Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Okej, nu gäller det!, ...och det är GI som gäller...
          Hannele
          Inlägg 01-09-2005, 10:53
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 11:22)
          saft typ fun-light. När man läder den innehållsdeklarationen så är det sätningsmedel typ aspartam eller vad det heter.
          Sätter inte sådant också igång sockerklocka i kroppen?

Jag har inte helt koll, Sverker i Plus pratade också om detta? Lite info här.

En stor amerikansk undersökning 1990 försökte avgöra om sötningsmedlen sackarin och aspartam
          rentav gjorde folk hungrigare

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-09-2005, 10:57
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (LadyAdina @ 31-08-2005, 16:31)
          .När jag vid 2 tillfällen känt mig extremt sugen har jag skivat en rå morot och mumsat på. Jättegott! Måste se till att alltid ha morötter hemma, för jag har en känsla av att det kommer bli fler dagar med detta "snacks"...  :D  

I Hälsokostaffären säljs rostade lättsaltade sojabönor som är jättenyttiga och ofarlig snask.
          Lite solrosfrön, cashew-nötter och annat kan man äta.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-09-2005, 11:07
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Som bantare ska man unvika allt vad nötter heter, dom innehåller visserligen mycket proteiner men även en massa fett.

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-09-2005, 11:09
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 12:07)
          Som bantare ska man unvika allt vad nötter heter, dom innehåller visserligen mycket proteiner men även en massa fett.

Inte de nötter som innehåller Omega-fettsyror. Det handlar inte om att avstå från fett utan att välja rätt fett. Tror jag tongue.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-09-2005, 11:50
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 12:09)
          Inte de nötter som innehåller Omega-fettsyror.
          Det handlar inte om att avstå från fett utan att välja rätt fett. Tror jag tongue.gif

Ja, läs: Fettfri kost är inte bra.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 03-09-2005, 16:57
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 5 718

CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 13:07)

Precis som Bettson skriver innehåller nötter "rätt" fett och är därför bättre snacks än t.ex. chips, men ska naturligtvis inte frossas i ändå. Men är helt ok i måttlig mängd då och då, även när man går på diet. biggrin.gif tongue.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-09-2005, 17:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Hur går det med dieten Lady Adina? Jag började tänka....blir man inte väldigt matt och trött om man inte äter kolhydrater?
          Jag har nu genomgått en vecka med min nya "diet". Förutom att sluta med kaffe har jag även slutat med socker. Det enda sockerhaltiga jag ätit under veckan är en liten bägare yoghurt. Tyvärr känner jag ingen skillnad alls, men det kanske är för kort med en vecka för att man ska märka att man mår bättre? Jag gör inte detta alls för att gå ner i vikt för det borde jag verkligen inte göra med ett BMI på 17,5 utan det är enbart för att må bättre.

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 03-09-2005, 19:54
          Länk hit: #28

Medlem

Det går väldigt bra! Igår unnade jag mig ett par öl och lite gott men onyttigt att äta, men annars har jag klarat mig jättebra!

Jag äter massor med kolhydrater! biggrin.gif Men rätt sorts, dvs det som brukar kallas långsamma kolhydrater. Eftersom jag har ett fysiskt jobb för tillfället (praktikplats) skulle jag aldrig klara av att köra exakt samma diet jag gjorde förra året, för då åt jag väldigt lite kolhydrater och visst kände jag mig matt ibland. Nu behöver jag energin, men äter som sagt långsamma kolhydrater. Inte snabba, som finns i vitt bröd, vitt ris, pasta osv.

Det är säkert så att du behöver lite mer tid innan du känner av att du slutat med sockret. Så fortsätt bara! smile.gif

Och någon gång i nästa vecka ska jag väga mig, så får vi se hur det har gått. Jag har inte alltför stora förväntningar eftersom det, som jag skrev tidigare, tog ett tag även förra året innan det märktes något på vågen.

Citera
          pejori
          Inlägg 03-09-2005, 19:56
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 18:14)
          sluta med kaffe

ÄR DU GALEN!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          då är det ju bara döden kvar!!!! ohmy.gif ohmy.gif
          säger kaffemostern nr. ett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-09-2005, 20:57
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (pejori @ 03-09-2005, 20:56)
          sluta med kaffe

ÄR DU GALEN!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
          då är det ju bara döden kvar!!!! ohmy.gif ohmy.gif

Jo...det känns nästan så också! Jag kommer inte kunna sluta med det helt och hållet men målet är att det ska bli mindre mängd och inte genast på morgonen.

Lady Adina: Vad äter du för långsamma kolhydrater? *tänker härmas!* Det är väl det jag också borde göra för att orka.

Citera
          Monarda
          Inlägg 03-09-2005, 21:08
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag kör tallriksmodellen - hälften grönsaker, 1/4 ris, pasta, eller potatis, 1/4 kött eller fisk. Minst en halv timmes promenad varje dag har även botat min onda rygg. Vågen har jag slängt ut, den stressar bara.
          Till helgen unnar jag mig lite av livets goda. Vin, lite snacks och lite godis.
          Jag mår jättebra nu och tänker fortsätta med det. rolleyes.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-09-2005, 21:09
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Hur går det med dieten Lady Adina? Jag började tänka....blir man inte väldigt matt och trött om man inte äter kolhydrater?
          Jag har nu genomgått en vecka med min nya "diet". Förutom att sluta med kaffe har jag även slutat med socker. Det enda sockerhaltiga jag ätit under veckan är en liten bägare yoghurt. Tyvärr känner jag ingen skillnad alls, men det kanske är för kort med en vecka för att man ska märka att man mår bättre? Jag gör inte detta alls för att gå ner i vikt för det borde jag verkligen inte göra med ett BMI på 17,5 utan det är enbart för att må bättre.

När du har så lågt BMI så tycker jag inte att du ska laborera så mycket med kosten utan att ha kontaktat dietist och fått råd.
          När jag hade BMI 15,06 fick jag proffshjälp och rådet att inte utesluta vare sig socker eller sk onyttigt fett.

Citera
          Magdis
          Inlägg 03-09-2005, 21:23
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Felix matte @ 03-09-2005, 22:09)
          När du har så lågt BMI så tycker jag inte att du ska laborera så mycket med kosten utan att ha kontaktat dietist och fått råd.
          När jag hade BMI 15,06 fick jag proffshjälp och rådet att inte utesluta vare sig socker eller sk onyttigt fett.

Jag kanske borde kontakta dietist men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Jag har alltid varit smal, alltid kunnat äta vad som helst utan att gå upp i vikt....de flesta är smala i min släkt men vi har mycket diabetes och hjärtsjukdomar. Det är det jag tänker på nu när jag inte är så ung längre.

Eftersom jag KAN äta vad som helst så har jag ätit ganska onyttigt. Nu äter jag mycket mer än tidigare, fast nyttigare. Det tror jag knappast kan skada mig.

Jag tror att BMI kan vara ganska missvisande. Det mäter ju vikten i förhållande till längden men tar ingen hänsyn till hur kraftig eller tunn benstomme man har. Jag är väldigt spensligt byggd, ganska "älv-lik" men inte alls mager.

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 03-09-2005, 21:28
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 22:57)
          Lady Adina: Vad äter du för långsamma kolhydrater? *tänker härmas!* Det är väl det jag också borde göra för att orka.

Jag går efter Fredrik Pauluns GI-tabeller, och håller mig så långt det bara går till de låga livsmedlen (dvs enligt hans mått de livsmedel som har GI-värden upp till 70). På hans hemsida www.paulun.com finns en bra GI-tabell. Det är ju egentligen mer invecklat än så, och man ska inte stirra sig blind på GI-värdena heller, men med toppenboken "Allt om glykemiskt index" av Paulun som grund så tycker jag har fått bra mycket mer koll på detta med GI och vad det har för påverkan på kroppen osv. än förut. En väldigt bra nybörjarbok, tycker jag. Han förklarar allt lättförståeligt och lagom ingående.

När du har så lågt BMI håller jag med Felix matte om att det kanske vore klokt att höra med någon som verkligen kan det här med kost.

GI-metoden går ju också att anpassa så att man istället för att gå ner i vikt t.ex. ökar muskelmassan.

Citera
          LadyAdina
          Inlägg 03-09-2005, 21:32
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 23:23)
          Jag tror att BMI kan vara ganska missvisande. Det mäter ju vikten i förhållande till längden men tar ingen hänsyn till hur kraftig eller tunn benstomme man har. Jag är väldigt spensligt byggd, ganska "älv-lik" men inte alls mager.

Det har du förvisso helt rätt i!

Men jag har hört något om att skillnaden mellan kraftig och tunn benstomme är maximalt 5 kilo, och isåfall kanske det inte har så stor inverkan på BMI:et?

Fast jag borde inte snacka om BMI egentligen, för jag är absolut inte insatt i den saken! tongue.gif

Hur som helst så är ju varje människa individuell och unik, så det är ju svårt att veta riktigt hur man ska bete sig. Man får väl prova sig fram, antar jag. rolleyes.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-09-2005, 21:41
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 22:23)
          CITAT (Felix matte @ 03-09-2005, 22:09)

Jag kanske borde kontakta dietist men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Jag har alltid varit smal, alltid kunnat äta vad som helst utan att gå upp i vikt....de flesta är smala i min släkt men vi har mycket diabetes och hjärtsjukdomar. Det är det jag tänker på nu när jag inte är så ung längre.

Eftersom jag KAN äta vad som helst så har jag ätit ganska onyttigt. Nu äter jag mycket mer än tidigare, fast nyttigare. Det tror jag knappast kan skada mig.

Jo jag har sett på bilder att du inte ser "mager ut" som jag gjorde... jag har också mycket diabetes och hjärtsjukdomar på min sida... bägge föräldrar hade ett antal infarkter och senare Pacemaker.
          Ändå fick jag hjälp med Näringsdrycker... fick välja mellan olika sorter... valde Nutridrink i 2dl tetra... ger 300 kalorier.. drack tre såna till mellanmål tills jag hade uppnått normalvikt.
          De kostar ca 19kr/2dl men om du får Recept så betalar du ca 5kr.

Tycker att du ska testa dem.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-09-2005, 21:46
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (LadyAdina @ 03-09-2005, 22:32)
          CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 23:23)

Det har du förvisso helt rätt i!

Men jag har hört något om att skillnaden mellan kraftig och tunn benstomme är maximalt 5 kilo, och isåfall kanske det inte har så stor inverkan på BMI:et?

Fast jag borde inte snacka om BMI egentligen, för jag är absolut inte insatt i den saken! tongue.gif

Hur som helst så är ju varje människa individuell och unik, så det är ju svårt att veta riktigt hur man ska bete sig. Man får väl prova sig fram, antar jag. rolleyes.gif

Hoppsan!... det var mycket... jag har hört att det kan skilja som mest 200 gram! Det förklarades i vintras i ett teveprogram... tror det handlade om motion och övervikt. Doktorn sa att många skyller övervikten på kraftig benstomme och han ville avliva myten.

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2005, 10:11
          Länk hit: #38

Medlem

Jag trodde det handlade om betydligt mer än 2oo gram eller 5 kg! På mig märktes den tunna benstommen redan när jag var bebis....jag såg ut som en Michelingubbe med runda valkar över hela kroppen men enligt kurvan var jag underviktig. När min dotter var 1,5 år vägde hon lika mycket som jag gjorde vid 3 år fastän hon inte såg ut att vara kraftigare än jag var. Hon har ärvt sin pappas benstomme!

Men allvarligt talat, det kommer ju inte bli fråga om någon bantning för min del. Jag har inte plockat bort några andra kolhydrater än just sockret. Bröd, ris och pasta tänker jag inte sluta med. Så egentligen handlar det ju bara om att jag blir lite nyttigare. Jag tror inte jag skulle få några näringsdrycker om jag gick till en dietist faktiskt.

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 04-09-2005, 10:19
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 5 507

om man är normal, äter normalt och tränar minimalt("normalt") då kan bmi vara rättvisande, men tränar du mer än 3 ggr i veckan(mer än promenad) så går det helt åt helskotta, plus alla saker som tex benstomme.

Sen har jag slutat titta på sånna där viktdokumentärer där "sk" doktorander ska veta hur det VERKLIGEN är.

möjligen den engelska du är vad du äter för den är ju mer åt normal kost bara, så de FÅR äta bananer och sånt... men det verkar ganska vidrigt det de får äta=)

--------------------
          Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?

Citera
          Magdis
          Inlägg 04-09-2005, 10:30
          Länk hit: #40

Medlem

Jag har också sett "du är vad du äter" och jag har undrat om det verkligen är på riktigt att det finns människor som har så vidriga matvanor! Och sen undrar de vad de gör för fel!!
          Jag tycker det är ganska intressant att se såna program och förfasa sig.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-06-2026, 12:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon