Faktiskt första gången jag skriver nåt icke-trädgårdsrelaterat här... Och det handlar om grannarna.
Vi bor ju då i ett nybyggt villaområde som ser ut som villaområden brukar göra... en gata, och hus på båda sidorna... varje hus har en mur, garageuppfart, sen kommer nästa hus mur och garageuppfart... osv osv.
Nu har min granne gjort nåt som han förmodligen inte ens tänker på men som stör mig nåt ofantligt. De har ju två bilar och även om båda två bilarna får plats på deras garageuppfart väljer han att ställa den ena bilen utanför "min" mur... alltså efter deras garageuppfart där min mur börjar. Förmodligen för att den läcker olja (lång volvokombi) och de vill inte ha olja på plattorna. Bilen står nu inte direkt utanför mitt köksfönster utan i ena "hörnet" av tomten, men likväl framför mitt tomt, inte deras.
Detta stör jag mig på nåt ofantligt, av två anledningar.
1) Han kan inte ställa bilen utanför deras hus och mur, utan man ställer den alltid utanför min mur.
2) Själv har jag endast ställt min bil utanför nån annans mur EN gång (när jag hade 3 ton singel på min garageuppfart) och då ringde jag på och frågade om det gick bra, för jag anser att garageuppfarten och tillhörande sträcka utanför huset "tillhör" huset och är till för gästparkering osv. Och på så sätt anser jag att grannen tar upp "min" yta.
men det är i huvudsak 1) som gör mig ilsken + att grannen inte frågat mig om det går bra att han ställer sin bil där.
Förmodligen ställer de inte bilden utanför deras hus för att den är i vägen och att de helt enkelt inte vill ha den där, ställer de den utanför mitt hus så slipper de ju se den från deras fönster.
Problemet är att jag kommer bra överens med dessa grannarna och inte gärna vill påpeka en sån sak, då de med allra största sannorlikhet kommer att bli stötta. Och jag kan mycket väl tänka mig att låta de ha bilen där om de bara hade FRÅGAT först...
knepigt... Det hade varit "enklare" om man var precis nyinflyttad och inte kände dem så väl.
/henrik
|