Annie-72
För min del som sista sommaren som föräldraledig har ju definitivt inte vädret varit till belåtenhet. Jag vill ha riktigt varmt och soligt....

I perennrabatten kunde konstateras att mina Sympatie-rosor inte ville i början. Hade nån form av oidentifierbar ohyra som Pyrexen tillslut bet på. Men flera långa grenar fick klippas av och det blev i år en rabattros istället för klätterros. Nu blommar den dock... Undrar om det blev för torrt åt de i början av sommaren?!?
Jag platerade i fjol en klematis, Valge Daam, storblommig vit, men den kom ej åter. Hoppas och ber att den kanske dyker upp nästa sommar.. Den var nämligen samplanterad med Sympatierosorna och det skulle ha blivit så fiint.
Mina ljuvliga rosor, Henri Matissé som jag köpte på Älvsjö i våras har blommat såå fint och i princip klarat sig ifrån bladlus. Annars har det varit ett riktigt lusangrepp i början av sommaren på de flesta rosorna.
Min gula stamros som jag frågade om tidigt i somras tog sig verkligen och blommade fint. Planterade massor av tagetes runt om för att stärka den.

Så förutom Daturan som är tråkig och jag aldrig mer ska köpa, utan hädanefter satsa på brugmansia, är sommaren odlingsmässigt till belåtenhet. Vad är som sagt era erfarenheter???

Ska bara tillägga att efter att varmkompost som gjorde att alla perennväxter blev superglada så ska jag nästa vår bygga perennstöd. Tråkigt med liggande perenna växter och Kerstin om du läser detta så blev Gillenian superfin även om den fortfarnade är liten
Ophelia
En av mina värsta somrar. Eller kanske min värsta. Tyvärr.
Annie-72
Hur kommer det sig Ophelia ohmy.gif ohmy.gif Är det vädret eller växtligheten eller nåt annat...*kramar om*
kerstin z5-6
Så roligt att du gillade Gillenian Annie ! smile.gif

Tråkigt Ofelia - hoppas det är bättre nu

Själva har vi byggt o byggt .. vädret vill jag ha hett o sol-så förutom de två veckorna då vi slet som intensivast -så har det droppat från skyn .. inte bra för mej o inte för rosorna-men alla har blommat i år -det var kul
K
Annie-72
Hej Kerstin, Tack för svaret!! Vad har ni byggt?!? Jag har äntligen fått mitt vardagsrum klart efter sju månaders väntan, vi rev ut det tre veckor innan jul. Sen är det ihopbyggt med burspråket vi gjorde 2001, så allt är gjort nu, nytt tak, golv mm. Så skeppsgolv, antika tapeter och en nästan trettio cm djup fönsterbräda i burspåket har gjort detta till mitt absoluta favoritrum//Kram Annie

Ps finns det hopp för min valge daam tror du??
kerstin z5-6
Jag håller tummen för damen , hade en Clematis själv som pausade ett år -de är lynniga
I album trädgårdsvandring finn en del nytt som vi gjort i sommar smile.gif
Annie-72
Superfina bilder. Vilket jobb ni har gjort ute... Småskrattar fortfarnade åt gången "Costa de Clöver". Det är väl som vårt vardagsrum...*ler*
gammelnalle
Har nog ALDRIG upplevt en sommar (eller övrig tid) som blir som man tänkt sig....
VI är väl alla TIDSOPTiMISTER ???? tror att vi skall hinna med så mycket mer...

men jag förmodar att du menar med odlingarna??

SAMMA sak där....

hINNER INTE MED VAD MAN TÄNKT SIG..

FÖRSTA tomaten lär skördas nu till helgen.. masssssssssor av blommor på plantorna och en del tomater... men BARA en röd... ännu så länge..

b
Fabulus
Sommaren är alltid bäst. Jo, visst har det regnat, men jag ser nu en blå himmel och då minns jag bara dagarna med bad, trädgård och bad.
Jag tycker så mycket om mitt minne och dess funktioner. biggrin.gif
fruberglund
Men hallåååååååååååå, SOMMAREN är ju inte slut än och den här veckan är det ju faktiskt jättefint ute, i alla fall här i Jönköping/Gränna. Solen skiner och vi har grillat två gånger den här veckan.

Fast det har blommat dåligt i år (se min tråd om det).

VÄGRAR vänligt men bestämt att svara på denna fråga förrän om en månad när sommaren officiellt är över biggrin.gif biggrin.gif wub.gif
kristerh
Tycker min sommar har varit som jag planerade, har inte gjort nåt speciellt bara tagit dagen som den kommit wink.gif förutom en vecka när jag åkte till norrtälje och hälsade på mina föräldrar, vädret har varit toppen oxså.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon