Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ännu en dag på jobbet, Så det kan gå
          Bettson
          Inlägg 29-08-2005, 21:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

jag har aldrig sett så mycket flugskit som av komposttunnorna i samhället.

Inte så stora spyflugor heller. Inte en gång på dyngstacken.

Citera
          mulle
          Inlägg 29-08-2005, 21:50
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Det här med bönder som grannar...

Jag har den stora lyckan att bo granne med en riktig gammaldags bonde.
          En av den sorten som sätter all sin heder i att vara en bra bonde. Han är gammal men lyckligtvis finns det ett barnbarn som nu har gått lantbruksskola och som tar över. Med nya idéer, förstås, - mjölkkorna har redan bytts ut till köttkreatur och en ny stor ladugård står på gården.

Flugor??? Visst - till förbannelse. Jag räknar tre på datorn och tangentbordet just nu och en killar mig i nacken. So what? Du lär dig att inte lämna ointäckt mat framme och du lär dig att leva med flugskit på fönstren.

Lukt??? Visst! Jag noterar inte den längre men mina storstadsvänner ojar och vojar sig. Det roar mig.

Oväsen??? Visst, traktorerna kör - ibland dygnet runt. Men icke-bönderna spelar musik, kör gräsklippare och leker med allsköns andra maskiner. Hoppmattorna knirrar och glassbilen har hittat också till vår avkrok.

Sen då? Jo, tack vare betesmarker och öppna landskap har vi starar, kornknarr m.fl. Och ÖPPNA landskap.

Då jag fortfarande i början som ensam tjej kämpade med att slå min äng var det en enda granne som insåg jobbet och erbjöd mig hjälp - den gamla bonden!

Vem skulle ha lärt oss i byn att lägga pärttak och bygga äkta gärdsgård och sköta höns om inte BONDEN!

Vem är uppe lika tidigt som jag utan att tänka att hon är knäpp i sin trädgård, jo bonden...

Och, slutligen, det är såååå underbart att ta skottkärran och hämta ett, två, tre lass dynga-godis till komposten!

Hurra för bönder!!!! wub.gif
          Och stå på er bondkärringar!
          biggrin.gif

Mulle

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-08-2005, 22:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (mulle @ 29-08-2005, 22:50)
          Hurra för bönder!!!! wub.gif
          Och stå på er bondkärringar!
          biggrin.gif

Mulle

Instämmer! wub.gif

Det är ju ni som ger oss mat på bordet. wub.gif

Citera
          LarsV
          Inlägg 29-08-2005, 23:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

Jag tänkte lite på Henriks kommentar tidigare om att bönderna är ivägen vid fel tidpunkt. Det känns som om det inte spelar någon roll när en bonde är ute och kör. Det är alltid fel tidpunkt...

Hur som helst, jag tänkte nämna en episod från min ungdom. Farsan var mjölk- och spannmålsbonde och jag hjälpte till mycket hemma. Bl a med transport av spannmål till vår kvarn. Jag kände mig så ivägen och gjorde vad jag kunde för att underlätta. Sträckan precis före kvarnen var två-filig, men på det vänstra körfältet var där spärrområde och alltså inte tillåtet att köra. Jag skulle dessutom svänga vänster längre fram och tittade i backspegeln.

Då kommer en rad med bilar och jag inser att jag underlättar för alla om jag redan tidigare gör mitt filbyte, lagbrytare som jag blev. Min enda avsikt var att underlätta för bilkaravanen som (faktiskt) inte uppstått p.g.a. att bilarna kört efter mig. Kanske ett rödljus? Sagt och gjort, jag byter fil, i god tid för att vara ur vägen när raden med bilar närmar sig, med resultatet att föraren i den första bilen lägger sig på tutan medan han demonstrativt pekar ner på spärrområdet och gestikulerar både mot väg och mot huvud. Hans budskap var tydligt: "Hur kör du, bonnj***el?"

Ibland är det inte lätt att göra rätt. Jag undrade i mitt stilla sinne om han valt att ligga kvar och pysa i 30 km i timmen om jag legat kvar i den fil där jag blockerat all trafik under en längre sträcka. Jag tror att han hade kört i spärrområdet...

Ibland är det lustigt hur vissa historier etsar sig fast i minnet. En sån skitsak, egentligen...

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-08-2005, 08:08
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Tapio @ 26-08-2005, 17:08)
          CITAT (Bettson @ 25-08-2005, 13:51)
          Man får alla möjliga synminnen från två hål i häcken

Halaj!

Öhh...hur menar du?
          Är det någon oskyldig förbipasserande människa som har blivit stångad i baken av en skärrad kossa?
          I så fall borde det väl bli totalt tre hål i häcken?

//T

Det lär en fullkomligt makalös historia som egentligen är för lång att berättas som den borde berättas. Men den år så.....rolig efteråt..

Ett trettiotal kalvar som skulle vänjas bort från mammorna hade stallats in i ladugården. De hade blivit så oroliga att de sprängde dörren i lösdriften och rymde på natten. Naturligtvis sprang de i paniken in i det närbelägna villasamhället.

Där var ett antal hjälpsamma villaägare och barn med cyklar som försökte hjälpa till att driva hem djuren. Resultatet blev fullkomligt panikslagna djur som sprang för fullt bara de såg en människa. Vi försökte tala om för den hjälpsamma befolkningen att man behövde viss erfarenhet för att mota kor annars blev det fel. Snälla låt oss göra jobbet ifred.

Under den hysteriska villaägarajakten så hade några villaägare jagat två kalvar så ordentligt att de fick panik och sprang in i grannens trädgård. Full fart genom en ölandtokshäck. Därav namnet två hål i häcken.

Den stackars villaägaren stod och kliade sig i huvudet och tittade på kalvarna som försvann i fjärran. Jag åkte precis förbi i bilen. Nästa gäng jag kom tillbaka stod han med häcksaxen och beskar häcken till botten.

Nu togs kontakt med länsveterinären där vi bad om tillstånd för att ta ut veterinär och skjuta bedövningspil och söva djuren. Sex timmars jakt och vi fick dom inte ur villaområdet. LÄnsveterinären sa nej, sådant tillstånd skulle var skriftligt och tog fjorton dagar.

Nu var paniken fullkomlig. Djuren var så panikslagna att de inte höll ihop i grupp längre. Vi beslöt att bästa sättet var att fånga en och en. Binda ihop benen och köra hem dom på bilflaket. Trettio stycket . Bautajobb.

Nu gick vi och bad villaägarna om hjälp. Att de skulle låta djuren vara ifred totalt och framförallt se till att barnen inte jagade dom. Så skulle vi ta två timmars paus så vi fick äta, de flesta av oss hade inte hunnit med frukost en gång. Och så fick djuren en chans att lugna ner sig.

Vi bad en villaägare på varje gata meddela sina grannar att lugnet skulle råda till klockan två när vi kom tillbaka. Och då ville vi jobba själva. Vi bad dom också ställa in sina bilar i garage och på uppfarterna.

Klocka två var vi tillbaka. Jag körde bilen. Flaket var fulllastat med karlar.
          Nu följde en biljakt som inte ligger långt efter biljakterna i deckarna i LA. Full fart gata upp och gata ner.

Så snart vi kört ifatt ett djur så hoppade karlarna från flaket och la ikull kalvskrällena. Gjorde snygga paket och så kördes de hem. Nu var lagårdsdörren säkrad med järnstänger för säkerhets skull.

Folk stod på sina tomter , verandor osv där de kände sig säkra och vred sig av skratt. Klockan åtta dvs sex timmar och mycket hårt arbete senare så var alla kalvar utom två hemma i lagårn. Dessa två kalvar var försvunna för de fanns i alla fall inte i villaområdet.

Vi åkte hem och duschade. Klockan halv tio ringer telefonen och vi får meddelande om att en av de två kalvarna låg i ån utanför reningsverket. Helt chockad och oförmögen att ta sig upp. Iväg igen. Det var bara att bada, ut med rep och dra in kalvstackaren. Till saken hörde att det just den kvällen var fel på reningsverket och det hade varit ett rejält utsläpp som inte luktade speciellt gott. Massor av bacillusker. Det var efter det badet maken fick sin första njurbäckeninflammation.

Den andra kalven hittade vi tre veckor senare iskogen.

Dagen efter detta äventyr så satte i upp en stor skylt i villasamhället.

Budskapet var, förlåt oss snälla ni för den skada djuren åsamkat er. De som fått saker förstörda får naturligtvis ersättning. Ni andra kan som kompensation för intrånget ta för er av den brunna kogödsel vi lägger på allmänningen. Det lades ett stort gödsellass där och vi sa att de flesta tycker nog att det luktar illa så försvinner det inte så får vi väl köra hem det igen. Men nej då, vi la dit tre lass till.

Vi trodde också det skulle bli stora ersättningsanspråk. Det blev bara ett. En farbror som beklagade sig över att han fått ett klövmärke i gräsmattan.
          Fortfarande benämns händelsen som rodeon och många tackar än idag femton år senare för underhållningen. Jag blev i trakten känd som bildåre, hon kör som hon har stulet både bil och bensin.

Så visst finns det toleranta villaägare/stadsbor också. Tilläggas kan väl att detta var inte samma villaområde som tanten som dammade soptunnan bodde. Hon hade nog dragit företaget inför rätta.

Nu har det varit några rodeos till på andra ställen, orsaken den gången var att fritidsfiskarna saboterat elstänglet när de skulle till ån och fiska.

Nu minskar nötkreaturantalet och tur är det, för min fysik skulle nog inte orka med sådana här äventyr idag.

Citera
          mulle
          Inlägg 30-08-2005, 08:29
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Jisses vilken kalvdans - underbar historia!
          Mulle

Citera
          Tesa
          Inlägg 30-08-2005, 11:21
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

laugh.gif laugh.gif
          Jag är himla glad att vi inte har nåt villaområde i närheten....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          pejori
          Inlägg 30-08-2005, 11:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif helt underbart laugh.gif laugh.gif
          kan se det framför mej bettson hur du kommer på två hjul i kurvorna och gubbarna håller sig fast för glatta livet laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 30-08-2005, 11:57
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 5 507

haha ja det är bra att man kan skratta åt det nu iallafall...

--------------------
          Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-08-2005, 12:18
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (pejori @ 30-08-2005, 12:53)
          biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif helt underbart laugh.gif laugh.gif
          kan se det framför mej bettson hur du kommer på två hjul i kurvorna och gubbarna håller sig fast för glatta livet laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo du... Det var en syn. De stod på taket och kastade lasso runt hornen. Fick de napp så hoppade de av flaket i farten satte sig ovanpå och surrade benen.

En av gubbarna missade riktningen lite och kom under sitt byte. KVigan vägde närmare 150 kg så han vill ha snabb hjälp att komma loss utan att släppa henne.

De andra gubbarna kunde inte låta bli att dra på det hela med kommentaren , jaså du vill ligga under flickorna du.

Plötsligt kunda alla djuren vara borta, man ser ju inte så långt i ett villaområde. Fast villaägarna ringde till varandra och så fick vi ett meddelande om var det synts till några senast.

Fast mest skrattade nog de som såg mig i 60km dra mitt mellan två husvagnar parkerade lite olyckligt omlott på gatan. Det var nog inte mer än 5 cm till godo på varje sida.

Fast jag tror nog de skrattade mest av lättnad. Påminde mera om när folk kliver av berg och dalbanan på Gröna Lund.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-10-2025, 10:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon