Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Knepigt om grannar
          Pirum
          Inlägg 29-08-2005, 12:54
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Själv är jag nog för försynt för att klaga direkt till grannen, det beror på vilken relation man har. Jag hade nog lånat en släpkärra med grus, etc, eller nåt annat som man ändå behöver. Sen kunde den gott fått stå där ett par veckor tills grannen vant sig vid att parkera nån annanstans. På vintern lämpar sig platsen kanske bra för en liten extra snöhög.

--------------------
          zon2.5

Citera
          MrNorth
          Inlägg 29-08-2005, 13:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Oj vad många svar.

Många föreslår att jag skulle parkera min bild där, men det tror jag grannarna om möjligt skulle bli ännu mera stötta av, då det är så uppenbart vad jag gör, och att min egen stora garageuppfart ligger 30 meter längre fram på gatan (andra änden av min tomt). Men visst, ibland har jag ställt mig där för att lyfta ut några säckar jord då jag då kan bära dem direkt till min baksida utan att behöva öppna nån grind. Men jag har alltid varit noga med att flytta bilen för jag tycker att det redan står för många bilar på gatan.

Det är mer regel än undantag att efter du har passerat 4 hus så har du redan sett ett 10-tal bilar. Och det blir trångt vill jag lova. För att inte tala om vändplatsen som är totalt obrukbar då det står 5 pallar med kantsten, tre bilar och en släpkärra... krävs rejält trixande för att lyckas vända där.

men jag får se vad jag gör, bilen läcker inte mer än ett par droppar (tillräckligt för att de inte vill ha den på sin garageuppfart)

Nån som vet vad det är för regler som gäller nattparkering av lastbil i villaområden? Finns det några lager som styr det?

MVH
          MrNorth

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-08-2005, 13:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hur och var man får parkera brukar styras av dom lokala trafikbestämmelserna. Kolla med kommunen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-08-2005, 13:19
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Sen när blev gatan privat område? wacko.gif

Så länge det inte är en parkeringsplats som du betalar hyra för så har väl vem som helst rätt att stå där!?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          MrNorth
          Inlägg 29-08-2005, 14:14
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jo men nu är det ju så att det är en oskriven regel (har hört med många släktingar, vänner osv) att man i regel har den snutten väg utanför huset att disponera till gäster osv... Och visst alla kanske inte känner till den, men jag anser inte att man skall parkera sin bil utanför nån annans hus när det finns gott om plats utanför sitt eget hus...

Men visst det finns ju inga "lagar" som styr detta, helt rätt. Men en viss "kod" anser jag bör råda när det är såpass tajt som det är och det finns inte heller några parkeringsplatser inom gångavstånd. Då är det gatan som gäller...

Visst jag kan ju ställa mig mitt framför grannens hus tre nummer bort, jag har lagen på min sida men det skulle se jäkla egendomligt ut... när jag har min garageuppfart + 30 meter väg utanför mitt hus....

Vi får se vad som händer... förmodligen slutar de med det när snön skall skottas, platsen mellan tomterna är utmärkt att lägga snö på wink.gif

/MrNorth

Citera
          pejori
          Inlägg 29-08-2005, 14:16
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

visst gäller den oskrivna regeln där smile.gif smile.gif
          annars skulle inte husägaren bli ansvarig för halkolyckor utanför sin tomt vintertid smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-08-2005, 14:26
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Hej och hå mister North.

Du skulle se vår återvändsgata. Vi bor längst in. När vi flyttade hit så var det framförallt grannarnas gäster som gärna parkerade mitt i gatan så att vi inte kunde komma ut ur vår faktighet. Dom visste ju att grannen de hälsade på var hemma så dom skulle inte ut.

Påpekande, motorbrummande, tutande inget hade effekt. Ungeför här har jag parkerat i tio år så jag skiter i attt du flyttat in. Att grannarna inte sa åt sina gäster heller tyckte man var lite .....avigt.

Men så hade de ställt bilen mitt i gatan med motorn på . Lämnat den och det var höga snövallar på båda sidorna.. Sonen skulle med tåget till Stockholm så det var bråttom.

Tutande hjälpte inte . När jag märkte att bilen var tom så knackade jag på. Talade om att jag hade bråttom. Inte fick det någon effekt. Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.

Efter det så har gästerna nogsamt parkerat nära sidan på gatan. Ingen har vågat säga ett ord.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 29-08-2005, 14:29
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (Bettson @ 29-08-2005, 15:26)
          Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den ett kvarter bort på en parkeringsplats.

laugh.gif Skitbra gjort!
          Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå.... mad.gif

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 29-08-2005, 14:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (Sulawesii @ 29-08-2005, 15:29)
          Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den  ett kvarter bort på en parkeringsplats.

laugh.gif Skitbra gjort!
          Men, att det ska behövas något dylikt för att få människor att förstå.... mad.gif

Jo, det var effektivt men hon kunde faktiskt blivit anklagad för stöld.... sad.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-08-2005, 14:50
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rossi @ 29-08-2005, 15:31)
          Så jag flyttade hans bil själv. Lämnade den  ett kvarter bort på en parkeringsplats.

laugh.gif Skitbra gjort!

Jo, det var effektivt men hon kunde faktiskt blivit anklagad för stöld.... sad.gif

Jo, och bilägaren hade själv åkt dit så det visslade om det. Det är förbjudet att lämna en bil olåst med nycklarna i. Vilken knarkare som helst kan hoppa in och dra iväg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          pejori
          Inlägg 29-08-2005, 14:54
          Länk hit: #31

Medlem

eftersom nycklarna sitter i, blir det nog "bara" olovligt brukande smile.gif smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 29-08-2005, 15:25
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Kolla med kommunen vad som gäller just på din gata. Det brukar ju vara så som de flesta skriver att framför sin egen tomt ansvarar man för t.ex. rensning av ogräs och snöskottning m.m. och då bör ju ingen annan bil stå där.
          Min dotter hade en stor buss parkerad efter deras tomt och de var inne och sa till sin granne om detta. De behöver ha den biten själva när de har gäster, så det var bara för grannen att flytta på bussen framför sin tomt fast han då fick lite längre att gå. Jag tror det är det skon klämmer, blir lite närmare att gå eller?

Stå på dig och prata med grannen eller ring polisen att de kollar upp hela bostadsområdet för att folk parkerar tokigt. Det skulle jag göra för vi har några där jag bor som ställer för nära gathörn och det blir skymd sikt och det har fungerat. De har satt P-böter på bilarna.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-08-2005, 15:40
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Rossi @ 29-08-2005, 15:31)

laugh.gif Skitbra gjort!

Stöld jag !!!!

jag gick runt i husen och frågade vem det var som ställt bilen. Han som jag visste ägde bilen låtsades som ingenting när jag var där så.........

Skulle någon sagtnågot så hade jag bara sagt att den stod mitt i gatan vöergiven och att jag trodde den härde hemma utanför hyreshusen eftersom jag sett den där förut.

Va bara så snäll och ställde den tillbaka. För ingen redi människa framför alalt inte ägaren borde väl lämna den på sniskan mitt i gatan så att den hindrar trafiken wink.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-08-2005, 16:20
          Länk hit: #34

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2005, 15:50)
          Det är förbjudet att lämna en bil olåst med nycklarna i. Vilken knarkare som helst kan hoppa in och dra iväg.

Förbjudet? Gäller det enbart vissa områden, eller gäller det även ens egen tomt?

Själv försöker jag numera både låsa bilen, och ta in nycklarna, med tanke på samhällets moraliska sönderfall, men ibland står ju nycklarna i bilen när den står hemmavid.
          Tidigare kunde jag lämna bilen olåst när jag gick in och handlade på Konsum. Inte med nycklarna i, men gamla bilar tjuvkopplas ju på några sekunder.

Klassas bilar som vapen, är det därför man inte får lämna dem med nycklarna i? (Jämför med att vapen måste delas etc)

--------------------
          zon2.5

Citera
          pejori
          Inlägg 29-08-2005, 16:27
          Länk hit: #35

Medlem

det finns ingen lag, som förbjuder dej att lämna bilen med nycklarna i. men försäkringen på bilen gäller inte om den är olåst, samt att om något barn kommer in och får igång bilen, så är du skadeståndsskylldig till både barnet och den skada det åsamkar andra med din bil wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-08-2005, 21:17
          Länk hit: #36

Medlem

Varför inte gå ut till grannen nästa gång han ställer bilen utanför dig.

Le stort och välkomna honom för att du tycker det är så roligt att han hälsar på. Fråga om han vill ha kaffe eller the. Beklaga att du inte har något kaffebröd eftersom det var ett då oväntat besök.

Fattar han inte då, då är han trög. wink.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 29-08-2005, 21:51
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Har ni en villaförening där du bor? Om inte kanske det är läge att bilda en. Då kan man ju ta upp dylika saker mer allmänt, ex göra en gästparkering om det finns utrymme för det, och sen yrka på parkeringsförbud på gatan.

Vi bildade just en förening på vår lilla gatsnutt, det är bara 17 hus. Vi har köpt en släpkärra, snöslunga modell större och en åkgräsklippare man får boka.
          Vi har också tagit ner en del stora tallar och ersatt dom med andra träd.
          Finns mycket man kan göra och påverka i sin närmiljö om man bildar förening.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 29-08-2005, 21:57
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (netaave @ 29-08-2005, 22:51)
          Har ni en villaförening där du bor? Om inte kanske det är läge att bilda en. Då kan man ju ta upp dylika saker mer allmänt, ex göra en gästparkering om det finns utrymme för det, och sen yrka på parkeringsförbud på gatan.

Vi bildade just en förening på vår lilla gatsnutt, det är bara 17 hus. Vi har köpt en släpkärra, snöslunga modell större och en åkgräsklippare man får boka.
          Vi har också tagit ner en del stora tallar och ersatt dom med andra träd.
          Finns mycket man kan göra och påverka i sin närmiljö om man bildar förening.

Tycker jag låter vettigt.. precis så som villaföreningarna här gör. smile.gif

Alltid bättre att "ta tjuren vid hornen" än gå och muttra = Prata med grannen om du är missnöjd med hans/hennes betéende. smile.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon