|
|
  |
Kan man inte påverka klädkedjorna tro, För alla med storlek över 44 |
|
|
|
01-09-2005, 14:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
lika svårt är det för oss som är små i storlek vill ju inte i min ålder gå omkring som en tonåring inte heller som en tant-det kan vara svårt att hitta ngt mellanting som sitter bra kort i rocken dessutom,alla byxor och kjolar är minst en dm för långa skor finns om man är jättesnabb storl. 36 men då kan man å andra sidan inte vänta och se om det kommer in ngt annat så man kan välja för då blir man utan enl. skohandlarna får man bara ett par 36 och en massa av andra storlekar tänk då att man skall slåss med alla ungdomar om detta enda ex synd att man glömmer att vi som drar små storlekar på kläder ockh skor glöms bort- alla talar bara om problemet med stora storlekar
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:08
|
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087

|
Ja, mode och storlekar är verkligen konstiga idag.
Vuxenklädernas storlekar krymper till barnstorlekar. Och barnens kläder blir snart lika vågade som vuxenmodet.
Varför kan inte vuxna få känna sig som vuxna, och barn känna sig som barn?
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (Betty @ 01-09-2005, 15:40) CITAT (Zarah P @ 01-09-2005, 14:11) Jag håller med! Jag, som är 180 lång och har ovanligt långa ben, hittar heller nästan ingenting. För stort i midjan, för kort i benen, och så de där eviga smala vristerna och rynkade midjorna. Nej, fy sjutton! Jag fick enkäter av diverse postorderföretag för ett tag sedan och jag passade på att skriva ner vad jag tycker om deras sortiment för "stora" kvinnor (och män, för den delen). Kanske kan man försöka påverka dem så? Har samma problem som du, alldeles för långa ben i förhållande till vad som erbjuds på dambyxavdelningen. Köper mest byxor i tumstorlek av den anledningen. CITAT netaave Skickat den 01-09-2005, 14:42 -------------------------------------------------------------------------------- Verkar också som både Lindex och Kapp-Ahl tror att bara för att man drar en större storlek så har man automatiskt långa ben. Jag har än aldrig hittat ett par byxor med tillräckligt långa ben på Lindex... men faktiskt, jag har hittat ett par på Kapp-Ahl en gång... Ofta går det att korta av för långa byxben. Men vad göra när de inte är tillräckligt långa? För min del skulle jag vilja vända på steken och säga: - "Verkar som om alla klädfabrikanter tror att bara för att man är lång så kräver man automatiskt större storlek/vidd" Men så är inte fallet alltid! Det är sk*tsvårt att hitta kläder om man är lång men smal. *håller med ovanstående väääldigt mycket* Nu är jag iofs inte smal, utan synnerligen kurvig (värre än en normal alpväg... *hehe*) men jag har en riktigt god vän som har samma problem som du. Vi är jämnlånga, men hon har inte mer än halva min storlek. Det enda sättet verkar vara att köpa i tumstorlek - men man ska akta sig noga - vissa expediter har skällt ut mig när jag bett att få jeans med 36-längd, för det kan jag då rakt inte ha, då skulle jag vara 192cm förklarade de... Trots att jag hade ett par 36-längdsjeans på mig, och att resten i min låda hadse samma längd... Problemet uppstår när man inte vill ha herrbyxor, eller jeans. Alla de fina byxorna görs mellan storlek 38 och 42... Men vi andra då? Både de som är mindre, och de som är större? Vad ska VI göra? Klä oss i tält eller barnkläder? Nä, det är dags för en revolution!
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT vissa expediter har skällt ut mig när jag bett att få jeans med 36-längd, för det kan jag då rakt inte ha, då skulle jag vara 192cm förklarade de... Så ytterst okunnigt och inkompetent personal!!! Jag skulle ha vänt på klacken och gått till en annan affär. Skulle vägrat att handla på ett ställe där de skäller ut kunderna.  Att man har långa ben har ju ingenting med ens totala längd att göra! Min man och jag har lika långa ben, han är 193 cm lång - men han har längre överkropp än jag har. Revolution, javisst! Ställer upp i främsta ledet!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Hannele @ 01-09-2005, 13:23) CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 12:54) Men det är faktist inte lätt att träna när det gör så förbenat ONT........... Jag tycker att man blir starkare av styrketräning och minskar värken. (Även mensvärk och annat miskar av gympa, dumt av unga tjejer att skolka då..) Kanske kan du träffa sjukgymnast, som hjälper att hitta program, som passar dej? Lite reklam av min hovleverantör, om man vill ha roliga, även lite större kläder. Hannele har du någonsin har haft ont? Så riktig förbaskad ont? Jag tror inte det. När ingenting hjälper, när du inte gå och stå, när du inte kan sova en enda natt ( har inte sovit en hel natt på minst 20 år), när du inte vet hur du skall klara dagen. Jag tror du kan inte ens föreställa dig hur det är att leva så. Bara ut och träna - tjänare... Om jag tränar så vet jag att jag blir sängliggande och vad har jag vunnit då??? Det är så himmla enkelt att dra alla över en kam, ut och träna så blir du frisk ( säger alla som aldrig har varit sjuka - och dom vet ju bäst) Elisabeth
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:35
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 5 507

|
En man jag känner sa till mig en dag när jag gnällde över att storleken på byxorna jag nyss köppt var en storlek större än normalt, "så länge det sitter bra så spelar det väl ingen roll vilken storlek det är" så det försöker jag tänka på när jag gnäller för mkt.. fast det är svårt att hitta..
men vad jag alltid tänker på i bbavdelningen är att det ska vara resår på byxorna... vad är det som är så svårt att göra byxorna större bara, inte modefiera med hemska resår, man VET att man är stor, men inte behöver man resår för det.
Sen ang vattengympa, på fysiken i gbg finns det lättare program för de som har svårt att röra sig och sådant, och man kan alltid ta det lugnare tempo.
och sist om mensvärk som ska försvinna vid motion. Det är så vansinnigt olika. visst, många tjejer skulle må bättre av motionera, men inte alla. precis som själva mensvärken. fast mest är det väl att de inte vill duscha med de andra tjejerna när de har mens, alla använder inte tamponger.
--------------------
Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?
|
|
|
|
|
01-09-2005, 15:36
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-09-2005, 16:29) CITAT (Hannele @ 01-09-2005, 13:23) CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 12:54) Men det är faktist inte lätt att träna när det gör så förbenat ONT........... Jag tycker att man blir starkare av styrketräning och minskar värken. (Även mensvärk och annat miskar av gympa, dumt av unga tjejer att skolka då..) Kanske kan du träffa sjukgymnast, som hjälper att hitta program, som passar dej? Lite reklam av min hovleverantör, om man vill ha roliga, även lite större kläder. Hannele har du någonsin har haft ont? Så riktig förbaskad ont? Jag tror inte det. När ingenting hjälper, när du inte gå och stå, när du inte kan sova en enda natt ( har inte sovit en hel natt på minst 20 år), när du inte vet hur du skall klara dagen. Jag tror du kan inte ens föreställa dig hur det är att leva så. Bara ut och träna - tjänare... Om jag tränar så vet jag att jag blir sängliggande och vad har jag vunnit då??? Det är så himmla enkelt att dra alla över en kam, ut och träna så blir du frisk ( säger alla som aldrig har varit sjuka - och dom vet ju bäst) Elisabeth Jag kan inte annat än instämma. Själv tillhör jag dom som inte kan vara varken still för länge eller röra mig för mycket och balansgången är mm`s-tunn. Och man blir så trött när man hör det där snacket av folk som inget vet Sköt om er och era kroppar allihopa
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
01-09-2005, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 177
Medlem nr: 6 191

|
CITAT (Betty @ 01-09-2005, 16:21) CITAT vissa expediter har skällt ut mig när jag bett att få jeans med 36-längd, för det kan jag då rakt inte ha, då skulle jag vara 192cm förklarade de... Så ytterst okunnigt och inkompetent personal!!! Jag skulle ha vänt på klacken och gått till en annan affär. Skulle vägrat att handla på ett ställe där de skäller ut kunderna.  Att man har långa ben har ju ingenting med ens totala längd att göra! Min man och jag har lika långa ben, han är 193 cm lång - men han har längre överkropp än jag har. Revolution, javisst! Ställer upp i främsta ledet! Det gjorde jag. Jag visade henne lappen i midjan och sa "Om du tycker att det ser ut som om jag har 34 i dessa, behöver du ett par nya glasögon, och den här butiken behöver ny personal. Helst service-minded sådan. Nu ska jag gå och handla där jag får hjälp att köpa det jag vill ha - hejdå!" Hon fick en konstig fågelholksliknande min...
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|
|
|
|
|
01-09-2005, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Konstigt nog så hittar jag numera hur mycket kläder som helst... drar 40 i överdel och 38-40 i byxor. Skor däremot är ett elände att hitta... förr var jag "skosamlare" hade massor, massor i olika modeller och färger Numera behöver jag mjuka sköna skor med bred läst (har mest gått i högklackat till för några år sedan) och då får jag leta och vänta i månader innan de får in såna... Nu har jag efter ett halvårs letande hittat ett par loafers... de kommer säkert hålla i minst 10 år  Vinterskor hittade jag i vintras .. såna hade jag letat efter i ett par års tid... bägge är av samma fabrikat. Numera tycks de flesta skor vara gjorda för aliens.. jättelånga, smala så tådelen vippar när man går.
|
|
|
|
|
01-09-2005, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 5 336
Medlem nr: 5 411

|
Jag verkar för tillfället ha hyffsat rätt form på kroppen för att passa i dagens storlekar.... om man bortser från de där finbyxorna.... de får jag alltid lägga upp... annars köper jag mest jeans och de är ju i tumstorlek.
Men skor däremot... de är alltid så hilma smala... jag får ont i mina lilltår, det är hopplöst att hitta tillräckligt breda skor.
--------------------
Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm 
|
|
|
|
|
01-09-2005, 20:31
|
Medlem

|
CITAT (yenny @ 01-09-2005, 21:16) Men skor däremot... de är alltid så hilma smala... jag får ont i mina lilltår, det är hopplöst att hitta tillräckligt breda skor. Då vill jag tipsa dig om Hästens ... så länge jag letade tills jag hittade dem och de är bara sååå sköna på foten.. trycker ingenstans.
|
|
|
|
|
01-09-2005, 20:42
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 21:31) CITAT (yenny @ 01-09-2005, 21:16)
Men skor däremot... de är alltid så hilma smala... jag får ont i mina lilltår, det är hopplöst att hitta tillräckligt breda skor.
Då vill jag tipsa dig om Hästens ... så länge jag letade tills jag hittade dem och de är bara sååå sköna på foten.. trycker ingenstans.  hästens? jg trodde de gjorde sängar. Var köper man sådana skor. Har aldrig sett dom.
|
|
|
|
|
01-09-2005, 20:50
|
Medlem

|
CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 21:42) CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 21:31) CITAT (yenny @ 01-09-2005, 21:16)
Då vill jag tipsa dig om Hästens ... så länge jag letade tills jag hittade dem och de är bara sååå sköna på foten.. trycker ingenstans.  hästens? jg trodde de gjorde sängar. Var köper man sådana skor. Har aldrig sett dom.  Jag har köpt bägge paren på Domus här i stan... letade i somras i Borås men hittade inget och andra har letat lite varstans i landets butiker De här två paren är jag sååå nöjd med  jag trodde också att Hästens bara gjorde sängar... vet fortfarande inte om det handlar om samma företag... men skorna är sköna för foten och jag rekommenderar verkligen dem för alla som har breda eller ömma fötter.
|
|
|
|
|
01-09-2005, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Castea @ 01-09-2005, 16:08) Och barnens kläder blir snart lika vågade som vuxenmodet. Jag som trodde jag var vågad, om jag vågade visa min gamla mage... Jag är lite feg för ungdomsmode.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:10
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 01-09-2005, 21:52) CITAT (Castea @ 01-09-2005, 16:08) Och barnens kläder blir snart lika vågade som vuxenmodet. Jag som trodde jag var vågad, om jag vågade visa min gamla mage... Jag är lite feg för ungdomsmode. Nämen.. skulle jag se medelålders mage i tonårs kläder då skulle nog stora varningsflagg ploppa upp. Inte är man feg om man som medelålders inte klär sig i tonårs  tycker jag
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 22:10) CITAT (Hannele @ 01-09-2005, 21:52) CITAT (Castea @ 01-09-2005, 16:08) Och barnens kläder blir snart lika vågade som vuxenmodet. Jag som trodde jag var vågad, om jag vågade visa min gamla mage... Jag är lite feg för ungdomsmode. Nämen.. skulle jag se medelålders mage i tonårs kläder då skulle nog stora varningsflagg ploppa upp. Inte är man feg om man som medelålders inte klär sig i tonårs  tycker jag  Hallå där! Nu ska vi inte vara så fixerade vid ålder! Många tonårstjejer visar glatt upp magen och ärligt talat är de inte alltid så snygga. Många har riktiga gubbamagar som väller ut över de lågtskurna byxorna (allt för att visa tatueringen i ryggslutet.) Själv är jag 40 (medelålders?) och har en slank mage som faktiskt hade passat sig bättre att visa bar än många av de ungas magar. (Om jag får säga det själv, alltså!  ) Men jag går hursomhelst inte omkring med bar mage.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:28
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Du kan gott och väl gå med magen bar Rossi, du har absolut iget att skämmas för, det vill jag lova din mage är mycket fin.
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:37
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Pirum @ 01-09-2005, 14:10) Jag kan väl erkänna att jag nog kunde vara lite mer slimmad, men jag tycker ändå det är fånigt när jag måste köpa skjortor i XL eller XXL för att de ska passa bra. Fattar inte hur de bedömer storlekarna. Ja nåt underligt har hänt med storlekarna  jag håller mig i samma viktklass som jag haft i flera år men kläderna  jag hade tidigare l eller xl men numera måste jag sikta in mig på xxl när jag ska köpa nån t shirt eller någon tröja, men tumstorlekarna i byxor verkar de inte ha rört skor vet jag har fått någon slags eu standard som betyder att om man tidigare hade storlek 43 i skor får man numera köpa 43,5 eller 44, det är säkert samma i klädstorlekarna. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
01-09-2005, 21:49
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 01-09-2005, 22:22) Hallå där! Nu ska vi inte vara så fixerade vid ålder! Många tonårstjejer visar glatt upp magen och ärligt talat är de inte alltid så snygga. Många har riktiga gubbamagar som väller ut över de lågtskurna byxorna (allt för att visa tatueringen i ryggslutet.) Själv är jag 40 (medelålders?) och har en slank mage som faktiskt hade passat sig bättre att visa bar än många av de ungas magar. (Om jag får säga det själv, alltså!  ) Men jag går hursomhelst inte omkring med bar mage. Men...trots att min egen mage säkert också skulle tåla "visning".. Näää... jag är inte åldersfixerad men jag tycker ändå att varje ålder ska få ha sina egna "höjdpunkter"... jag går inte omkring med bar mage.. lika lite som jag klär mig i Tonårsmode fastän storleken passar mig.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|