Förra helgen hände det inget i gropen pga. sportsevenemang. Den här helgen har jag jobbat desto hårdare.
Jag har slitit med skottkärran över stock och sten för att komma åt dräneringsgruset i bäcken. Det blev åtskilliga vändor jag fick gå och till sist så fick jag krypa till korset och be ”gubben” om hjälp. Jag orkade helt enkelt inte mer!
I alla fall så är 5-10 cm grus på plats, dräneringsslangen nerlagd och diket igenskottat. I diket lade jag tidningspapper över slangen som skydd. I själva gropen ska jag ”lyxa” till det med markduk. Den ska inhandlas denna vecka, 339:- på ByggMax kostar den.
Precis när jag hade fått dit allt grus och dräneringsslangen så kom det en störtskur, som på beställning. Jag tycker nog att det verka fungera bra med avrinningen. Genast efter skuren var det ordentliga pölar men bara någon timme senare så fanns det inget synligt vatten.
I dag har ”gubben” hjälpt mig att spika ihop ”innerlådor” av spill som blivit kvar när han sågat bräder (gratis material). Innerlådornas funktion är att hålla jorden på plats. Där gångarna ska vara har jag fyllt med stenar och så fort jag fått matjorden på plats så ska jag fylla ut i gångarna med sand.
All den här hjälpen jag fått denna helg har naturligtvis sitt pris!
Jag har fått stå på en ranglig byggställning och hålla vindskivor högt upp under takåsarna när ”gubben” spikade. Där det är som högst är det närnare 5 meter upp.
Jisses, vad höjdrädd jag är!!!!!
Nästa helg ska kanterna runt gropen börja färdigställas. Det har bestämts att det ska timras upp kanter av stockar som är ca 15-20 cm i diameter. Dom är för tunna att göra bräder av så dom kan jag få.
Förmodligen blir det två eller tre varv timmer beroende på dimmensionen.
Visst ja, jag har ju barkat timmerstockarna också.

Det ligger några nya bilder i ”gropenalbumet”.

/Anki