Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera direkt i markduk, - erfarenheter
          Stefan N
          Inlägg 15-09-2005, 21:15
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 249

Mandelmanns är ett underbart ställe med mycket trevliga ägare, väl värt ett besök.

Härligt med människor som vågar bryta upp och byta inriktning på livet.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 23-11-2005, 20:20
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag kan tala om att den duk jag planterade i var av märket Weibulls Garden och kallades faktiskt för "markduk". Den är helt värdelös! mad.gif

När jag nu ett år senare skulle komplettera häcken med några plantor som saknades då gick den sönder till och med av det lätta trycket av en tuschpenna. Behövde inte ens använda kniven. Så kort hållbarhet är oacceptabel och jag har nu skrivit till Weibulls och påpekat att deras produkt inte har något existensberättigande. smile.gif

(Jag lade ett par lager med tidningar ovanpå eländet och sedan bark på det, hoppas det håller ogräset stången eftersom duken i princip har fallit sönder)

PS. Sedan jag skrivit till Weibulls och klagat på deras produkt fick jag med posten ännu ett paket av deras undermåliga markduk. Skrattade gott. Hur kan dom tro att man vill ha mera av en produkt man varit missnöjd med? laugh.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Ingo
          Inlägg 24-11-2005, 16:17
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem nr: 1 235

Apropå duksorter - jag har använt geotextilduk (den "filtliknande") en del. Mest för det den är till för (att skilja massor från varandra) men då jag hade den under fingruset på en grusplan fick jag se litet av dess ogräshindrande förmåga också.
          Jag kunde konstatera att den verkade ställa till problem för de flesta sorters ogräs - om de slog rot alls blev det i gruset ovan duken, så att de blev små och ämliga och kunde lätt dras bort - men maskrosrötter klarade av att växa ner igenom den. Och då blev de extra svåra att ta bort för de satt fast i duken också!!

--------------------
          Hälsningar Ingo, zon III

Citera
          BLÅKORN
          Inlägg 25-11-2005, 10:46
          Länk hit: #24

Gäster

Hej exprimentlystna.
          Jag har satt liguster häck i den vävda typen av duk.
          Kanterna grävde jag ner en bit så inte fåglar eller gräsklippare och trimmer får tag i nån utstickande remsa.
          Två sommrar har jag haft det riktigt fult utan täckning för att jag märkt att den försvinner.
          Nu kommer jag att täcka med grus och sand, kanske inte så snyggt men snart kommer detta döljas av häcken.
          Det skall oxå nämnas att vi är olika vad det gäller det estetiska i våra trädgårdar, själv accepterar jag en hel del fula men bra lösningar, detta för att projekten är många och jag ser det stora trädgårdsprojektet ur ett långsiktigt perspektiv.
          Den maximala mängden av buskar och träd som jag klarar av att sköta ökar med dessa fula lösningar, och i framtiden kommer jag nog bli nöjd för då skymmer buskarna ogräsets framfart.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 08-06-2006, 12:51
          Länk hit: #25

Medlem

Senaste nytt om min häck som planterades direkt i markduk.

Denna våren hade jag möjlighet att rensa bort det ogräs som hade börjat gro i själva barken (som vid det här laget har hunnit bli kanska förmultnad). Huvudsakligen var det gräs, men även maskrosor och annat. De plantor som hade hunnit bli stora hade växt igenom duken med sina rötter. Följaktligen drogs duken sönder när jag drog bort grästuvorna. Sedan makade jag undan barken och förstärkte täckningen med tidningar på sådana ställen, täckte därefter över med bark igen.

Hade jag inte haft möjlighet att göra denna rensning på våren, så hade hela häcken varit överväxt och markduken sönderväxt, men genom att jag luckrade barken och störde alla spirande rötter tidigt, så funkar det ett tag till. Ogräset som kom upp genom snitthålen verkar ha gett med sig sedan jag i fjor penslade roundup på sådant. Hade jag inte gjort det hade häckplantorna haft en svår kamp mot mycket livskraftiga maskrosor.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-06-2006, 13:11
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Geotextilen jag använder och som täcker ett område på 5x11 meter är fortfarande efter 5 år intakt, ser jag när jagf gör nya buskhål -5-8 cm grus ovanpå -ogräs dras bort lätt

I rosrabatter men fa gamla igenväxta perennrabatter använder jag våta dagstidningar hela+ täcklager tex torv säsong ett -säsong två tre har tidningen multat ev kvarvarande rotrester kan lätt grepas bort
          Minimalt med våtarv i torvtäcket

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 03-07-2013, 11:50
          Länk hit: #27

Medlem

Dags för uppdatering:

För ett antal år sedan planterade jag en häck av bärhäggmispel genom markduk rakt ner i grässvålen, utan markberedning eller någonting. Inte en planta dog och markduken har underlättat ogräsrensandet.

Dock har häcken varit långsam med att växa, vilket berodde på att den står vindutsatt och är planterad rakt ovanför ett dräneringsdike, så den hade det mycket torrt de första åren innan den rötterna kom tillräckligt långt ner.

Det har förts en del diskussioner på forumet om markduk verkligen underlättar ogräsrensning. Jag tycker det. De första åren brukade jag en gång per sommar slita bort det ytliga ogräset som växte i barken, röra om och lägga på mera täckbark. Maskrosor och skräppor som hade lyckades borra ner sina rötter genom duken, eller som kom upp genom planterinshålen, duttade jag på koncentrerad Roundup . Detta var nödvändigt eftersom de trängde plantorna som blev mindre just där. Åkerfräken kom en hel del, de drog jag bort de första åren men har slutat bry mig om nu....

Bifogar en bild som togs i våras. På den hitre änden ser man en himla massa kvickrot. Det var just där som duken inte räckte utan jag täckte med tidningar i stället. Dessa ruttnade snabbt och kvickroten tog över. Men det är bara i denna ände som detta problemet finns. Jag skulle alltså alla gånger rekommendera markduk i stället för tidningar för ett sådant här projekt!

Numera rensar jag inte häcken längre, utan den klarar sig bra även om det växer annat i den.

(På bild nr 2 ser man tydligare att partiet medkvickrot slutar efter någon meter. Resten är bara vanligt gräsmattegräs som fått fäste och växer i täckbarken)

Redigerat av Sommartorparn: 03-07-2013, 12:11
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0334_liten.jpg ( 373.85k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  IMG_0336_liten.jpg ( 144.24k ) Antal nedladdningar: 23

--------------------

Citera
          yingko
          Inlägg 26-11-2025, 14:44
          Länk hit: #28

Gäster

Ñужд225.4XIIIBettWeitFRONPeteГрацПарнКоршRollHilaВолгLushDubi
          MaryголоMichTracAndrZoneфарфзалаБелыБаткLonewwwnPlayтольплан
          XVIIГрецÑовеLoveПотиЖивооÑтрThatобщеWindRichДианШлÑгBeteHand
          CabeJohnZoneпечаMuddVentBrenTrasFallРыбаТараJean«налВеÑнСпир
          литепознRosaÐкимВитаЕфетГринLeigРоÑÑФедеRediрабоPonyВладRich
          БориЕрмаКудиClicБенюNervMahgZoneZoneМалаChicмонÑХельТаÑаEver
          MusiBallПотуМакÑKeepWorlЧерчÑоавПримNowhTrogBillПеткSallHele
          BlooRickqZenКозлXVIIPhilЭгарMoveКлимкотоDigiклейÑлепÐаушназв
          КитаПроиWindBookПетрÐеудГаги2008книгBeflРоÑÑпольBeflARAGXXII
          ДОСÐKempFolkMickValiTrefкамнинÑтдизаÑзыкWindWindTele103-Hyun
          ÑертChopAdvaКевхBabyHomoПолкDeadШахоAgatЛитРВишнВаждХитрОбух
          Кочи1820СодеРодибиогRabiÐаумКаÑьЛыкшСмирКолеRockHowaтрагМаро
          начиполетитуТеплКормMalcдороWebeAlanКапиФормРазвPeteKennШклÑ
          ÐхмаБелоÑтихИванwwwmавтозадаÑоль83-1РыжеÐаушÐаушÐаушKnowJeff
          ГуреSileRoalПичувузоÐвраавтоÑкзапринШтреtuchkasСодеSatr

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 15:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon