Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA varnar för ehec-smitta, i köttfärs!
          zaaritha
          Inlägg 10-09-2005, 20:55
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Nu gäller ju detta Euroshopper--o deras produkter har jag länge vart
          avvaktande mot........

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-09-2005, 23:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (renate @ 09-09-2005, 22:26)
          CITAT (Felix matte @ 09-09-2005, 22:02)
          CITAT (renate @ 09-09-2005, 21:59)
          Nej,köpte i Konsum nu i veckan,svensk fläskfärs.

Nyfiken på vad du gör av fläskfärs smile.gif När barnen var mindre hade jag det i ärtsoppan istf rimmad fläsk... det var för att de annars plockade bort fläskbitarna. tongue.gif

Jag uttryckte mig kanske fel,köttfärs av gris kallas här för fläskfärs,köper det när det är mager och gör köttfärssås av det.Förr blandade jag det med älgfärs när jag hade tillgång till det.

Jamen det är ju precis det jag menade... "köttfärs" av gris... sån hade jag i ärtsoppan för då åt barnen utan knot tongue.gif och det är sån jag blandar med älgfärs när jag gör biffar. smile.gif

Citera
          birgitek
          Inlägg 11-09-2005, 00:19
          Länk hit: #23

Gäster

Köper bara Irländsk nötfärs. Irland producerar världens bästa nötkött enl många matproffs.
          Birgit Ek

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-09-2005, 08:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (birgitek @ 11-09-2005, 01:19)
          Köper bara Irländsk nötfärs. Irland producerar världens bästa nötkött enl många matproffs.
          Birgit Ek

Irländsk köttfärs är bra, men inte alltid felfri om man får tro artikeln i UNT tydligen kom den ehec-smittade köttfärsen från Irland (företaget heter Foyl), åtminstone säger ICA att de spårat partiet dit.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          AnitaO
          Inlägg 11-09-2005, 08:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Birgit Ek

Jag tror också att det är bra kvalité på köttet.
          Men det är ju tyvärr inte detsamma som fritt från bakterier.
          Risken finns alltid, men nog vill jag tro att den är mindre när det gäller svenskt kött.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Sirpa
          Inlägg 11-09-2005, 16:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 4 725

Birgit Ek

Skulle aldrig köpa Irlänskt kött.

Minst 30% av köttet är från Belgian Blue korsningar sad.gif
          Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan sad.gif

>'.'<

--------------------
          Pelargon & Lilje freak i zon5

Citera
          lavendel2
          Inlägg 11-09-2005, 17:16
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Hej!
          Vet inte om man kan känna sej trygg för EHEC även om man undviker utländskt kött och billigt kött..
          Eller nedskuren personal blink.gif tongue.gif !
          Missar i hanteringen kan det alltid bli...även om man intuitivt kan känna att det billiga kanske är slavigare hanterat!
          Fast jag....och nu kommer jag från det egentliga ämnet...och börjar tjata igen om nåt som irriterar mej...förlåt..förlåt..det är sista gången det lovar jag :Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!
          Gillade min Konsum på Brommaplan...där kunde jag köpa KRAV-märkt kött...nu finns det bara i dom här otäcka nya förpackningarna...och när jag undrade om det inte gick att få lite nymalen köttfärs...så blev svaret ungefär att....glöm det...så här är det nu...det är bara att tugga i sej och gilla läget!
          Undrar om jag är den enda som minskat mina inköp där...till förmån för ICA där dom har en manuell köttdisk!

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-09-2005, 19:20
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (lavendel2 @ 11-09-2005, 18:16)
          Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!

Håller fullständigt med dig. Har knappt köpt kött alls, och definitivt inte köttfärs, sen dom förpackningarna infördes - tyvärr först på vårat ICA och nu så småningom också på Coop.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-09-2005, 19:31
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 11-09-2005, 20:20)
          CITAT (lavendel2 @ 11-09-2005, 18:16)
          Blir så förbannat störd på dom här förpackningarna med lång hållbarhet...det kan säkert inte vara bra....och framförallt tycker jag det är äckligt kött i dom!

Håller fullständigt med dig. Har knappt köpt kött alls, och definitivt inte köttfärs, sen dom förpackningarna infördes - tyvärr först på vårat ICA och nu så småningom också på Coop.
          Anki

Coop här i stan säljer också "långtidskött" Men..de har enbart butikspackad, närproducerad köttfärs och också närproducerat kött.
          Likadant är det i min närmaste ICA-butik.. där har jag inte sett något "långtids" i charkdisken. sedan så har vi en lite ICA-butik som har fin chark, där lagar de också ärtsoppa till varje torsdag´och nylagad Pitepalt får man varje tisdag + att de har en del andra rätter som tillagas varje vecka. wub.gif

Mysigt att köpa t.ex färs och få det packat i vaxat papper och vitt omslagspapper ytterst istf frigolitbytta eller plastpåse. wub.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 11-09-2005, 19:46
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 20:31)
          Mysigt att köpa t.ex färs och få det packat i vaxat papper och vitt omslagspapper ytterst istf frigolitbytta eller plastpåse. wub.gif

Så hade vi till i våras då ICA bytte ägare. Lokalt kött alltid fräscht, inte bara köttet utan allt.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 11-09-2005, 19:46
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Men hur man bli smittad av köttfärs? Råbiff?? Jag tillagar allt kött ordentligt, hellre för mycket än för lite.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Reserv
          Inlägg 11-09-2005, 21:23
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (Sirpa @ 11-09-2005, 17:15)
          Birgit Ek

Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan sad.gif

>'.'<

Just därför kanske sleep.gif Dom har juh betydligt bättre kontroller än oss i sverige på det här med galna kosjukan, just därför att dom vart så drabbade då.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-09-2005, 21:31
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 11-09-2005, 20:46)
          Men hur man bli smittad av köttfärs? Råbiff?? Jag tillagar allt kött ordentligt, hellre för mycket än för lite.

Jepp! så gör också jag... provsmakar aldrig t.ex köttbullssmet... provsteker en i micron. smile.gif
          Men det finns ju folk som äter Råbiff ohmy.gif

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 11-09-2005, 21:43
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 22:31)

Jepp! så gör också jag... provsmakar aldrig t.ex köttbullssmet... provsteker en i micron. smile.gif

jag smakar ALLTID av köttbullesmeten, kan äta jättemycket, fast inte så b ra i förstora mängder, brukajr få nöjja mig med 2 - 3 kaffeskedar, har aldrig blivigt sjuk under mitt 17åriga liv

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Monarda
          Inlägg 11-09-2005, 21:45
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Om all köttfärs från ICA mals på samma ställe hur kan man vara säker på att maskinerna rengörs mellan dom olika ländernas produkter?
          Sanningen är att vi konsumenter inte vet ett smack. Som vanligt är vi helt i händerna på handlarna. Det här gör mig rasande. Men vi snälla svenskar protesterar lite halvljummet. Tacka vet jag fransmän. Där visar man verkligen sin ilska. Låt oss barikadera ingångarna till ICA som behandlar oss kunder så respektlöst att man blandar ner koskit i köttfärsen!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-09-2005, 21:46
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (wolkenkrabber @ 11-09-2005, 22:43)

jag smakar ALLTID av köttbullesmeten, kan äta jättemycket, fast inte så b ra i förstora mängder, brukajr få nöjja mig med 2 - 3 kaffeskedar, har aldrig blivigt sjuk under mitt 17åriga liv

Kanske är det inte så farligt men för mig... och maken med för den delen handlar det om att vi bägge tycker det är äckligt att smaka på rått (otillagat).

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 11-09-2005, 21:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

CITAT (Felix matte @ 11-09-2005, 22:46)
          CITAT (wolkenkrabber @ 11-09-2005, 22:43)

Kanske är det inte så farligt men för mig... och maken med för den delen handlar det om att vi bägge tycker det är äckligt att smaka på rått (otillagat).

jo, det är nog mycket från person till person med,

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-09-2005, 21:48
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Monarda @ 11-09-2005, 22:45)
          Om all köttfärs från ICA mals på samma ställe hur kan man vara säker på att maskinerna rengörs mellan dom olika ländernas produkter?
          Sanningen är att vi konsumenter inte vet ett smack. Som vanligt är vi helt i händerna på handlarna. Det här gör mig rasande. Men vi snälla svenskar protesterar lite halvljummet. Tacka vet jag fransmän. Där visar man verkligen sin ilska. Låt oss barikadera ingångarna till ICA som behandlar oss kunder så respektlöst att man blandar ner koskit i köttfärsen!

Helt klart skulle det behövas mer "Jävlaranamma" i Sverige!

Citera
          Sirpa
          Inlägg 11-09-2005, 21:54
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 4 725

CITAT (Reserv @ 11-09-2005, 22:23)
          CITAT (Sirpa @ 11-09-2005, 17:15)

Och varför köpa kött från ett land som senast 2003 hade 185 fall av djur med Galna kosjukan  :(

>'.'<

Just därför kanske sleep.gif Dom har juh betydligt bättre kontroller än oss i sverige på det här med galna kosjukan, just därför att dom vart så drabbade då.

Irland som har ett ökande antal BSE fall testar numerärt sett några fler djur,
          men Irland är alltså tvugna att göra det just för att det är ett högriskland då antalet fall ökar där istället för att minska..... wink.gif

Vi kollar i Sverige alla självdöda/nödslaktade djur och istort sett alla slaktdjur över 24 mån för BSE (Galna kosjukan).

>'.'<

--------------------
          Pelargon & Lilje freak i zon5

Citera
          Pirum
          Inlägg 11-09-2005, 22:57
          Länk hit: #40

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (silos @ 10-09-2005, 21:46)
          jag tänker bli vegetarian;kanske bara äta fisk och mjölkprodukter. Alldrig mera kommer jag att våga köpa köttfärs!

Men alltså, det är ju mycket större risk att få ehec från grönsaker än från köttfärs, åtminstone om man steker köttfärsen.

Men att vara försiktig med kallrökta varor har jag hört länge att man ska vara, var väl någon slags kallrökt medvurst som folk blev sjuka av för några år sedan.

Vad gäller köttfärs så skulle jag dock inte våga smaka på den rå, och äter jag nötkött så vill jag ha det riktigt stekt, inte bara lite brynt och rått i mitten.

Jag försöker undvika utrikiskt kött. Inte för att köttet därifrån nödvändigtvis smakar sämre, eller kommer från mer plågade djur, det finns säkert djur som haft det jättebra på sydamerikanska slättlanden. Men jag vill ha ett öppet landskap, och då syftar jag inte på att bränna mitt eget brännvin på tallskog, jag menar att jag vill ha svensk tamboskap ute i vår natur. Och då måste man stödja våra bönder. Helst de KRAV-certifierade. Dessutom är våra djur friskare, även om en försämring har kunnat skönjas det senaste decenniet eller så.

Tillägg : vad gäller fransmännen så har franskt kött många gånger falskmärkts som testat salmonellafritt, men ändå haft salmonella när det undersökts i Sverige.

--------------------
          zon2.5

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 04:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon