Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > God bless America!, katastrofen
          zaaritha
          Inlägg 03-09-2005, 20:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag anser att USA som ska lära oss hur vi ska leva---får dra åt sej
          öronen nu!

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 03-09-2005, 21:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Jag fattar inte att USA, som är hela världens "storebror" och lägger ut hur många dollar som helst på olika projekt.... Bra eller dåliga, det får historien bedöma, inte fast de visste, kunde bygga skyddsvallar mot vattenmassorna blink.gif

Det är så tragiskt det som hänt och visst är det de sämst ställda som fått sätta livet till...... Usch för Busch sad.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 03-09-2005, 21:55
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Dom hade skyddsvallar, men det brast i orkanen, stället som är värst drabbat ligger mellan två vatten som i en gryta under vattennivån. Det är därför det är svårt att sätta in rätt hjälp, värst drabbade är juh dom som vart instängda på idrottsstadion, utan mat,dricksvatten och toaletter. Kommer inte ihåg siffran riktigt, men det var åtskilliga tusen människor. Hajar simmar det visst på gatorna också, det är nog ingen lätt uppgift att försöka få ordning på eländet där. Lätt för oss här hemma i torra Sverige att tycka och tänka vad USA skulle ha gjort. Fast helt klart så hade dom gjort mer om det vart ett socitetsområde som drabbats

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-09-2005, 22:00
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Reserv @ 03-09-2005, 22:55)
          . Fast helt klart så hade dom gjort mer om det vart ett socitetsområde som drabbats

Just det!

Nu skickar ju Bush bara än fler soldater till de drabbade områdena.. Soldater med order att SKJUTA.. Går det ens att med hjärnan förstå att han beordrar soldater att döda människor som i sitt förtvivlade läge gör sådant som de annars inte skulle göra.

Sjukt!

Citera
          mulle
          Inlägg 03-09-2005, 22:04
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Men...
          Är det inte också så att ingen var riktigt beredd på det värsta? Ett märkligt fenomen hos mänskligheten - vi har ju färska exempel också både från tsunamin och från Gudrun.
          Och från otaliga andra områden, t.ex. i centraleuropa, där folk bor vid floder som svämmar över igen och igen. Eller de som bor vid våra drabbade älvar.
          Nu pratar de om återuppbyggad i södern. Nästa orkan då?
          Nej, jag tror att ingen var beredd på att det skulle gå så här illa. Eller ville vara beredd.

Men skam åt den landsfader som inte omedelbart följande dag var på plats för att stötta och uppmuntra och skicka all hjälp det finns att tillgå och det omedelbart.
          Där tror jag, som andra här på tråden, att det faktum att det handlar om den svarta befolkningen cyniskt nog spelar en stor roll.
          Å andra sidan fanns det en del ledare här i Norden som inte heller direkt tog sitt ansvar vid tsunamin.
          Hur som helst, tragiskt och fruktansvärt är det.
          Först var jag förbannad över att någon kunde plundra de drabbades hem. Sen insåg jag att de kanske gjorde det för att själva överleva - det skulle jag också göra.
          Mulle

Citera
          Lena N
          Inlägg 03-09-2005, 22:07
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

För några veckor sedan pratade jag med en man från Eritrea. Han har en släkting i USA som han pratar med på telefon då och då. De jämför då helt naturligt Sverige och USA.

Den skillnad som han framförde med störst engagemang förvånade mig. Det var det faktum att alla barn i Sverige får lära sig läsa jämfört med alla fattiga analfabeter i USA!

Jag tror att USA inte kommer att kunna återgå till det gamla efter den här katastrofen. Klasskillnaderna och rasskillnaderna synliggörs nu på ett sätt som gör att de inte kan stoppas tillbaks i den mörka garderoben igen. Chocken den här gången är av ett helt annat slag än den efter 11 sept. Då drabbades överklassmänniskor i ett maktcentrum, nu är det de fattiga och maktlösa som drabbas och denna gång kan känslorna inte avledas mot en yttre fiende.

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          mulle
          Inlägg 03-09-2005, 22:10
          Länk hit: #27

Medlem

Klok optimism, Lena N! Måtte du få rätt!
          Mulle

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 03-09-2005, 22:21
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Lena N @ 03-09-2005, 23:07)
          För några veckor sedan pratade jag med en man från Eritrea. Han har en släkting i USA som han pratar med på telefon då och då. De jämför då helt naturligt Sverige och USA.

Den skillnad som han framförde med störst engagemang förvånade mig. Det var det faktum att alla barn i Sverige får lära sig läsa jämfört med alla fattiga analfabeter i USA!

Jag tror att USA inte kommer att kunna återgå till det gamla efter den här katastrofen. Klasskillnaderna och rasskillnaderna synliggörs nu på ett sätt som gör att de inte kan stoppas tillbaks i den mörka garderoben igen. Chocken den här gången är av ett helt annat slag än den efter 11 sept. Då drabbades överklassmänniskor i ett maktcentrum, nu är det de fattiga och maktlösa som drabbas och denna gång kan känslorna inte avledas mot en yttre fiende.

11 september dog drygt tretusen... Nu talas det om Tiotusen eller fler sad.gif
          men så klart... den här katastrofen inträffade ju inte i Kontorskvarteren sad.gif mad.gif

Citera
          annama
          Inlägg 04-09-2005, 18:00
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 6 218

När jag läser den här tråden blir jag en aning deppig. Varför är det så lätt för människor att hoppa på och kritisera USA i alla sammanhang? Någon här på forumet säger t.ex. (jag behärskar inte citatfunktionen) att varför ska vi hjälpa USA, dom har adrig hjälpt oss.... Jag är tillräckligt gammal för att inte vara historielös. För 60 år sedan upphörde 2:a världskriget, om inte USA gått in där hade vi förmodligen hamnat i östblocket tillsammans med halva Europa. USA gav oss del av Marshallhjälpen, vilket bidrog till att utveckligen i Väst blev betydligt gynnsammare än den i Öst. Tusentals amerikanska medborgare med rötter i Europa och andra delar av världen offrade sina liv i kampen för frihet. Så jag tycker faktiskt att vi har anledning att känna tacksamhet till USA.

Det finns mycket i USA som jag inte gillar, är ingen större fan av Bush. Men i USA kan man som Michael Moore utan risk kritisera landets president och hans tillkortakommanden, något som på t.ex. Kuba skulle resultera i fängelse. Vi här i Sverige har väldigt lätt för att vara världssamvete när det gäller västsidan samtidigt som vi i många år har bugat och bockat för stormakter i öst, t.ex. hade vi en f.d. utrikesminister som för några år sedan påstod att de baltiska länderna aldrig varit ockuperade.....

Katastrofen i New Orleans är ett faktum, vad som borde ha gjorts är jag inte kompetent att bedöma från min horisont, men med tanke på att det handlar om ett område stort som halva Sverige så tvivlar jag på att vi skulle kunna skött det hela på ett bättre sätt än som gjorts. Det är en tragedi liksom tsunamin, och där gjorde den svenska regeringen ingen insats som kan få godkänt, tvärtom. Jag har personlig erfarenhet av den händelsen. Lyckligt slut för mig dessbättre.

Så jag tycker det är orättvist att alltid klanka på USA, om jag inte varit född just här så skulle jag ha valt USA som hemland om jag hade fått välja. Jag anser alltså att vi visst ska hjälpa till där borta också om vi har något att komma med.

Citera
          Reserv
          Inlägg 04-09-2005, 18:06
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Bra talat Anamma, håller med dig fullständigt, tack för den utförliga informationen.

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-09-2005, 19:29
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag håller med dig Anamma. Helt och hållet.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 04-09-2005, 20:15
          Länk hit: #32

Medlem

Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att DÖDA ev plundrare.
          Vad rätt har Bush att ge såna order? Hur kan någon försvara det?
          I Sverige har vi inte dödsstraff ens för barnamördare.. hur kan man då...
          nej det är alldeles för jobbigt att ens försöka föreställa sig vad som sker.
          sad.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2005, 06:47
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 21:15)
          Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att DÖDA ev plundrare.
          Vad rätt har Bush att ge såna order? Hur kan någon försvara det?
          sad.gif

Soldaterna har väl fått order att döda de som skjuter mot hjälparbetare, eller har jag fel? Visst är det hemskt att ge order om att skjuta, men om helikoptrar som kommer för evakuera sjukhusen blir beskjutna och kan inte utföra sitt arbete, hur ska man agera då? Ska man låta dessa tokar ta över och låta de oskyldiga drabbade sitta där och dö?

---------------------------------------------------

Skillnaden mellan Usa och Sverige är inte så stor vad det gäller att skicka hjälp. Det tog eviga tider för sverige att reagera vid tsunamin. Dessutom vad många inte vet är att vid tsunamikatastrofen byggdes flygplanen om till sjuktransport först när det var utredd vem som skulle betala. Därför tog det ett extra dygn innan de kunde lyfta från sverige. Om man gjort tvärtom, byggt om planen och skickat iväg dem och sedan bråkat om vem som ska betala, skulle de värst skadade varit i sverige långt tidigare.

Citera
          Posse
          Inlägg 05-09-2005, 08:35
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Lästips: How the Free Market Killed New Orleans

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 05-09-2005, 08:49
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Anne R @ 05-09-2005, 07:47)
          CITAT (Felix matte @ 04-09-2005, 21:15)
          Jag har inte så stor koll på "bakåt" historia (gillade inte ens ämnet i skolan)... håller mig till nutiden och reagerar på att hjälpen inte kom igång på direkten och också de brutala att skicka tusentals soldater med order att  DÖDA ev plundrare.
          Vad rätt har Bush att ge såna order?  Hur kan någon försvara det?
          sad.gif

Soldaterna har väl fått order att döda de som skjuter mot hjälparbetare, eller har jag fel? Visst är det hemskt att ge order om att skjuta, men om helikoptrar som kommer för evakuera sjukhusen blir beskjutna och kan inte utföra sitt arbete, hur ska man agera då? Ska man låta dessa tokar ta över och låta de oskyldiga drabbade sitta där och dö?

---------------------------------------------------

Skillnaden mellan Usa och Sverige är inte så stor vad det gäller att skicka hjälp. Det tog eviga tider för sverige att reagera vid tsunamin. Dessutom vad många inte vet är att vid tsunamikatastrofen byggdes flygplanen om till sjuktransport först när det var utredd vem som skulle betala. Därför tog det ett extra dygn innan de kunde lyfta från sverige. Om man gjort tvärtom, byggt om planen och skickat iväg dem och sedan bråkat om vem som ska betala, skulle de värst skadade varit i sverige långt tidigare.

Teven stod på när jag vaknade (maken var uppe)...det första jag hör är Polisen sköt fyra plundrare! sad.gif sad.gif sad.gif

Kanske var det fyra som i förtvivlan letade efter något ätbart... vi kommer aldrig att få veta. sad.gif

Citera
          mulle
          Inlägg 05-09-2005, 08:51
          Länk hit: #36

Medlem

Posse! En intelligent, välskriven analys, Tack!
          Mulle

Citera
          Gillan
          Inlägg 05-09-2005, 08:51
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

För att inte tala om familjen som försökte få
          hjälp av polisen, men blev bortmotade med
          vapenhot blink.gif ohmy.gif ohmy.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2005, 08:55
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Felix matte @ 05-09-2005, 09:49)
          Teven stod på när jag vaknade (maken var uppe)...det första jag hör är Polisen sköt fyra plundrare! sad.gif sad.gif sad.gif

Kanske var det fyra som i förtvivlan letade efter något ätbart... vi kommer aldrig att få veta. sad.gif

Det har jag missat, och det är hemskt!

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-09-2005, 10:31
          Länk hit: #39

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Väldigt trist, det finns som sagt exempel på hur media (samma media) skriver hur en svart man "plundrar en livsmedelsaffär" medan en vit man "hittar mat i en livsmedelsaffär".

Men i paniksituationer som denna är det extremt viktigt att behålla ordningen. Skjuter man mot räddningshelikoptrar, även om det är i ett missriktat försök att få dem att "rädda min familj", så får man tyvärr räkna med att bli skjuten, annars kan ju dussintals andra helt oskyldiga riskera att dö. Genom att skjuta mot polis och sjukvårdspersonal, eller genom att förstöra ambulanser, så tvingar man ju dessutom både polis och läkare etc att jobba långsammare, vara mer försiktiga. Man driver dessutom polis och militär till att vara mer vaksamma, och skjutglada.

Det är svårt att veta hur många som dör i New Orleans, men några siffror talade ju om ca 100 per dag på de icke-fungerande sjukhusen. Om plundrare och vapendårar försenat räddningsaktionerna med 1-2 dagar så är det alltså ganska många liv som plundrarna har på sitt samvete.

Det senaste är att polisen sköt ihjäl 5-6 personer som attackerade en ingenjörstrupp som skulle reparera en skyddsvall. Det hela kan ju bero på ett missförstånd, och media kan man väl inte alltid lita på, men hindrar man räddningsstyrkor så äventyrar man många oskyldigas liv.

(Att skaffa mat till sin familj är såklart inte plundring, jag talar om personer som bryter sig in i vapenaffärer, stjäl utrustning från ambulanser, etc)

--------------------
          zon2.5

Citera
          AnitaO
          Inlägg 05-09-2005, 10:48
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Till viss del är nog ändå kritiken befogad.
          Dom ingenjörstrupper som hade behövts finns inte ... varför då?
          Jo dom är i Irak.
          USA är jäkligt snabba på att agera "storebror" ute i världen och strunta i alla fattiga på hemmaplan. För visst är det till stor del dom fattiga som drabbas av detta elände.

Någon gjorde en jämförelse med tsunamin i Asien.
          Där fick man se otroliga exempel på människor som offrade allt för att hjälpa andra.
          Vad händer i USA? Jo, man börjar skjuta ihjäl folk och den organiserade brottsligheten vädrar morgonluft o.s.v.
          Nog är det nåt sjukt i ett samhälle där en sån här katastrof framkallar dylika beteenden hos befolkningen.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon