För min del som sista sommaren som föräldraledig har ju definitivt inte vädret varit till belåtenhet. Jag vill ha riktigt varmt och soligt....
I perennrabatten kunde konstateras att mina Sympatie-rosor inte ville i början. Hade nån form av oidentifierbar ohyra som Pyrexen tillslut bet på. Men flera långa grenar fick klippas av och det blev i år en rabattros istället för klätterros. Nu blommar den dock... Undrar om det blev för torrt åt de i början av sommaren?!? Jag platerade i fjol en klematis, Valge Daam, storblommig vit, men den kom ej åter. Hoppas och ber att den kanske dyker upp nästa sommar.. Den var nämligen samplanterad med Sympatierosorna och det skulle ha blivit så fiint. Mina ljuvliga rosor, Henri Matissé som jag köpte på Älvsjö i våras har blommat såå fint och i princip klarat sig ifrån bladlus. Annars har det varit ett riktigt lusangrepp i början av sommaren på de flesta rosorna. Min gula stamros som jag frågade om tidigt i somras tog sig verkligen och blommade fint. Planterade massor av tagetes runt om för att stärka den.
Så förutom Daturan som är tråkig och jag aldrig mer ska köpa, utan hädanefter satsa på brugmansia, är sommaren odlingsmässigt till belåtenhet. Vad är som sagt era erfarenheter???
Ska bara tillägga att efter att varmkompost som gjorde att alla perennväxter blev superglada så ska jag nästa vår bygga perennstöd. Tråkigt med liggande perenna växter och Kerstin om du läser detta så blev Gillenian superfin även om den fortfarnade är liten
--------------------
Annie, zon 3, Hammarö, Värmland.
|