CITAT (Reserv @ 17-08-2005, 21:18)
CITAT (ÅsaF @ 17-08-2005, 21:14)
Ha katterna som innekatter eller bygg en kattgård (alt. bygg in tomten) åt dem.
Men var det inte just det "Latmask" hade?
Ska förtydliga lite.
Jag har både rastgård och utekatter. Dvs på dagarna när vi är hemma så får de vara ute fritt (vi bor väldigt, väldigt lantligt). På kvällar och nätter när rovdjuren rör sig mer så har de fri tillgång till rastgård via kattlucka. Detta får de även nöja sig med de dagar vi är borta, ex om vi jobbar borta (jag är mammaledig och egenföretagare som jobbar hemifrån), eller är borta hela dagen av annan orsak.
Jag vill inte att de springer ute om vi är borta eftersom ifall det händer nåt måste jag kunna ta dem till veterinär.
På det sättet får de både njuta av friheten som utekatter och ha maximal trygghet och skydd för rovdjur alt annat de kan skadas av. Här finns i det närmaste ingen trafik, skulle vi ha bilvägar nära skulle vi inte släppa ut dem alls.
Mina katter har haft ett tufft liv och det betyder väldigt mycket för mig att de mår bra och att jag kan göra deras sista år till bra år. De är familjemedlemmar för oss.
Den enda missen hittills var ju när en av katterna lyckades fånga en fladdermus på natten och blev sjuk. Men det har aldrig hänt igen.
Att hålla den katten inne skulle vara närapå djurplågeri för hon älskar verkligen utelivet. Hon har accepterat systemet vi har med rastgården och kommer in duktigt varje kväll, men om hon inte vill in kan jag inte ta in henne med våld heller. Hon vet det och sticker. Av de två år vi bott här har hon varit ute två nätter sammanlagt. Men katterna verkar tycka att detta system fungerar. Annars skulle de inte komma in till kvällarna heller. Och de behöver ju aldrig vara inne om de inte vill det eftersom de har rastgården dygnet runt.
Eftersom jag i vissa trådar berättar om mina utekatter så ville jag bara förtydliga fast säkert ingen bryr sig.