Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mormor eller vadå ?, Förslag.......
          Inga från Närke
          Inlägg 04-09-2005, 09:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Jag är mormor. Min sambo som är från Finland och där heter det Ukki. Vi har haft tur eftersom det finns en icke närvarande morfar. Så mina barnbarn har alltid från början sagt mormor och ukki så det låter helt naturligt för oss. Samma med min sambos barnbarn där det finns både farfar, farmor och morfar, där har det blivit farfar och bestemor för vår del.

Men eftersom dina andra barnbarn kallar dig för farmor så kanske de kommer att säga det till dig också fast med ditt namn efter för det finns väl en farmor till förmodligen och där blir det bara farmor då. Eller så fråga f.d. sonhustrun vad hon tycker, kanske inte vill att du heter mormor heller eftersom det inte är riktigt rätt och det kan bli lite snurrigt för barnen när de blir lite större och förstår sammanhanget.
          Lycka till och Grattis till bonusbarnbarn. Varför inte bonusfarmor förresten.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          netaave
          Inlägg 04-09-2005, 12:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Det var inte menat som nån kritik till dig men jag tror det blir förvirrande för barnet om han/hon har två syskon som kommer att säga farmor till dig och han/hon ska säga något annat. Vänta och se, det blir nog barnet själv som så småningom hittar på nåt, ditt namn eller farmor skulle jag tro eftersom du redan har den rollen i familjen.

Sen beror det ju på om det finns en riktig farmor också då kan det ju bli knepigt förstås.

Mina barnbarn skulle kalla mig storfarmor tyckte svärdottern eftersom hennes egen farmor levde fick hon heta lillfarmor, det tog jag ur henne ganska snabbt. (Jag är stor och den andra liten)
          Jag är farmor och inget annat.

--------------------

Citera
          Ina
          Inlägg 04-09-2005, 12:54
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 225
          Medlem nr: 12

En god vän till mej kallade en äldre släkting som betydde mycket för "mimma" - det är ju lite samma linje som "mommo" och dom liknande smeknamnen.

Citera
          Zarah P
          Inlägg 04-09-2005, 13:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 2 177
          Medlem nr: 6 191

Jag läste en fråga på samma tema, för ett litet tag sedan, och jag tyckte att kvinnan som svarade (hon är visst någon sorts "supernanny" på TV) gav ett så himla bra svar.
          Hon föreslog att man kan säga mormor/farmor och sedan namnet.
          Exempelvis dog min mormor långt innan jag föddes, så den kvinna min morfar levt med under hela mitt liv, kan jag då kalla för "mormor Inga" eller "mormor Inga-Lisa" (om man inte uppskattar smeknamn).
          Det där fungerar säkert olika för olika personer - jag har till exempel alltid kallat min far och mor vid namn (smeknamn), och min farmor också - men min morfar kallar jag "morfar".
          Det bästa är nog att gå på känsla. Så länge det känns bekvämt, så.
          Sedan brukar ju barn göra sina egna val, ganska fort. smile.gif

Jag håller tummarna för att du hittar en lösning ni trivs med!

--------------------
          "Det är roligare att vara glad!"
          /Alexander Hoffman

Citera
          HippieSpellan
          Inlägg 04-09-2005, 13:23
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem nr: 5 507

CITAT (netaave @ 04-09-2005, 13:38)
          Mina barnbarn skulle kalla mig storfarmor tyckte svärdottern eftersom hennes egen farmor levde fick hon heta lillfarmor, det tog jag ur henne ganska snabbt. (Jag är stor och den andra liten)
          Jag är farmor och inget annat.

hm det är ju hennes som ska heta gammelfarmor... lite granna "äldre är äldst"=)

Mommy kanske? även om det är engelska=)

--------------------
          Blir gröna fingrar röda när man försöker få sin pelargon att bli köttätare?

Citera
          Tatta
          Inlägg 04-09-2005, 17:05
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 445

CITAT (Chrihanna @ 03-09-2005, 22:57)
          Eller kanske hitta på ett nytt "namn", istället för mormor, för det blir ju lite fel.

Kanske "Mumma"? Eller "Mummu" eller "Mommo"?

Men.. "Mommo" var min RIKTIGA mormor så det går inte ju wink.gif

Vet inte annars..hmm.. Om ditt förnamn är svårt kanske du har ett smeknamn?

--------------------
          Nygammal medlem i Zon5 som kanske lyckas bli trädgårdsbiten & aktiv till sist.. ;)

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-09-2005, 22:33
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tack, alla.... trevligt med alla svar smile.gif

Gjort en tanke-sammanfattning och kommit fram till att namnet egentligen inte är så himla viktigt..... Huvudsaken är att bebben känner sig älskad och välkommen till världen, för det är den rolleyes.gif

Vad jag sedan skall kallas är ovesäntligt, egentligen....... (lite egotrippat av mig inser jag nu) Bebben löser det säkert själv naturligt tongue.gif

Ser fram emot att skjutsa en barnvagn, det var längesen wub.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 05-09-2005, 06:58
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Min farmor och farfar är båda bortgångna men numer kallar jag min mans farmor och farfar för just farmor och farfar, vet knappt vad de heter på riktigt... tongue.gif

Snöflinga, skönt att du kommit fram till att barnet själv får lösa frågan om vad du ska kallas. Man kan känna sig verkligen särbehandlad om syskonen säger en sak och man själv inte får säga det. I synnerhet om man själv inta har en farmor/mormor eller vad det nu kan vara.

Citera
          heid-o
          Inlägg 05-09-2005, 11:05
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 6 300

Her i Norge har vi mormor, farmor, men noen kalles også for BESTEMOR. Det er egentlig et "navn" som går på begge, men det høres da koselig ut,- ikke sant?

--------------------
          Heidi (med stuga i Värmland,- zon 6)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 15:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon