|
|
12-08-2005, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Hallo Neta (får jag säga så?) jag vet vilka rörelser jag kan göra i vatten. Problemt är att jag inte kan röra höger arm så mycket p.g.a. en prothes där och sedan får jag vara väldigt försiktig med min trasiga rygg. vi äter mycket grönsaker, inte kaffebröd eller andra sötsaker. Blir jag sugen på något sött så tar jag en liten bit mörk schoklad ( minst 80 % kakao) Vit bröd äter vi nästan aldrig. det enda jag syndar med är en skvätt grädde i maten. Den kan jag bara inte låta bli, utan den kan det kvitta att äta. Eller ett glas rödvin då och då, det tycker jag också är gott. Nåt gott måste man ju kunna unna sig eller hur. Har man så mycket värk som jag så vill man ju har något gott. Något som man tycker att nu leker livet.. Som jag ju sa innan så har jag nästan hela mitt liv tänkt på det jag åt. Men nu är jag lite dåligt med det. Men idag blir det fisk igen, gubben min har gjort en fin fisklåda och just nu håler han på med fiskbullar som vi skall frysa in ( och så kommer jag med grädden till såesen, bara en skvätt...) Elisabeth
|
|
|
|
|
12-08-2005, 13:30
|
Medlem
Antal inlägg: 170
Medlem nr: 5 021

|
Hej! Alla dom här råden som säger att man ska äta så många gånger om dan...mål och mellanmål...jag skulle bli döstressad av det!! Och om det är nåt jag går upp i vikt av så är det sån stress!!! Äter när jag är hungrig..äter det jag är sugen på..och rör mej rätt mycket till vardags...inte gör det mej till världens smalaste men jag går inte upp i vikt!! Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalorier!! Lavendel
|
|
|
|
|
12-08-2005, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 14:30) Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalotier!! Lavendel Ha, ha! Ja, det känner jag igen! För att inte prata om när man är nyförälskad! Då rasar jag i vikt! Jag är inte tjock alls och behöver inte gå ner i vikt men den senaste månaden har jag börjat med golf och spelar/tränar VÄLDIGT mycket och är väldigt engagerad och går upp i det med liv och lust och poff så har jag bara tappat 2 kilo! Visserligen har jag ju fått väldigt mycket mer motion p.g.a. golfen men jag tror också på att jag förbränner mycket mer när jag går på högvarv!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
12-08-2005, 13:35
|
Medlem

|
CITAT (lavendel2 @ 12-08-2005, 14:30) Hej! Alla dom här råden som säger att man ska äta så många gånger om dan...mål och mellanmål...jag skulle bli döstressad av det!! Och om det är nåt jag går upp i vikt av så är det sån stress!!! Äter när jag är hungrig..äter det jag är sugen på..och rör mej rätt mycket till vardags...inte gör det mej till världens smalaste men jag går inte upp i vikt!! Däremot finns det en typ av stress som jag magrar av...det är när jag är engagerad i nåt intellektuellt stimulerande projekt...hjärnan går på högvarv...det verkar förbränna massor av kalorier!! Lavendel Stress är en stor bov i dramat när det gäller att försöka gå ner i vikt, det kan jag skriva under på som levt med ett cancersjukt barn, och då blev det inga onödiga kalorier det kan jag lova. Detta märker jag nu också, man går inte upp, men inte ner ett gram heller.
--------------------
|
|
|
|
|
12-08-2005, 13:51
|
Medlem

|
Alla som vill gå ner i vikt, kan det också, det gäller bara hitta rätt metod. Det är alltid en fråga om intag och uttag När jag inte gick ner trots operation trodde jag också det var kört, men det var det ju uppenbarligen inte. Jag är också ganska orörlig och använder både rollator, kryckor och stavar när jag är som sämst, men det är aldrig kört
--------------------
|
|
|
|
|
12-08-2005, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 14:51) Alla som vill gå ner i vikt, kan det också, det gäller bara hitta rätt metod. Det är alltid en fråga om intag och uttag Enligt Fredrik Paulun så är det inte fullt så enkelt alla gånger och han lär ut knep hur man ska lura fettcellerna att släppa ifrån sig fettet. Ni vet, det där med att äta starka och färgrika saker som paprika, chili, stark senap etc. etc. Det spelar också roll när man äter och hur ofta man äter m.m. m.m. Jag tycker att hans bok Allt om fettförbränning är väldigt intressant att läsa även om man inte är överviktig. Jag har läst den mer för hälsans skull och att jag vill äta rätt. Om man tycker att man inte äter så mycket men ändå inte går ner i vikt så kan man få förklaringen i hans bok. Jag kan varmt rekommendera den!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
13-08-2005, 03:36
|
Medlem
Antal inlägg: 105
Medlem nr: 5 630

|
CITAT (dammkillen @ 12-08-2005, 08:56) Sedan jag börjat äta mera grönsaker och fiber i maten så kan jag äta nästan hur mycket som helst ;-) , jag kan proppa i mig tre fulla tallrikar med mat på en dag, men det märks tydligt när man äter ostmackor att man blir fet, jag har ju gått upp i vikt på det sättet så jag vet. Det är ju när man äter för mycket feta saker som man blir fet.
En annan grej jag gjort är att äta findus färdiga grönsakspåsar, det är enkelt och bra att få ett tillskott av grönsaker i maten utan att behöva tillreda så mycket av grönsakerna själv.
Det finns ju mycket färdigt, t.ex. färdiga bönor och linser på konserver är ju jättebra för att få i sig alla de nyttigheter de innehåller
Tallriksmodellen är också bra, den tredelade, en halv tallrik grönsaker, en del kolhydrater, en del protein. Fungerar väldigt bra. Det är ju när man äter så som det går att äta nästan hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.
Jag har brukat tänkt så att en första prioritering är att man ska lära sig hålla vikten så att man sedan när man gått ner vet hur man håller vikten.
--------------------
Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så!
Citat: från nöjes chef på tv:-)
|
|
|
|
|
14-08-2005, 08:49
|

Medlem
Antal inlägg: 400
Medlem nr: 5 974

|
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 14:51) Alla som vill gå ner i vikt, kan det också, det gäller bara hitta rätt metod. Det är alltid en fråga om intag och uttag När jag inte gick ner trots operation trodde jag också det var kört, men det var det ju uppenbarligen inte. Jag är också ganska orörlig och använder både rollator, kryckor och stavar när jag är som sämst, men det är aldrig kört Håller med dig fullt. Det är aldrig kört. ALLA kan gå ner i vikt OM DU ÄR ÖVERVIKTIG annars kan det vara svårt. Att komma ner till de ideal som många tonåringar strävar efter idag är kanske inte så lätt. Problemet är väl att det inte finns EN metod som passar alla.
--------------------
|
|
|
|
|
22-08-2005, 14:46
|
Medlem
Antal inlägg: 703
Medlem nr: 1 738

|
jag hörde ett tips att man ska värma upp/koka vattnet istället för att dricka det kallt, för att som det verkade varmt vatten ska hjälpa till att hålla vikten bättre än kallt
|
|
|
|
|
26-08-2005, 11:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Maken och jag själv har minskat vår sockerkonsumtion högst betydligt.
Det finns inte rörsocker i huset en gång. Fast vi är bekymrade över våra tonåringar. Datanördar ni vet och det har varit högsta mode att smälla i sig red bull, coca-cola och annat för att hålla sig vakna på nätterna. jag skulle vilja säga att de är läsk och energidrycksberoende.
Nu har vi genom en hel del påverkan fått den yngstes öra i alla fall. Han hävdar nu att det är kolsyran han vill åt för att det känns fräschare än vanligt kranvatten. Om vi köper en maskin som kolsyrar vattnet så är han med på att sluta med läsken.
Nu undrar jag. Om det finns något i dessa tillsatser som ändå retar sockerberoendet och om ni har några bra tips på soda-streams?
|
|
|
|
|
26-08-2005, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Att dansa bort pizzan är helt klart roligast. Kolla här!
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
26-08-2005, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Boxer @ 26-08-2005, 15:54) Att dansa bort pizzan är helt klart roligast. Kolla här! Häftigt!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
03-09-2005, 14:34
|
Medlem
Antal inlägg: 703
Medlem nr: 1 738

|
hej. hur går det för era viktnedgångar? jag är i alla fall nere i 95 kg från att ha vägt 96-97. *ler* Ett helt kilo. så nu får jag se om jag kan fortsätta gå ned mera.
|
|
|
|
|
03-09-2005, 14:59
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (dammkillen @ 03-09-2005, 15:34) hej. hur går det för era viktnedgångar? jag är i alla fall nere i 95 kg från att ha vägt 96-97. *ler* Ett helt kilo. så nu får jag se om jag kan fortsätta gå ned mera. Jag har nog gått upp några hekto, i stället för ner Har inte brukat allvar
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
29-05-2006, 22:32
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Jag behåller min vikt ia alla fall..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
30-05-2006, 07:15
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (netaave @ 12-08-2005, 15:51) Alla som vill gå ner i vikt, kan det också, det gäller bara hitta rätt metod. Det är alltid en fråga om intag och uttag............................ men det är aldrig kört Visst är det så.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|