Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattj-vlarna fångar..., ... mina fladdermöss!
          mulle
          Inlägg 16-08-2005, 08:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Jag älskar fladdermössen, vi har t.o.m. byggt en holk åt dem.
          Men våra två katter älskar dem också.
          I morse låg sommarens tredje döda fladdermus på golvet i köket.
          sad.gif mad.gif mad.gif
          Katterna rör inte småfåglarna längre eftersom jag har blivit så fruktansvärt arg då de har släpat in dem.
          Men det går ju inte att bestraffa för något som har skett kanske flera timmar tidigare... Jag har försökt med ett visa dem fladdermusen med ett bestämt "FYYY" men det hjälper inte.
          Finns det något annat att göra än att hålla katterna inne på natten? Det lönar sig inte att försöka få fladdermössen att flytta bort genom att ta ner holken eftersom uthuset erbjuder en massa andra boplatser.
          Suck!
          Mulle

Citera
          Reserv
          Inlägg 16-08-2005, 09:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Har du holk till dina? blink.gif Mina flyttade oinbjudna in i ett större uthus där vi har "skrotbilarna"uppställda. Men katterna får snällt komma in till natten ändå, jag vill juh inte att dom blir mat till nån räv eller grävling heller. Hur många individer kan det rymmas i en holk? Det måste juh va´ett minisamhälle då. Flyttar dom in under takåsarna så kan dom bli lite för många ibland, men det verkar nästan som att vissa vintrar så minskar antalet, annars så är dom juh rätt söta dom små liven rolleyes.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 16-08-2005, 09:14
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

frågan är, om dom tar fladdermössen ur holken, eller när dom flyger sad.gif sad.gif
          holken kan du kattsäkra, men tar dom dom flygande är det värre smile.gif
          jag är inte glad åt kattpinglor i halsbanden, (vem vill ha en koskälla i öronen dygnet runt) men det är en idé annas unsure.gif
          sen tror jag att nästa generation blir mer försiktiga mot katter wub.gif
          dom lär sig av dom äldre rolleyes.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          mulle
          Inlägg 16-08-2005, 09:40
          Länk hit: #4

Medlem

Holken är inte i första hand avsedd för familjeförökning utan som viloutrymme under dagen och som övervintringsbostad.
          Det är den här vi har byggt.
          Om det är årets ungar katterna släpar in kanske de är på uthusvinden och klättrar.
          Jag kanske skall vaka en natt och smyga efter... rolleyes.gif
          Mulle

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2005, 10:29
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Är du säker på att katterna låter bli småfåglarna? Dom kanske bara har slutat att bära in dom. Katter jagar oftast allting, jaktinstinkten är stor.Det är därför man hittar döda näbbmöss i naturen. Att näbbmöss inte går att äta och därför inte skall jagas är omöjligt att lära katterna.

Jag ser som enda möjlighet i ditt fall att på något sätt separera katterna från fladdermössen. Hålla dom ute från uthuset t.ex.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Latmask
          Inlägg 16-08-2005, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Katterna kan bli rejält sjuka av fladdermöss! Ta bort holken är mitt förslag. Min katt fångade en fladdermus och fick ligga på djursjukhus i en vecka i dropp nära döden.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          mulle
          Inlägg 16-08-2005, 11:40
          Länk hit: #7

Medlem

Usch då!
          Salmonella?
          Mulle

Citera
          Latmask
          Inlägg 16-08-2005, 12:30
          Länk hit: #8

Medlem

Nej, de tog salmonellatest på min kisse och det var inte det, de misstänkte nån form av kattpest men proverna visade negativt och hon var vaccinerad. Det enda udda som hänt var att hon ätit en fladdermus, hon var inte ute på den tiden utan hade bara rastgård där hon fångade fladdermusen, men jag berättade om det för veterinären och det var den enda tänkbara förklaring de hade - att hon blivit smittad med något av fladdermusen.

Hon bajsade och kräktes blod och var riktigt illa ute. Räkningen slutade på 10 000 så jag skyr fladdermöss som pesten nu. Har inte sett fler heller sen den sommaren så de kanske skrämdes bort?

Är det ett alternativ att ha katterna inne på natten annars? På dagen borde de väl inte komma åt fladdermössen? Då kanske båda kan gå säkra. Om den lösningen är den bästa så kan man ju bygga en "skärm" under holken, antingen snett nedåtlutande eller rakt utåtstånde, helst inte trä. Men om man kan skruva fast en plåtkant eller liknande så kan inte katterna klättra upp till holken på dagarna heller.

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2005, 15:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Mycket tveksam till att fladdermusen burit nån smitta. Kan det inte vara så att något tunt ben i t.ex vingarna skadat katten i magen rent mekaniskt? Jojo, synden straffar en del direkt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Latmask
          Inlägg 16-08-2005, 16:06
          Länk hit: #10

Medlem

Nix, de tog även ultraljud och röntgenbilder och det fanns inget ben, det hade de märkt. Det var någon form av smitta hon drabbats av, och eftersom hon inte var utekatt då hade jag vetat om det hänt något annat konstigt.

--------------------
          Murphys lag:

Murphys femte lag:

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 17-08-2005, 00:29
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

men du skall fan inte skylla fladdermössen för det, det var faktiskt katten som tog fladdermusne och inte tvärt om, och flöaddermöss är vilda djur och dem har rätt att vara!

inte fan hatar jag möss för att vi har hittat döda möss vid kylskåpet som katten har tagit! och får min katt på en fladdermus och blir sjuk har den sig själv att skylla

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Latmask
          Inlägg 17-08-2005, 05:20
          Länk hit: #12

Medlem

Vad snackar du om??? Jag har inte sagt att jag hatar fladdermöss, jag har sagt att om man har katter så är det rätt viktigt att se till att de inte KAN ta fladdermöss om man är rädd om sina katter!

Katter fångar det mesta de får tag på, det är deras natur. Det är upp till varje ansvarsfull ägare att se till att det de kan fånga passar att äta, eller vidta åtgärder för att försöka förhindra det. I detta fall är det inte bara fladdermössen som råkar illa ut, det kan bli katten också.

"katten får skylla sig själv", jo så kan man tänka om man inte bryr sig om sina katter och inte vill deras bästa, men om man vill det kanske man kan vidta lite åtgärder, eller? Att du inte bryr dig om katters bästa och tycker att de kan skylla sig själv struntar jag fullständigt i, men då hoppas jag också att du inte har katter.

Om du har katter och inte gör ditt bästa för att de ska vara säkra, trygga och må bra så ska du inte ha katt. Så enkelt är det.

--------------------
          Murphys lag:

Murphys femte lag:

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 17-08-2005, 20:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Ha katterna som innekatter eller bygg en kattgård (alt. bygg in tomten) åt dem.

Citera
          Reserv
          Inlägg 17-08-2005, 20:18
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (ÅsaF @ 17-08-2005, 21:14)

Men var det inte just det "Latmask" hade?

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 17-08-2005, 20:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

CITAT (Reserv @ 17-08-2005, 21:18)

Jag syftade på Mulles problem.

Citera
          Reserv
          Inlägg 17-08-2005, 20:37
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (ÅsaF @ 17-08-2005, 21:33)

Jag syftade på Mulles problem.

Oki-doki då förstår t.o.m. jag tongue.gif Men katterna skulle nog inte gilla tanken på att bli instängda efter att ha vart utekatter, mina skulle inte gilla det ialla fall. unsure.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 17-08-2005, 20:53
          Länk hit: #17

Medlem

Innekatter? Aldrig i livet, jag är så lycklig över kattluckan i väggen och katterna själva är så lyckliga över att kunna gå ut och in som det passar dem. De är riktiga bondkatter.
          Jag har bearbetat problemet och kommit fram till att naturen får ha sin gång. Synd om fladdermössen men katter är katter.
          Det har pågått i många år nu och inte tycks fladdermusstammen minska i alla fall.
          Duvhöken tog en av mina bofinkar framför näsan på mig idag.
          Så är det bara.
          Mulle

Citera
          zaaritha
          Inlägg 18-08-2005, 01:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Släppte ut en långörad fladdermus i kväll, den hängde i taklampan i hallen!
          Eller; om det det var en Bechterevs--heter de så??? De är väl också långörade?
          Söt--var den!!

Citera
          Latmask
          Inlägg 18-08-2005, 07:01
          Länk hit: #19

Medlem

Ska förtydliga lite. smile.gif

Jag har både rastgård och utekatter. Dvs på dagarna när vi är hemma så får de vara ute fritt (vi bor väldigt, väldigt lantligt). På kvällar och nätter när rovdjuren rör sig mer så har de fri tillgång till rastgård via kattlucka. Detta får de även nöja sig med de dagar vi är borta, ex om vi jobbar borta (jag är mammaledig och egenföretagare som jobbar hemifrån), eller är borta hela dagen av annan orsak.

Jag vill inte att de springer ute om vi är borta eftersom ifall det händer nåt måste jag kunna ta dem till veterinär.

På det sättet får de både njuta av friheten som utekatter och ha maximal trygghet och skydd för rovdjur alt annat de kan skadas av. Här finns i det närmaste ingen trafik, skulle vi ha bilvägar nära skulle vi inte släppa ut dem alls.

Mina katter har haft ett tufft liv och det betyder väldigt mycket för mig att de mår bra och att jag kan göra deras sista år till bra år. De är familjemedlemmar för oss.

Den enda missen hittills var ju när en av katterna lyckades fånga en fladdermus på natten och blev sjuk. Men det har aldrig hänt igen.

Att hålla den katten inne skulle vara närapå djurplågeri för hon älskar verkligen utelivet. Hon har accepterat systemet vi har med rastgården och kommer in duktigt varje kväll, men om hon inte vill in kan jag inte ta in henne med våld heller. Hon vet det och sticker. Av de två år vi bott här har hon varit ute två nätter sammanlagt. Men katterna verkar tycka att detta system fungerar. Annars skulle de inte komma in till kvällarna heller. Och de behöver ju aldrig vara inne om de inte vill det eftersom de har rastgården dygnet runt.

Eftersom jag i vissa trådar berättar om mina utekatter så ville jag bara förtydliga fast säkert ingen bryr sig. tongue.gif

--------------------
          Murphys lag:

Murphys femte lag:

Citera
          lavendel2
          Inlägg 18-08-2005, 13:15
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Hej Latmask!
          Det var en himla smart grej du kommit på...med rastgården på nätterna!

Lavendel rolleyes.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 21:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon