Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur bedömer ni fågelinfluensan..., ... som riskfaktor?
          amaira
          Inlägg 03-11-2005, 09:20
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (LadyG @ 03-11-2005, 02:33)
          Mycket av de välvilliga pengarna hamnar fel som det är nu, tyvärr.

Och de flesta pengarna hamnar rätt ...

Synd att glömma i diskussionen, tycker jag.
          I alla fall som "givare".

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          yla
          Inlägg 12-11-2005, 08:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

ja så springer människan sin vana trogen rakt mot nästa galenskap bara för att hon e rädd för ett spöke som ännu inte finns
          tamiflu

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-11-2005, 20:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (oldwolfie @ 12-11-2005, 08:46)
          ja   så  springer människan  sin  vana  trogen  rakt  mot  nästa  galenskap  bara för  att   hon e  rädd  för  ett  spöke  som ännu inte   finns
          tamiflu

Ja vad ska man säga om denna masshysteri som media lyckats skapa

Citera
          UglyCute
          Inlägg 13-11-2005, 09:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 6 552

Fågel influensan har ju alltid funnits. Och anledningen till att det har blossat upp just nu är antagligen mer slump. Asiatiska hönsuppfödare har antagligen hönsen i burarar precis som (det var?) i Sverige. Tätt, tätt. Blir en sjuk är alla snart sjuka eftersom luften nog står rättså stilla i de trånga burarna.

Man kan väl vaccinera sina fåglar om man är orolig... Sen sa de väl på nyheterna att det skulle bli mest drabbat längskusterna och på öland och mellansverige...

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 14-11-2005, 16:41
          Länk hit: #45

Gäster

Jag läste i ett danskt naturforum att man nu har fångat och skjutit alla "gångbara" fåglar i en hel park i Randers, i mitten av Jylland, av rädsla för fågelinfluensan. Är detta verkligen rätt metod? För att inga nya änder, gäss m fl ska kunna ta sig in måste man ju i så fall hägna in hela parken som en stor bur! För jag har svårt för att tänka mig att sådana fåglar inte finns på andra håll i grannskapet. Hade avsikten däremot varit att minska beståndet inför vintern hade jag kunnat förstå det, för ofta samlas onaturligt täta fågelbestånd i parker där folk matar dem. Det hela har inte nämnts i TV och tidningar utan bara kort i lokalradion, kanske för att inte väcka masshysteri. Märk väl att fågelinfluensan inte finns i Danmark och att risken att smittas med vilda fåglar är minimal. Ni kan läsa om det på http://www.fugleognatur.dk/ om ni går till "forum", avdelningen "Danmarks natur" och diskussionen "Alle fugle skal skydes".

Olle

Citera
          Zarah P
          Inlägg 14-11-2005, 17:47
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

Jag är mer orolig för fåglarna...
          Kommer någon att våga mata dem i vinter, efter allt halabaloo i pressen, eller kommer de stackarna att få svälta nu, bara för att de är vår generations råttor - smittospridande och säkert elaka också...
          Jag får inte mata fåglar på min balkong, men jag funderar på att köpa en säck mat och hitta en glänta, någonstans, att mata dem i. smile.gif

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          stina
          Inlägg 14-11-2005, 20:58
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag bor i Sundbyberg och vi har en fågelsjö "Lötsjön" med massor av fåglar i, bla Kanadagäss. Det är ett stort nöje för många att gå ner till sjön och mata fåglarna.

I vår kommuntidning som delas ut till alla hade dom en artikel där dom uppmanade oss att fortsätta gå ner till sjön och mata fåglarna. Nån risk för fågelinfluensa var det inte.... Det tror inte jag heller, men jag tycker det var lite "gulligt" att dom skrev om detta så att fåglarna inte blir lämnade i sticket.

/Stina

Citera
          amaira
          Inlägg 15-11-2005, 07:30
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-11-2005, 16:41)
          Jag läste i ett danskt naturforum att man nu har fångat och skjutit alla "gångbara" fåglar i en hel park i Randers, i mitten av Jylland, av rädsla för fågelinfluensan. Är detta verkligen rätt metod? För att inga nya änder, gäss m fl ska kunna ta sig in måste man ju i så fall hägna in hela parken som en stor bur! För jag har svårt för att tänka mig att sådana fåglar inte finns på andra håll i grannskapet. Hade avsikten däremot varit att minska beståndet inför vintern hade jag kunnat förstå det, för ofta samlas onaturligt täta fågelbestånd i parker där folk matar dem. Det hela har inte nämnts i TV och tidningar utan bara kort i lokalradion, kanske för att inte väcka masshysteri. Märk väl att fågelinfluensan inte finns i Danmark och att risken att smittas med vilda fåglar är minimal. Ni kan läsa om det på http://www.fugleognatur.dk/ om ni går till "forum", avdelningen "Danmarks natur" och diskussionen "Alle fugle skal skydes".

Olle

"Huvva! ohmy.gif sad.gif " säger jag bara om det...

All denna rädsla ... den är så ... sorglig sad.gif

"Det är synd om människorna" sa Strindberg, och det är inte utan att jag håller med honom ... och lägger till "fåglarna".
          Det är synd om fåglarna också, i samma veva, när människors rädsla drabbar även dem.

Instämmer Stina, det var "gulligt" gjort wub.gif
          Omtänksamt, mot både människor och fåglar.
          Kändes gott att läsa om.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 16:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon