|
MrNorth
29-08-2005, 07:03
Faktiskt första gången jag skriver nåt icke-trädgårdsrelaterat här... Och det handlar om grannarna.
Vi bor ju då i ett nybyggt villaområde som ser ut som villaområden brukar göra... en gata, och hus på båda sidorna... varje hus har en mur, garageuppfart, sen kommer nästa hus mur och garageuppfart... osv osv.
Nu har min granne gjort nåt som han förmodligen inte ens tänker på men som stör mig nåt ofantligt. De har ju två bilar och även om båda två bilarna får plats på deras garageuppfart väljer han att ställa den ena bilen utanför "min" mur... alltså efter deras garageuppfart där min mur börjar. Förmodligen för att den läcker olja (lång volvokombi) och de vill inte ha olja på plattorna. Bilen står nu inte direkt utanför mitt köksfönster utan i ena "hörnet" av tomten, men likväl framför mitt tomt, inte deras.
Detta stör jag mig på nåt ofantligt, av två anledningar.
1) Han kan inte ställa bilen utanför deras hus och mur, utan man ställer den alltid utanför min mur.
2) Själv har jag endast ställt min bil utanför nån annans mur EN gång (när jag hade 3 ton singel på min garageuppfart) och då ringde jag på och frågade om det gick bra, för jag anser att garageuppfarten och tillhörande sträcka utanför huset "tillhör" huset och är till för gästparkering osv. Och på så sätt anser jag att grannen tar upp "min" yta.
men det är i huvudsak 1) som gör mig ilsken + att grannen inte frågat mig om det går bra att han ställer sin bil där.
Förmodligen ställer de inte bilden utanför deras hus för att den är i vägen och att de helt enkelt inte vill ha den där, ställer de den utanför mitt hus så slipper de ju se den från deras fönster.
Problemet är att jag kommer bra överens med dessa grannarna och inte gärna vill påpeka en sån sak, då de med allra största sannorlikhet kommer att bli stötta. Och jag kan mycket väl tänka mig att låta de ha bilen där om de bara hade FRÅGAT först...
knepigt... Det hade varit "enklare" om man var precis nyinflyttad och inte kände dem så väl.
/henrik
Gossen Ruda
29-08-2005, 07:08
Ställ din egen bil på platsen om du störs så mycket.
Min första tanke var att du skulle ställa din bil utanför DERAS plats men det är ju lite provocerande ..... Men du kan ju ställa bilen utanför din mur där de brukar ställa sin. Om du fortfarande tycker att det är provocerande så ställ en skottkärra där eller en massa säckar med planteringsjord etc. Då fattar de nog utan att ni ska behöva ha en pinsam situation. Skulle de inte fatta så lär de väl i alla fall vänja sig av med sitt beteende.
pisanggoreng
29-08-2005, 07:14
Förstår att det är retligt, men samtidigt är det inte "ditt" utrymme där på gatan. Som Gossen Ruda säger kan du parkera där själv, eller kanske parkera utanför deras hus (gärna med husvagn  )....
Om du, som du själv säger, kommer bra överens med grannarna, kanske du på ett skämtsamt sätt kan fråga om de inte får plats med bilen på "sin" sida? eller nåt. Man behöver ju inte vara arg eller sur. Lycka till
Sulawesii
29-08-2005, 08:27
Även om man får ställa sig så, är det ju ett klart etikettbrott! Jag skulle också bli irriterad!!
CITAT (Sulawesii @ 29-08-2005, 09:27) Även om man får ställa sig så, är det ju ett klart etikettbrott! Jag skulle också bli irriterad!!  Ja, speciellt som bilen läcker olja ......
Sulawesii
29-08-2005, 08:36
Precis!!!!!!
Monica M zon 4
29-08-2005, 08:50
Enklast måste väl vara att prata med grannen!
Bettson
29-08-2005, 08:53
Det är väl inte svårare än att du säger att du tycker remsan utanför ditt hus skall vara till dina gäster
CITAT (Monica M zon 4 @ 29-08-2005, 09:50) Enklast måste väl vara att prata med grannen!  Det är så lätt att säga det och det är det som räknas som det politiskt korrekta att göra men min erfarenhet säger att det ofta kan bli sura miner hur snällt och vänligt man än framför det. Nu känner jag ju varken Mr. North eller hans grannar så det är möjligt att det enda rätta är just att prata med grannen. Å andra sidan - har grannen så dåligt omdöme så att han ställer bilen framför sin grannes hus så kanske han har dåligt omdöme för övrigt också och då kan det vara bättre att markera i handling istället för att prata och riskera att kontakten blir frostig.
hade det varit jag, så hade jag ställt min egen bil där, och skottkärran med jord på min uppfart
CITAT (pejori @ 29-08-2005, 10:16) hade det varit jag, så hade jag ställt min egen bil där, och skottkärran med jord på min uppfart  Det tyckte jag var en smart lösning! så kan man ju göra så i några dagar så dom kanske lär sej av med att ställa sin bil där.
netaave
29-08-2005, 09:58
Spelar det någon roll, egentligen?
CITAT (netaave @ 29-08-2005, 10:58) Spelar det någon roll, egentligen? För mig hade det gjort det. Man har sitt revirtänkande och en sfär av integritet runt omkring sig och det ska man inte skämmas för. (Grannen skäms ju inte - så varför ska man själv skämmas för sina känslor?)
Biggan_
29-08-2005, 10:09
CITAT (Rossi @ 29-08-2005, 10:59) CITAT (netaave @ 29-08-2005, 10:58) Spelar det någon roll, egentligen? För mig hade det gjort det. Man har sitt revirtänkande och en sfär av integritet runt omkring sig och det ska man inte skämmas för. (Grannen skäms ju inte - så varför ska man själv skämmas för sina känslor?) Jag hade nog också blivit irriterad! Grannen har väl ungefär lika stor plats att förfoga över. Om sen bilen läcker olja så hade jag nog frågat grannen om han vet om att bilen läcker, för det har blivit så grisigt utanför mitt
CITAT (netaave @ 29-08-2005, 10:58) Spelar det någon roll, egentligen? klart att det spelar roll visst...det finns sådant som är värre kan man tycka...tills man själv drabbas av någon struntsak, som man irriterar sig på stulna recept och annat
Kakaduan
29-08-2005, 11:56
Man kan ju alltid uttrycka saker på olika sätt! (jag skulle bli jätteirriterad själv). Mitt råd blir:
Istället för att klaga på att de står där kan man ju spela hjälpsam granne och säga någonting i stil med att "Oj oj oj oj, vilken tur! Jag har upptäckt att er bil läcker olja!" Sedan kan man ju också avsluta med något i stil med "där måste man nog sanera så att det inte blir fläckar" eller något sådant.
De kan ju inte gärna bli sura för att ni hjälper dem när ni ser något som är fel och de kan ju inte heller gärna säga att de tycker det är ok att deras bil står utanför er och läcker olja!
Kakaduan
Jag skulle nog också parkera min egen utanför för att "markera revir"... Det är svårt det där med vad som anses tillhöra tomten eller allmänningen. Vi har en stor tomt som tillhör kommunen på våran gata med gräsmatta på. Där brukar vi parkera bilen ibland eftersom barnen gärna cyklar på våran uppfart, men ibland så undrar jag vad grannarna tycker om det? Ingen har sagt något och nu har några fler börjat parkera där... Man vill ju inte att nån ska gå o sura utan att säga något! (Ialla fall inte till den det berör utan oftast till alla runt omkring!)
Biggan_
29-08-2005, 12:41
CITAT (Kakaduan @ 29-08-2005, 12:56) Man kan ju alltid uttrycka saker på olika sätt! (jag skulle bli jätteirriterad själv). Mitt råd blir:
Istället för att klaga på att de står där kan man ju spela hjälpsam granne och säga någonting i stil med att "Oj oj oj oj, vilken tur! Jag har upptäckt att er bil läcker olja!" Sedan kan man ju också avsluta med något i stil med "där måste man nog sanera så att det inte blir fläckar" eller något sådant.
De kan ju inte gärna bli sura för att ni hjälper dem när ni ser något som är fel och de kan ju inte heller gärna säga att de tycker det är ok att deras bil står utanför er och läcker olja!
Kakaduan Precis så menade jag, men du var mer diplomatisk
Själv är jag nog för försynt för att klaga direkt till grannen, det beror på vilken relation man har. Jag hade nog lånat en släpkärra med grus, etc, eller nåt annat som man ändå behöver. Sen kunde den gott fått stå där ett par veckor tills grannen vant sig vid att parkera nån annanstans. På vintern lämpar sig platsen kanske bra för en liten extra snöhög.
MrNorth
29-08-2005, 13:07
Oj vad många svar.
Många föreslår att jag skulle parkera min bild där, men det tror jag grannarna om möjligt skulle bli ännu mera stötta av, då det är så uppenbart vad jag gör, och att min egen stora garageuppfart ligger 30 meter längre fram på gatan (andra änden av min tomt). Men visst, ibland har jag ställt mig där för att lyfta ut några säckar jord då jag då kan bära dem direkt till min baksida utan att behöva öppna nån grind. Men jag har alltid varit noga med att flytta bilen för jag tycker att det redan står för många bilar på gatan.
Det är mer regel än undantag att efter du har passerat 4 hus så har du redan sett ett 10-tal bilar. Och det blir trångt vill jag lova. För att inte tala om vändplatsen som är totalt obrukbar då det står 5 pallar med kantsten, tre bilar och en släpkärra... krävs rejält trixande för att lyckas vända där.
men jag får se vad jag gör, bilen läcker inte mer än ett par droppar (tillräckligt för att de inte vill ha den på sin garageuppfart)
Nån som vet vad det är för regler som gäller nattparkering av lastbil i villaområden? Finns det några lager som styr det?
MVH MrNorth
Gossen Ruda
29-08-2005, 13:12
Hur och var man får parkera brukar styras av dom lokala trafikbestämmelserna. Kolla med kommunen.
Sommartorparn
29-08-2005, 13:19
Sen när blev gatan privat område? Så länge det inte är en parkeringsplats som du betalar hyra för så har väl vem som helst rätt att stå där!?
MrNorth
29-08-2005, 14:14
Jo men nu är det ju så att det är en oskriven regel (har hört med många släktingar, vänner osv) att man i regel har den snutten väg utanför huset att disponera till gäster osv... Och visst alla kanske inte känner till den, men jag anser inte att man skall parkera sin bil utanför nån annans hus när det finns gott om plats utanför sitt eget hus... Men visst det finns ju inga "lagar" som styr detta, helt rätt. Men en viss "kod" anser jag bör råda när det är såpass tajt som det är och det finns inte heller några parkeringsplatser inom gångavstånd. Då är det gatan som gäller... Visst jag kan ju ställa mig mitt framför grannens hus tre nummer bort, jag har lagen på min sida men det skulle se jäkla egendomligt ut... när jag har min garageuppfart + 30 meter väg utanför mitt hus.... Vi får se vad som händer... förmodligen slutar de med det när snön skall skottas, platsen mellan tomterna är utmärkt att lägga snö på  /MrNorth
Bettson
29-08-2005, 14:26
Hej och hå mister North.
Du skulle se vår återvändsgata. Vi bor längst in. När vi flyttade hit så var det framförallt grannarnas gäster som gärna parkerade mitt i gatan så att vi inte kunde komma ut ur vår faktighet. Dom visste ju att grannen de hälsade på var hemma så dom skulle inte ut.
Påpekande, motorbrummande, tutande inget hade effekt. Ungeför här har jag parkerat i tio år så jag skiter i attt du flyttat in. Att grannarna inte sa åt sina gäster heller tyckte man var lite .....avigt.
Men så hade de ställt bilen mitt i gatan med motorn på . Lämnat den och det var höga snövallar på båda sidorna.. Sonen skulle med tåget till Stockholm så det var bråttom.
Tutande hjälpte inte . När jag märkte att bilen var tom så knackade jag på. Talade om att jag hade bråttom. Inte fick det någon effekt. Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.
Efter det så har gästerna nogsamt parkerat nära sidan på gatan. Ingen har vågat säga ett ord.
Sulawesii
29-08-2005, 14:29
CITAT (Bettson @ 29-08-2005, 15:26) Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.  Skitbra gjort! Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå....
CITAT (Sulawesii @ 29-08-2005, 15:29) CITAT (Bettson @ 29-08-2005, 15:26) Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.  Skitbra gjort! Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå....  Jo, det var effektivt men hon kunde faktiskt blivit anklagad för stöld....
Gossen Ruda
29-08-2005, 14:50
CITAT (Rossi @ 29-08-2005, 15:31) CITAT (Sulawesii @ 29-08-2005, 15:29) CITAT (Bettson @ 29-08-2005, 15:26) Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.  Skitbra gjort! Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå....  Jo, det var effektivt men hon kunde faktiskt blivit anklagad för stöld....  Jo, och bilägaren hade själv åkt dit så det visslade om det. Det är förbjudet att lämna en bil olåst med nycklarna i. Vilken knarkare som helst kan hoppa in och dra iväg.
eftersom nycklarna sitter i, blir det nog "bara" olovligt brukande
Inga från Närke
29-08-2005, 15:25
Kolla med kommunen vad som gäller just på din gata. Det brukar ju vara så som de flesta skriver att framför sin egen tomt ansvarar man för t.ex. rensning av ogräs och snöskottning m.m. och då bör ju ingen annan bil stå där. Min dotter hade en stor buss parkerad efter deras tomt och de var inne och sa till sin granne om detta. De behöver ha den biten själva när de har gäster, så det var bara för grannen att flytta på bussen framför sin tomt fast han då fick lite längre att gå. Jag tror det är det skon klämmer, blir lite närmare att gå eller?
Stå på dig och prata med grannen eller ring polisen att de kollar upp hela bostadsområdet för att folk parkerar tokigt. Det skulle jag göra för vi har några där jag bor som ställer för nära gathörn och det blir skymd sikt och det har fungerat. De har satt P-böter på bilarna.
Bettson
29-08-2005, 15:40
CITAT (Rossi @ 29-08-2005, 15:31) CITAT (Sulawesii @ 29-08-2005, 15:29) CITAT (Bettson @ 29-08-2005, 15:26) Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.  Skitbra gjort! Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå....  Jo, det var effektivt men hon kunde faktiskt blivit anklagad för stöld....  Stöld jag !!!! jag gick runt i husen och frågade vem det var som ställt bilen. Han som jag visste ägde bilen låtsades som ingenting när jag var där så......... Skulle någon sagtnågot så hade jag bara sagt att den stod mitt i gatan vöergiven och att jag trodde den härde hemma utanför hyreshusen eftersom jag sett den där förut. Va bara så snäll och ställde den tillbaka. För ingen redi människa framför alalt inte ägaren borde väl lämna den på sniskan mitt i gatan så att den hindrar trafiken
CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2005, 15:50) Det är förbjudet att lämna en bil olåst med nycklarna i. Vilken knarkare som helst kan hoppa in och dra iväg. Förbjudet? Gäller det enbart vissa områden, eller gäller det även ens egen tomt? Själv försöker jag numera både låsa bilen, och ta in nycklarna, med tanke på samhällets moraliska sönderfall, men ibland står ju nycklarna i bilen när den står hemmavid. Tidigare kunde jag lämna bilen olåst när jag gick in och handlade på Konsum. Inte med nycklarna i, men gamla bilar tjuvkopplas ju på några sekunder. Klassas bilar som vapen, är det därför man inte får lämna dem med nycklarna i? (Jämför med att vapen måste delas etc)
det finns ingen lag, som förbjuder dej att lämna bilen med nycklarna i. men försäkringen på bilen gäller inte om den är olåst, samt att om något barn kommer in och får igång bilen, så är du skadeståndsskylldig till både barnet och den skada det åsamkar andra med din bil
Bettson
29-08-2005, 21:17
Varför inte gå ut till grannen nästa gång han ställer bilen utanför dig. Le stort och välkomna honom för att du tycker det är så roligt att han hälsar på. Fråga om han vill ha kaffe eller the. Beklaga att du inte har något kaffebröd eftersom det var ett då oväntat besök. Fattar han inte då, då är han trög.
netaave
29-08-2005, 21:51
Har ni en villaförening där du bor? Om inte kanske det är läge att bilda en. Då kan man ju ta upp dylika saker mer allmänt, ex göra en gästparkering om det finns utrymme för det, och sen yrka på parkeringsförbud på gatan.
Vi bildade just en förening på vår lilla gatsnutt, det är bara 17 hus. Vi har köpt en släpkärra, snöslunga modell större och en åkgräsklippare man får boka. Vi har också tagit ner en del stora tallar och ersatt dom med andra träd. Finns mycket man kan göra och påverka i sin närmiljö om man bildar förening.
*Felix matte*
29-08-2005, 21:57
CITAT (netaave @ 29-08-2005, 22:51) Har ni en villaförening där du bor? Om inte kanske det är läge att bilda en. Då kan man ju ta upp dylika saker mer allmänt, ex göra en gästparkering om det finns utrymme för det, och sen yrka på parkeringsförbud på gatan.
Vi bildade just en förening på vår lilla gatsnutt, det är bara 17 hus. Vi har köpt en släpkärra, snöslunga modell större och en åkgräsklippare man får boka. Vi har också tagit ner en del stora tallar och ersatt dom med andra träd. Finns mycket man kan göra och påverka i sin närmiljö om man bildar förening. Tycker jag låter vettigt.. precis så som villaföreningarna här gör. Alltid bättre att "ta tjuren vid hornen" än gå och muttra = Prata med grannen om du är missnöjd med hans/hennes betéende.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|