Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klematisen växer inte, något fel?
          Finn Klematis
          Inlägg 15-10-2007, 12:39
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

Hej !

Här var det många fel. Planteringsgropen för nära cypressn, bör vara ca. 1 m. Platerat den med hoptorvat rotsystm.
          Inte satt rotspärr nere i jorden.

Bättre lycka nästa gång.
          Finn.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-10-2007, 09:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Finn Klematis @ 15-10-2007, 13:39) *
          Hej !

Här var det många fel. Planteringsgropen för nära cypressn, bör vara ca. 1 m. Platerat den med hoptorvat rotsystm.
          Inte satt rotspärr nere i jorden.

Bättre lycka nästa gång.
          Finn.

Här gjordes inget av de fel du nämnde ovan.
          Istället:

Planteringsgropen 1 meter från cypressens stam (ca 2 decimeter från dess 'dropplinje')
          Inte något hoptorvat rotsystem. Skar upp klumpen innan plantering.
          Isolerat med åldersbeständig grov plastduk nedåt och i en halvcirkel mot cypressen (motsvarande en på höjden genomskuren hink fast något större)

Möjligtvis var det fel av mig att lägga småsten i botten samt sätta ett bevattningsrör som vid självvattnande kruka. När ingen finns på plats för att vattna kanske det systemet i stället funkar som dränering? Bara en tanke....l... Kanske något jag bör ändra på till nästa planterint?

Hur som helst väntar till våren för att se om det är liv i den. Sedan kanske jag planterar nytt en tredje gång. För jag vill verkligne ha upp en klematis i det trädet! Kanske ett omöjligt projekt om man inte är där hela säsongen o vattnar?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Finn Klematis
          Inlägg 16-10-2007, 11:34
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 302
          Medlem nr: 12 804

Hej !

Ber om ursäkt. Jag läste bara om den första planteringen,och kommentrade denna.
          Om Du gör ett nytt försök, plantera i Hasselfors U-jord. Gödsla inte första året.
          Du kan byta klematis. Om Du fortfarande vill ha en Sibirica kan Du plantra en Riga.
          Den är mycket tåligare.

Lycka till.
          Finn.

Redigerat av Finn Klematis: 16-10-2007, 12:14

Citera
          Rock
          Inlägg 16-10-2007, 16:14
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 12 887

Tråkigt att läsa om din Klematis! De som blir så vackra om de får klättra i ett träd eller en buske. Det kluriga brukar vara att hitta en lämplig plats i trädgården. Klematisens rötter vill inte ha för stor konkurrens så klättervärden får inte ha för vidsträckt rotsystem. Jag har planterat mina i krukor och ställt dessa intill trädstammar, det funkar jättebra. Klematis kräver mycket vatten men i sommar har jag knappt behövt vattna alls...
          Jag planterade mina i rosjord, som ju håller fukt bättre, och placerade rothalsen 10 cm under jordytan. Kring rothalsen la jag ren sand. Den trivs bäst i ett öster- eller västerläge, i söderläge bör den skuggas av buskar eller perenner. Ge näring en gång på våren och en gång på sommaren. Höstplantering går alldeles utmärkt, då hinner den rota sig lite innan vintervilan.
          Kanske har just din Klematis drabbats av någon sjukdom. Ta med ett blad till någon plantskola och be om råd. Obs! Lägg bladet i en tillsluten påse, annars blir dom sura på plantskolan smile.gif.

Lycka till och låt oss veta hur det går!

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-10-2007, 19:55
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Rock @ 16-10-2007, 17:14) *
          Tråkigt att läsa om din Klematis! De som blir så vackra om de får klättra i ett träd eller en buske. Det kluriga brukar vara att hitta en lämplig plats i trädgården. Klematisens rötter vill inte ha för stor konkurrens så klättervärden får inte ha för vidsträckt rotsystem. Jag har planterat mina i krukor och ställt dessa intill trädstammar, det funkar jättebra. Klematis kräver mycket vatten men i sommar har jag knappt behövt vattna alls...
          Jag planterade mina i rosjord, som ju håller fukt bättre, och placerade rothalsen 10 cm under jordytan. Kring rothalsen la jag ren sand. Den trivs bäst i ett öster- eller västerläge, i söderläge bör den skuggas av buskar eller perenner. Ge näring en gång på våren och en gång på sommaren. Höstplantering går alldeles utmärkt, då hinner den rota sig lite innan vintervilan.
          Kanske har just din Klematis drabbats av någon sjukdom. Ta med ett blad till någon plantskola och be om råd. Obs! Lägg bladet i en tillsluten påse, annars blir dom sura på plantskolan smile.gif.

Lycka till och låt oss veta hur det går!

Min är planterad norr om busken/trädet med tanke på att den skulle söka sig mot ljuset. Ren sand i det översta lagret. Tror mer på vattenbrist än på sjukdom, men det kan jag inte ta reda på eftersom jag inte kommer till stugan förrän till våren och då lär man inte kunna se vad som fått den att vissna.
          Plantering i kruka låter intressant, men hur gör du på vintern? Fryser inte rotklumpen då? Antar att krukorna inte heller klarar sig utan vattning längre perioder, så det är kanske ingen lösning för mig.....

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 16-03-2008, 10:50
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (LottaG @ 14-10-2007, 21:45) *
          Räkna inte ut den ännu. Många klematisar säckade ihop relativt tidigt i somras. Det innebär inte att de är döda, så vänta du och se vad som händer till våren. Jag har haft klematisar som jag inte sett röken av på 2 år och plötsligt så kommer de underifrån.

Kan man 'väcka' den genom att vräka på med vattning så här års?

--------------------

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-03-2008, 12:03
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Sommartorparn @ 16-03-2008, 10:50) *
          Kan man 'väcka' den genom att vräka på med vattning så här års?

Nej , nu är det fuktigt i marken så bevattning behövs inte. Vattnar du växter som inte börjat växa och suga vatten så är risken stor att växterna ruttnar.

En grundregel jag försöker hålla mig till är att inte plantera en ny växt av samma sort på samma ställe där det misslyckats förut om jag inte vet exakt vad som varit fel. Clematisen vill inte växa där du vill

Men vänta och se vad som händer i vår.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-09-2008, 22:11
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 16-03-2008, 13:03) *
          Nej , nu är det fuktigt i marken så bevattning behövs inte. Vattnar du växter som inte börjat växa och suga vatten så är risken stor att växterna ruttnar.

En grundregel jag försöker hålla mig till är att inte plantera en ny växt av samma sort på samma ställe där det misslyckats förut om jag inte vet exakt vad som varit fel. Clematisen vill inte växa där du vill

Men vänta och se vad som händer i vår.

Gunilla, du hade rätt, den dog inte. tummenupp.gif Men är inte heller vidare frodig.... thumbdown.gif

Clematisen växte bra på våren och blommade lite grann, men sedan har det varit si och så.......

Är det torkan? Är det sniglarna? Verkar som att blad försvinner. Har lagt ut snigelgift runtom, men det började jag med först i augusti så di har ju hunnit mumsa. Jag har ju vattnat hela sommaren och även på hösten. Inte har den kommit vidare värst upp. 1/2 meter ungefär? Två år sedan den planterades. Borde man kunna förvänta sig mer än detta? Kanske är det min bevattninganläggning (tegelrör med småsten) som dränerar bort vattnet i stället?

Redigerat av Sommartorparn: 25-09-2008, 22:26
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sommaren_2008_015_liten.JPG ( 516.08k ) Antal nedladdningar: 32

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-07-2013, 09:07
          Länk hit: #29

Medlem

Tack alla som engagerat sig i detta problem! Dags för återrapportering:

Min klematis förde i många år en tynande tillvaro. Som bäst kunde den komma upp en halvmeter upp i busken, men när stormarna kom så slets den loss. Den försökte i stället växa i mörkret under busken, men det gick inte så bra. Den svarade bra på vattning, men vem vattnar en sommarhusträdgård?

Nu är klematisen i alla fall stendöd och igår fällde jag busken. Det var inte en dag för tidigt! Har köpt två klematisar av annan sort som ska upp i en död almhäck. Hoppas på bättre lycka där! Återstår bara att gräva upp plasten och annat som jag grävt ner på det första stället..

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 09:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon