Full version: Okej, nu gäller det!
LadyAdina
Just det. Nu ska jag göra slag i saken. Efter att förra hösten ha gått ner 10 kg med hjälp av någon slags egen mix av Atkins och GI, så har jag sedan januari inte följt någon särskild kost utan det har blivit för mycket av just allt det som jag borde undvika - vitt bröd, pasta, ris och framför allt SOCKER! 6-7 av de 10 kilona har kommit tillbaka (men jag intalar mig själv att åtminstone delvis är det muskler, eftersom jag från att ha varit helt arbetslös under sommaren praktikjobbat på ett "fysiskt" jobb, och känner både arm- och benmuskler på ett annat sätt nu).

Men nu ska jag igång igen och jag ska verkligen - VERKLIGEN - försöka kämpa mig ner till min målvikt utan att ge upp nånstans på vägen. Det vill säga så ska minst 22 kilo bort, och helst 25-26. Ändå ska jag försöka att inte stirra mig blind på vågen utan på hur kroppen ändras. Fram med måttbandet, kanske! tongue.gif

Den här gången ska jag köra enligt GI-metoden och framför allt tvinga mig själv att äta lite men ofta, vilket är jättesvårt för mig. Det är det där med blodsockret som ställer till det... wacko.gif blink.gif

Tänkte att om jag skriver det offentligt här så pressar jag mig själv litegrann att faktiskt lyckas! biggrin.gif tongue.gif

Började igår och klarade hela första dan utan något direkt sötsug. Otroligt! Hittills idag har det gått rätt bra också, men det kommer nog framåt läggdags...
Reserv
Jag håller tummarna för dig tjejen wub.gif Om du känner sötsug så brukar det funka med att borsta tänderna, man får väldans rena tänder när man bantar tongue.gif Jag väger juh runt 100 nu men har vägt ca 30 kilo mer, sen vart det hårdbantning där inga kolhydrater skulle ätas, man höll juh på att dö på kuppen men vart juh i samma veva av med 30 kilo på semestern förra året. Alltså jag höll juh inte på att dö på riktigt, det var bara en känsla jag hade just då, efteråt så mår man juh så mycket bättre. Och sen väger ju muskler mer än fett, så egentligen så kan man gå ner ännu mer i vikt än man tror, måttband är inget dumt alternativ till vågen. Lycka till nu och hoppas att du lyckas klara ditt mål, jag tror på dig. wub.gif
Fialotta
Håller tummarna för dig denna gång...såklart du klarar de....men glöm inte promenader i en halvtimme i rask takt varje dag...det om nåt har hjälpt mig att hålla vikten där den ska vara och sockret ligger jämt hela tiden...jag hade problem med att det skena upp o ner och man blev svimmfärdig....men jag hoppar inte över en ända dag med promis och det har hjälpt mig enormt smile.gif

Massor av lycka till...och skriv hur det går...vilja gärna pusha dig wub.gif
*Felix matte*
CITAT (LadyAdina @ 30-08-2005, 19:32)
Den här gången ska jag köra enligt GI-metoden och framför allt tvinga mig själv att äta lite men ofta, vilket är jättesvårt för mig. Det är det där med blodsockret som ställer till det... wacko.gif  :blink:

Lycka till! håller mina tummar för dig. wub.gif

Har en i familjen som kör GI-metoden... hittills har det gått jättebra och han är piggare och mår sååå mycket bättre redan efter bara några veckor. biggrin.gif
stina
Ät massor av frukt!!! Läste just en artikel om att alla varningar om att mycket frukt inte är bra om man kör GI-metoden är fel. Frukt är väldigt mättande! Det räddade mej när jag gick ner 14 kg. Utan frukten hade jag hungrat ihjäl!!! Jag vägde 70 kg - nu väger jag 56 rolleyes.gif Kombinerade fett- och sockersnål kost med träning!! Har hållt vikten länge nu så det verkar funka rolleyes.gif
Hannele
CITAT (LadyAdina @ 30-08-2005, 19:32)
Den här gången ska jag köra enligt GI-metoden och framför allt tvinga mig själv att äta lite men ofta, vilket är jättesvårt för mig. Det är det där med blodsockret som ställer till det... wacko.gif  :blink:

Ja, poängen är att hålla ämnesomsättningen igång (annars sparar kroppen bara på bränsle).
Och att inte vänta så länge att man blir alltför hungrig och äter för mycket.
Maken har lyckats bra nu ett par veckor utan bröd, mång kilon har försvunnit.
Lycka till!
Magdis
Hoppas det går bra för dig! Du får skriva och berätta sen.
Själv håller jag på och avgiftar mig från koffein. Det är svårt men det har gått ganska bra. Och så har jag börjat träna på gym idag, det var jättekul.
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2005, 21:47)
Själv håller jag på och avgiftar mig från koffein. Det är svårt men det har gått ganska bra. Och så har jag börjat träna på gym idag, det var jättekul.

Avgifta från koffein?
Magdis
CITAT (Felix matte @ 30-08-2005, 21:52)
Avgifta från koffein?

Japp! Jag har haft väldigt dåliga frukostvanor ett bra tag nu, det enda jag "ätit" är en stor mugg kaffe på morgonen. När jag en dag inte drack mitt kaffe på morgonen så fick jag huvudvärk och mådde illa och då insåg jag att jag är beroende av koffein. Så nu försöker jag äta en ordentlig frukost och sen dricka en lite mindre mängd kaffe senare på dagen och sen inget mer. Mina dåliga frukostvanor grundlades nog när jag fick veta att jag var glutenintolerant, den mesta frukostmaten föll liksom bort ur min kostcirkel då.
netaave
Välkommen i gänget här har du en till som kämpar.
Jag har gått ner en hel del men varje dag är fortfarande en kamp.

Välkommen också till bendro.se det är där vi håller till en del av oss biggrin.gif
Björken
Hej och lycka till med GI-metoden. Jag vet av egen erfarenhet att den fungerar mycket bra och det bästa med den är att kroppen mår bra och mår kroppen bra mår psyket bra.
Jag började med att gå ner 15 kg med Viktväktarna och deras metod fungerar också mycket bra om man följer den men jag tröttnade på att åka 7 mil/vecka och framför allt tröttnade jag på att räkna points,
Jag bestämde mig för att ge GI-metoden en chans och det ångrar jag inte en dag. Jag undviker endast vitt bröd, vit pasta, vitt ris och nästan all potatis, men eftersom jag är potatisälskare så vill jag unna mig det ibland men tar aldrig mer än högst 2 små för att få känna smaken. Främst av allt så äter jag mycket grönsaker men det ska mestadels vara av dem som är växta över jord.
Jag bestämde mig att det behöver inte gå fort att bli av med överflödskilona för det hade ju tagit x antal år att få dem och då kan de bara inte försvinna över en natt.
Det som var en verklig bonus med GI-metoden var att man inte känner sig "proppmätt" och blir trött efter maten. Jag får massvis med energi över numera som jag kan ge till att röra mer på mig.
Du har helt rätt att det är bättre att använda måttbandet än vågen, för visst väger muskler mer än fett, någonstans i bakhuvudet så är det 3 ggr så mycket men det kan jag ha fel på. Fettet tar mycket plats.
Bettson
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 30-08-2005, 21:47)

Ha, Ha..... Jag har alltid sagt att gamla kärringar går på kaffe. Annars fungerar inte huvudet.

Fast o så fel jag hade. Jag sprang stup i kvarten i trappen och hämtade kaffe. Men inte var det koffeinet jag ville ha. Det var sockret i kaffet.

Numera finns det inget socker i huset. Varken bitsocker eller strösocker. När jag vande mig av med sockret så slutade kaffesuget också. Räcker med en kopp på förmiddagen och en kopp på eftermiddagen. Innan var det säkert femton koppar.
Magdis
CITAT (Bettson @ 31-08-2005, 11:44)
Jag sprang stup i kvarten i trappen och hämtade kaffe. Men inte var det koffeinet jag ville ha. Det var sockret i kaffet.

Numera finns det inget socker i huset. Varken bitsocker eller strösocker. När jag vande mig av med sockret så slutade kaffesuget också. Räcker med en kopp på förmiddagen och en kopp på eftermiddagen. Innan var det säkert femton koppar.

Ja jag har dragit ner på sockret jag också. Inte för att jag har ätit så mycket socker innan heller men det känns bara så onödigt att stoppa i sig något som man inte behöver. Jag behöver inte gå ner i vikt utan snarare upp men jag har diabetes i släkten så....
Men idag fick jag verkligen ett kraftigt återfall och tog en stor kopp kaffe direkt på morgonen! Fy skäms på mig!
Sylvia
CITAT (Hannele @ 30-08-2005, 21:30)
Maken har lyckats bra nu ett par veckor utan bröd, mång kilon har försvunnit.[/color]
Lycka till!

Jag har också funderingar att försöka igen, men har ett par halvförhjärtade försök redan med GI bakom mig.
Mitt stötesten var att jag ÄLSKAR bröd och det var helt omöjligt att avstå!! Sockersuget gick inte heller förbi vad man än säger, jag var ständigt på jakt efter "något litet sött"... så det var inte lätt!

Önskar dig lycka till med ditt GI-försök, berätta gärna här vecka för vecka hur det går!
Hannele
CITAT (Sylvia @ 31-08-2005, 14:25)
Mitt stötesten var att jag ÄLSKAR bröd och det var helt omöjligt att avstå!!

Samma här! Men jag har sagt till mej själv att bara två skivor per dag.
Och kanske en ½ timmes promenad efter varje macka...
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2005, 09:35)
CITAT (Felix matte @ 30-08-2005, 21:52)
Avgifta från koffein?

Japp! Jag har haft väldigt dåliga frukostvanor ett bra tag nu, det enda jag "ätit" är en stor mugg kaffe på morgonen. När jag en dag inte drack mitt kaffe på morgonen så fick jag huvudvärk och mådde illa och då insåg jag att jag är beroende av koffein. Så nu försöker jag äta en ordentlig frukost och sen dricka en lite mindre mängd kaffe senare på dagen och sen inget mer. Mina dåliga frukostvanor grundlades nog när jag fick veta att jag var glutenintolerant, den mesta frukostmaten föll liksom bort ur min kostcirkel då.

Ok... då förstår jag... tillhör nog "de förgiftades" skara för jag startar dagen med en kopp svart kaffe men sedan dricker jag bara ett par koppar (kaffekoppar) till/dag och kan också låta bli helt utan att påverkas.
Hannele
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2005, 09:35)
När jag en dag inte drack mitt kaffe på morgonen så fick jag huvudvärk och mådde illa
och då insåg jag att jag är beroende av koffein.

Ja, jag mår också illa och får huvudvärk,
därför dricker jag max 1-2 koppar kaffe per dag.
Då gör det inget, om jag nån dag blir helt utan heller.
LadyAdina
Oj, tack så mycket för all uppmuntran!!! biggrin.gif wub.gif

Har just registrerat mig på bendro (tack för tipset!) och ska försöka få tiden att räcka till för att hålla till lite där också. wacko.gif

De här 2 1/2 dagarna har hittills gått över förväntan bra. När jag vid 2 tillfällen känt mig extremt sugen har jag skivat en rå morot och mumsat på. Jättegott! Måste se till att alltid ha morötter hemma, för jag har en känsla av att det kommer bli fler dagar med detta "snacks"... biggrin.gif laugh.gif Frukt äter jag varje dag, det skulle jag nog inte klara mig utan!

Ska försöka skriva in resultat med jämna mellanrum här. Men jag tänker inte väga mig på ett tag, för jag vill ge kroppen en chans att hinna "ställa om" först (så var det när jag körde Atkins i höstas, det tog någon vecka innan det började hända saker), inte heller mäta. Som tur är har vi ingen våg hemma (väger mig hos svärmor istället) så jag behöver inte känna mig frestad alltför mycket. tongue.gif

Och lycka till med koffein-avgiftningen, Norrbotterns-Magdis!!!
HippieSpellan
CITAT (Reserv @ 30-08-2005, 19:42)
Om du känner sötsug så brukar det funka med att borsta tänderna, man får väldans rena tänder när man bantar tongue.gif

akta bara så inte emaljen slits bort(det händer ganska ofta tydligen)
huh.gif biggrin.gif blink.gif

lycka till Adina=)
Bettson
Sönerna och jag är inte riktigt ense om vad som är socker eller inte.

Jag käpte en soda-stream efter mycket tjatande från juniorerna. Att jag gjorde det var för att de lovar att dra ner på sin sockerkonsumtion typ coca-cola och liknande.

Nu dyker det i stället upp kolsyrad saft typ fun-light. När man läder den innehållsdeklarationen så är det sätningsmedel typ aspartahm eller vad det heter. Sätter inte sådant också igång sockerklocka i kroppen?

Är det någon som vet?
Hannele
CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 11:22)
saft typ fun-light. När man läder den innehållsdeklarationen så är det sätningsmedel typ aspartam eller vad det heter.
Sätter inte sådant också igång sockerklocka i kroppen?

Jag har inte helt koll, Sverker i Plus pratade också om detta? Lite info här.

En stor amerikansk undersökning 1990 försökte avgöra om sötningsmedlen sackarin och aspartam
rentav gjorde folk hungrigare
Hannele
CITAT (LadyAdina @ 31-08-2005, 16:31)
.När jag vid 2 tillfällen känt mig extremt sugen har jag skivat en rå morot och mumsat på. Jättegott! Måste se till att alltid ha morötter hemma, för jag har en känsla av att det kommer bli fler dagar med detta "snacks"...  :D  

I Hälsokostaffären säljs rostade lättsaltade sojabönor som är jättenyttiga och ofarlig snask.
Lite solrosfrön, cashew-nötter och annat kan man äta.
Reserv
Som bantare ska man unvika allt vad nötter heter, dom innehåller visserligen mycket proteiner men även en massa fett.
Bettson
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 12:07)
Som bantare ska man unvika allt vad nötter heter, dom innehåller visserligen mycket proteiner men även en massa fett.

Inte de nötter som innehåller Omega-fettsyror. Det handlar inte om att avstå från fett utan att välja rätt fett. Tror jag tongue.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 12:09)
Inte de nötter som innehåller Omega-fettsyror.
Det handlar inte om att avstå från fett utan att välja rätt fett. Tror jag tongue.gif

Ja, läs: Fettfri kost är inte bra.
LadyAdina
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 13:07)

Precis som Bettson skriver innehåller nötter "rätt" fett och är därför bättre snacks än t.ex. chips, men ska naturligtvis inte frossas i ändå. Men är helt ok i måttlig mängd då och då, även när man går på diet. biggrin.gif tongue.gif
Magdis
Hur går det med dieten Lady Adina? Jag började tänka....blir man inte väldigt matt och trött om man inte äter kolhydrater?
Jag har nu genomgått en vecka med min nya "diet". Förutom att sluta med kaffe har jag även slutat med socker. Det enda sockerhaltiga jag ätit under veckan är en liten bägare yoghurt. Tyvärr känner jag ingen skillnad alls, men det kanske är för kort med en vecka för att man ska märka att man mår bättre? Jag gör inte detta alls för att gå ner i vikt för det borde jag verkligen inte göra med ett BMI på 17,5 utan det är enbart för att må bättre.
LadyAdina
Det går väldigt bra! Igår unnade jag mig ett par öl och lite gott men onyttigt att äta, men annars har jag klarat mig jättebra!

Jag äter massor med kolhydrater! biggrin.gif Men rätt sorts, dvs det som brukar kallas långsamma kolhydrater. Eftersom jag har ett fysiskt jobb för tillfället (praktikplats) skulle jag aldrig klara av att köra exakt samma diet jag gjorde förra året, för då åt jag väldigt lite kolhydrater och visst kände jag mig matt ibland. Nu behöver jag energin, men äter som sagt långsamma kolhydrater. Inte snabba, som finns i vitt bröd, vitt ris, pasta osv.

Det är säkert så att du behöver lite mer tid innan du känner av att du slutat med sockret. Så fortsätt bara! smile.gif

Och någon gång i nästa vecka ska jag väga mig, så får vi se hur det har gått. Jag har inte alltför stora förväntningar eftersom det, som jag skrev tidigare, tog ett tag även förra året innan det märktes något på vågen.
pejori
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 18:14)
sluta med kaffe

ÄR DU GALEN!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
då är det ju bara döden kvar!!!! ohmy.gif ohmy.gif
säger kaffemostern nr. ett biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (pejori @ 03-09-2005, 20:56)
sluta med kaffe

ÄR DU GALEN!!!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
då är det ju bara döden kvar!!!! ohmy.gif ohmy.gif

Jo...det känns nästan så också! Jag kommer inte kunna sluta med det helt och hållet men målet är att det ska bli mindre mängd och inte genast på morgonen.

Lady Adina: Vad äter du för långsamma kolhydrater? *tänker härmas!* Det är väl det jag också borde göra för att orka.
Monarda
Jag kör tallriksmodellen - hälften grönsaker, 1/4 ris, pasta, eller potatis, 1/4 kött eller fisk. Minst en halv timmes promenad varje dag har även botat min onda rygg. Vågen har jag slängt ut, den stressar bara.
Till helgen unnar jag mig lite av livets goda. Vin, lite snacks och lite godis.
Jag mår jättebra nu och tänker fortsätta med det. rolleyes.gif
*Felix matte*
Hur går det med dieten Lady Adina? Jag började tänka....blir man inte väldigt matt och trött om man inte äter kolhydrater?
Jag har nu genomgått en vecka med min nya "diet". Förutom att sluta med kaffe har jag även slutat med socker. Det enda sockerhaltiga jag ätit under veckan är en liten bägare yoghurt. Tyvärr känner jag ingen skillnad alls, men det kanske är för kort med en vecka för att man ska märka att man mår bättre? Jag gör inte detta alls för att gå ner i vikt för det borde jag verkligen inte göra med ett BMI på 17,5 utan det är enbart för att må bättre.

När du har så lågt BMI så tycker jag inte att du ska laborera så mycket med kosten utan att ha kontaktat dietist och fått råd.
När jag hade BMI 15,06 fick jag proffshjälp och rådet att inte utesluta vare sig socker eller sk onyttigt fett.
Magdis
CITAT (Felix matte @ 03-09-2005, 22:09)
När du har så lågt BMI så tycker jag inte att du ska laborera så mycket med kosten utan att ha kontaktat dietist och fått råd.
När jag hade BMI 15,06 fick jag proffshjälp och rådet att inte utesluta vare sig socker eller sk onyttigt fett.

Jag kanske borde kontakta dietist men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Jag har alltid varit smal, alltid kunnat äta vad som helst utan att gå upp i vikt....de flesta är smala i min släkt men vi har mycket diabetes och hjärtsjukdomar. Det är det jag tänker på nu när jag inte är så ung längre.

Eftersom jag KAN äta vad som helst så har jag ätit ganska onyttigt. Nu äter jag mycket mer än tidigare, fast nyttigare. Det tror jag knappast kan skada mig.

Jag tror att BMI kan vara ganska missvisande. Det mäter ju vikten i förhållande till längden men tar ingen hänsyn till hur kraftig eller tunn benstomme man har. Jag är väldigt spensligt byggd, ganska "älv-lik" men inte alls mager.
LadyAdina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 22:57)
Lady Adina: Vad äter du för långsamma kolhydrater? *tänker härmas!* Det är väl det jag också borde göra för att orka.

Jag går efter Fredrik Pauluns GI-tabeller, och håller mig så långt det bara går till de låga livsmedlen (dvs enligt hans mått de livsmedel som har GI-värden upp till 70). På hans hemsida www.paulun.com finns en bra GI-tabell. Det är ju egentligen mer invecklat än så, och man ska inte stirra sig blind på GI-värdena heller, men med toppenboken "Allt om glykemiskt index" av Paulun som grund så tycker jag har fått bra mycket mer koll på detta med GI och vad det har för påverkan på kroppen osv. än förut. En väldigt bra nybörjarbok, tycker jag. Han förklarar allt lättförståeligt och lagom ingående.

När du har så lågt BMI håller jag med Felix matte om att det kanske vore klokt att höra med någon som verkligen kan det här med kost.

GI-metoden går ju också att anpassa så att man istället för att gå ner i vikt t.ex. ökar muskelmassan.
LadyAdina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 23:23)
Jag tror att BMI kan vara ganska missvisande. Det mäter ju vikten i förhållande till längden men tar ingen hänsyn till hur kraftig eller tunn benstomme man har. Jag är väldigt spensligt byggd, ganska "älv-lik" men inte alls mager.

Det har du förvisso helt rätt i!

Men jag har hört något om att skillnaden mellan kraftig och tunn benstomme är maximalt 5 kilo, och isåfall kanske det inte har så stor inverkan på BMI:et?

Fast jag borde inte snacka om BMI egentligen, för jag är absolut inte insatt i den saken! tongue.gif

Hur som helst så är ju varje människa individuell och unik, så det är ju svårt att veta riktigt hur man ska bete sig. Man får väl prova sig fram, antar jag. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 22:23)
CITAT (Felix matte @ 03-09-2005, 22:09)

Jag kanske borde kontakta dietist men jag vet inte vad det skulle göra för nytta. Jag har alltid varit smal, alltid kunnat äta vad som helst utan att gå upp i vikt....de flesta är smala i min släkt men vi har mycket diabetes och hjärtsjukdomar. Det är det jag tänker på nu när jag inte är så ung längre.

Eftersom jag KAN äta vad som helst så har jag ätit ganska onyttigt. Nu äter jag mycket mer än tidigare, fast nyttigare. Det tror jag knappast kan skada mig.

Jo jag har sett på bilder att du inte ser "mager ut" som jag gjorde... jag har också mycket diabetes och hjärtsjukdomar på min sida... bägge föräldrar hade ett antal infarkter och senare Pacemaker.
Ändå fick jag hjälp med Näringsdrycker... fick välja mellan olika sorter... valde Nutridrink i 2dl tetra... ger 300 kalorier.. drack tre såna till mellanmål tills jag hade uppnått normalvikt.
De kostar ca 19kr/2dl men om du får Recept så betalar du ca 5kr.

Tycker att du ska testa dem.
*Felix matte*
CITAT (LadyAdina @ 03-09-2005, 22:32)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 03-09-2005, 23:23)

Det har du förvisso helt rätt i!

Men jag har hört något om att skillnaden mellan kraftig och tunn benstomme är maximalt 5 kilo, och isåfall kanske det inte har så stor inverkan på BMI:et?

Fast jag borde inte snacka om BMI egentligen, för jag är absolut inte insatt i den saken! tongue.gif

Hur som helst så är ju varje människa individuell och unik, så det är ju svårt att veta riktigt hur man ska bete sig. Man får väl prova sig fram, antar jag. rolleyes.gif

Hoppsan!... det var mycket... jag har hört att det kan skilja som mest 200 gram! Det förklarades i vintras i ett teveprogram... tror det handlade om motion och övervikt. Doktorn sa att många skyller övervikten på kraftig benstomme och han ville avliva myten.
Magdis
Jag trodde det handlade om betydligt mer än 2oo gram eller 5 kg! På mig märktes den tunna benstommen redan när jag var bebis....jag såg ut som en Michelingubbe med runda valkar över hela kroppen men enligt kurvan var jag underviktig. När min dotter var 1,5 år vägde hon lika mycket som jag gjorde vid 3 år fastän hon inte såg ut att vara kraftigare än jag var. Hon har ärvt sin pappas benstomme!

Men allvarligt talat, det kommer ju inte bli fråga om någon bantning för min del. Jag har inte plockat bort några andra kolhydrater än just sockret. Bröd, ris och pasta tänker jag inte sluta med. Så egentligen handlar det ju bara om att jag blir lite nyttigare. Jag tror inte jag skulle få några näringsdrycker om jag gick till en dietist faktiskt.
HippieSpellan
om man är normal, äter normalt och tränar minimalt("normalt") då kan bmi vara rättvisande, men tränar du mer än 3 ggr i veckan(mer än promenad) så går det helt åt helskotta, plus alla saker som tex benstomme.

Sen har jag slutat titta på sånna där viktdokumentärer där "sk" doktorander ska veta hur det VERKLIGEN är.

möjligen den engelska du är vad du äter för den är ju mer åt normal kost bara, så de FÅR äta bananer och sånt... men det verkar ganska vidrigt det de får äta=)
Magdis
Jag har också sett "du är vad du äter" och jag har undrat om det verkligen är på riktigt att det finns människor som har så vidriga matvanor! Och sen undrar de vad de gör för fel!!
Jag tycker det är ganska intressant att se såna program och förfasa sig.
LadyAdina
CITAT (Felix matte @ 03-09-2005, 23:46)
Hoppsan!... det var mycket... jag har hört att det kan skilja som mest 200 gram! Det förklarades i vintras i ett teveprogram... tror det handlade om motion och övervikt. Doktorn sa att många skyller övervikten på kraftig benstomme och han ville avliva myten.

Oj då, det är säkert du som har rätt då. Jag minns inte alls var jag hörde "min" siffra någonstans.

Ja, det där med att skylla övervikten på kraftig benstomme har man ju hört ett antal gånger. Själv har jag någonstans under alla extrakilon en lätt benstomme, så jag har iaf aldrig kunnat skylla på benstommen. Det är otroligt vad liten och nätt man var innan man gick upp alla de där kilona för sisådär 3 år sen - fast man på den tiden inte alls insåg det. Då tyckte man att man borde bli smalare, men nu när jag ser foton på mig själv som är tagna innan viktuppgången kan jag inte fatta att jag faktiskt hade en sån missuppfattning om min egen kropp!! ohmy.gif
LadyAdina
Tjohooo! Vägde mig idag för första gången sedan jag startade mina nya matvanor - dvs för 1 ½ vecka sedan.

-2,2 kilo!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif
stina
Heja tjejen!!!!!

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Zarah P
Jag måste bara säga att BMI på intet sätt är en absolut sanning.
Som de säger på den här sidan:
"Disclaimer:
Som alltid då man räknar ut personliga mått utifrån matematiska formeler ska man ta det hela med en nypa salt.
Se alla svar som riktlinjer och inte som någon absolut sanning.
Glöm inte bort det sunda förnuftet!"

Men icke desto mindre; lycka till, allihop!

smile.gif smile.gif smile.gif
Magdis
CITAT (LadyAdina @ 07-09-2005, 18:47)
Tjohooo! Vägde mig idag för första gången sedan jag startade mina nya matvanor - dvs för 1 ½ vecka sedan.

-2,2 kilo!!! biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif tongue.gif

Heja tjejen friskt humör!!!! Fortsätt så! för mig har det också gått bra med min sockerfria diet och att inte börja dagen med kaffe. Jag har dock givit upp tanken på att sluta med kaffe totalt men har satt gränsen vid en kopp om dagen. Jag har också gjort framsteg mot mitt mål, nämligen att gå upp lite i vikt. Har ökat ett kilo! Har ju börjat styrketräna nu.
LadyAdina
Tack tack! Kändes jättehärligt!!

Fast idag ska jag fuska lite... rolleyes.gif Man kan ju inte bada fredagsbastu utan iskall öl!!! biggrin.gif laugh.gif wub.gif tongue.gif

Och grattis, Magdis! biggrin.gif En kopp kaffe om dagen tycker jag absolut du ska få unna dig!
Magdis
CITAT (LadyAdina @ 09-09-2005, 13:12)
Tack tack! Kändes jättehärligt!!

Fast idag ska jag fuska lite... rolleyes.gif Man kan ju inte bada fredagsbastu utan iskall öl!!! biggrin.gif laugh.gif wub.gif tongue.gif

Och grattis, Magdis! biggrin.gif En kopp kaffe om dagen tycker jag absolut du ska få unna dig!

Nejjjjjj...fresta mig inte! Oooh vad gott det lät med iskall öl! Den svettas du säkert ut direkt i bastun så det tycker jag absolut du ska unna dig!
Dagens kopp kaffe har jag redan förbrukat tyvärr. Ha en trevlig helg! smile.gif
Maria i Helsingborg
Grattis till viktminskningen! Snyggt jobbat!

Här är en trevlig sida för stöd, uppmuntran och goda tips som jag själv haft stor glädje av smile.gif

Sunt Liv - och den är GRATIS !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon