Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera direkt i markduk, - erfarenheter
          Sommartorparn
          Inlägg 10-09-2005, 08:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Nu är det snart ett år sedan jag planterade min häck av bärhäggmispel. Jag följde ett tips som jag hade hittat på Rosenposten nämligen att man kan bre markduk över ogräset, fästa den runtom, göra ett snitt i duken, sticka ner spaden, vicka lite med den så det blir ett hål, och plantera busken. Ingen grävning o sånt.

Enda skillnaden mot Rosenpostens anvisningar var att jag planterade häggmispel och inte rosor, vilket visade sig ha en viss betydelse. Häggmispel har en lång pålrot, som som var för lång för det hål som kan göras genom att vicka med en spade..... Buskarna växer som det ska, men ofta kommer det upp skott ur rotens "bakände" också (dvs den ände som inte gick att trycka ner tillräckligt långt). Och eftersom jag redan planterade mycket tätt, så blir resultatet nu mycket, mycket tätt. Men buskarna växer bra än så länge.

Vad gäller markduken, som är av den 'remsiga' plastsorten så är min erfarenhet följande:

1) Det går inte att ha duken utan täckande material. Fåglarna gör hål och drar ut trådar.

2) Det räckte inte att täcka med 1-2 cm täckbark, som vi fick rådet, p,g,a att ytan var ojämn så barken gled ner i fördjupningarna och lämnade plasten bar. Dessutom verkar det som att barken 'försvinner' så vi har fyllt på flera gånger under året. Kommer inte ihåg hur många säckar totalt.

3) På försommaren hade det kommit upp stora ruggar av ogräs ur det snitt som man gör när man planterar buskarna. Dessa trängde buskarna och måste tas bort. Eftersom dom hade växt ihop med markdukens plasttrådar, så gick det inte att gräva bort dom. Att dutta med Roundup blev lösningen för mig. Buskarna växte märkbart bättre när dessa ogräsruggar dog bort.

4) Framåt sommaren trängde kvickrot och framför allt åkerfräken upp genom markduken. Försökte till en början dra bort dom skotten varje gång för att trötta ut dom, men när jag sedan inte var där tog dom sig upp fullt ut. Eftersom Roundup inte verkar bita på fräken, får jag nog acceptera att dom finns där. Dom ligger nu delvis som en grön matta över barken, men det ser inte ut som buskarna lider av dom.

5) Jag märkte också att små ogräs slog rot i själva täckbarken, och det kan nog bli ett problem om dom får fäste och borrar sig ner genom duken. Lösningen blev att då och då röra om i barken så att dom inte får chans att bli stora.

SLUTSATSEN är att:
          Även när man planterar i markduk krävs en viss skötsel och tillsyn för att inte ogräset ska ta över. Men om jag jämför med en annan bit häck som jag har planterat på vanligt sätt och där jag ett par gånger om året måste gräva fram buskarna ur en tät matta av ogräs, då tycker jag att markduken har varit väldigt arbetsbesparande. Även om kostnaden blev mer än vi hade tänkt oss p.g.a att det behövdes så mycket täckbark, så har den kostnaden absolut uppvägts av arbetsbesparningen.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sommartorparn   Plantera direkt i markduk   10-09-2005, 08:18
          Anki V   Mycket intressanta erfarenheter! Jag funderar...   10-09-2005, 08:43
          Åsa, mälardalen zon 2   Den remsiga plastduken som beskrivs i första inläg...   10-09-2005, 08:51
          Sommartorparn   Här är länken till rosenpostens beskrivning av hur...   10-09-2005, 09:30
          Åsa, mälardalen zon 2   Den marktäckväven(mypex) som Rosenposten har lagt ...   10-09-2005, 09:42
          Cilla   Mycket intressant läsning - tack för allt ni delar...   10-09-2005, 20:18
          KURT   Potatis brukar ju alltid vara en bra "förstav...   11-09-2005, 05:36
          fruberglund   Vart får man tag på markduk iställ...   11-09-2005, 06:13
          Sommartorparn   Olika slags markdukar och var man köper dom har ...   11-09-2005, 10:05
          Sommartorparn   Det verkar vara ungefär samma slags jord som jag ...   11-09-2005, 10:22
          fruberglund   Hihi...lova inte för mycket :) Vå...   11-09-2005, 21:13
          KURT   Olika slags markdukar och var man köper dom har ...   12-09-2005, 06:18
          kerstin z5-6   Jo jag vet -Kommunen vägverket använder en typ av ...   12-09-2005, 13:05
          Sommartorparn   Genom sökning på internet har jag fått klart för m...   12-09-2005, 15:44
          Cilla   Tack igen, jag ska ta mig några funderingar till. ...   13-09-2005, 09:55
          Hannele   Järnspett är ett utmärkt verktyg, ...   13-09-2005, 09:59
          mulle   För några år sedan hade vi två grisar en sommar o...   13-09-2005, 10:00
          Cilla   Jag kände på jordarna där Ulriksdals slottsträdgår...   14-09-2005, 18:51
          Sommartorparn   :D :D :D Jag hade också grisar en sommar. Lånad...   14-09-2005, 20:45
          Cilla   Måste vara trevligt att ha grisar så nära en hel s...   15-09-2005, 09:57
          Stefan N   Mandelmanns är ett underbart ställe med mycket tre...   15-09-2005, 21:15
          Sommartorparn   Jag kan tala om att den duk jag planterade i var a...   23-11-2005, 20:20
          Ingo   Apropå duksorter - jag har använt geotextilduk (de...   24-11-2005, 16:17
          BLÅKORN   Hej exprimentlystna. Jag har satt liguster häck i ...   25-11-2005, 10:46
          Sommartorparn   Senaste nytt om min häck som planterades direkt i ...   08-06-2006, 12:51
          kerstin z5-6   Geotextilen jag använder och som täcker ett område...   08-06-2006, 13:11
          Sommartorparn   Dags för uppdatering: För ett antal år sedan plan...   03-07-2013, 11:50

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon