Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fi fan....
          *Felix matte*
          Inlägg 13-09-2005, 19:33
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2005, 15:01)
          Hmm, fi blir nog bara en fis i den politiska rymden. Det finns nog inte så många som är lika radikalfeministiska att det räcker till 4 %. Om nu inte partiet rämnar inifrån av alla dessa starka viljor. Annars har väl det mesta redan sagts i denna tråden.

På tal om fri namngivning. kommer ni ihåg A Boy named Sue: My name is Sue, how do you do?

Den har jag idag fört över från dvd till datorn.. Skivnamn Country Legends smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 13-09-2005, 19:33
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

flåt...glömmde chapplocken på wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 13-09-2005, 19:38
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Jag håller med Reserv om att man ska få ha valfrihet. Möjligheten ska naturligtvis finnas för att mannen ska kunna vara hemma lika mycket som kvinnan men jag tycker att varje familj är kapabel till att bestämma själva hur de vill ha det.

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-09-2005, 19:46
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (pejori @ 13-09-2005, 20:33)
          flåt...glömmde chapplocken på wub.gif wub.gif wub.gif

Ursäkten godtas rolleyes.gif trodde du vart så förbannad så du måste skrika tongue.gif

Citera
          AnitaO
          Inlägg 13-09-2005, 19:50
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Hua ligen vilken tur att jag är för gammal för att få barn.
          Vara hemma med barnen har ju varit underbart.
          Hade inte velat avstå något alls av den tiden och är så glad att jag inte behövde dela på ledigheten.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-09-2005, 19:54
          Länk hit: #106

Medlem

CITAT (pejori @ 13-09-2005, 20:03)
          jag efterlyser friheten att välja själv smile.gif  :)
          inte tvingas att jobba, för att pappan ska vara hemma i ett halvår.
          om jag vill vara lyxhustru och
          låta min man försörja mej och barnen, så ska jag kunna få vara det, utan att någon ska säga att jag förråder mitt kön och kampen för kvinnors frihet smile.gif  :)
          som det är nu, så måste du arbeta även om du vill vara hemma med dina barn på heltid, om din man inte har tillräkligt hög lön. smile.gif
          nä...inför sambeskattningen igen, så finns åtminstånde valfriheten inom räckhåll smile.gif  :wub:

Instämmer till 150% biggrin.gif

Jag har själv varit sk "lyxhustru" Det var ett ömsesidigt beslut att jag skulle vara Hemarbetande och det har vi aldrig ångrat för en endaste sekund och ve den som skulle våga komma och personligen säga till mig att jag förrått mitt kön mm.

Maken...barnens pappa har alltid ägnat ledig tid åt barnen och deras vård och omsorg varför de också alltid haft och fortfarande har lika bra och nära till han som mig och hos oss har det aldrig hetat att han "hjälper till"
          Vi har varit två om att välja få barn coh likaså två om ansvaret.

Jag har sparat in en massa kronor åt "samhället" så egentligen borde jag fått diplom.rolleyes.gif tongue.gif smile.gif

Varför skulle andra komma och bestämma över vårat privatliv????

Synd bara att det blir allt svårare numera för barfamiljer att klara sig på en lön. sad.gif

Citera
          silos
          Inlägg 13-09-2005, 19:54
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (AnitaGg @ 13-09-2005, 20:50)
          Hua ligen vilken tur att jag är för gammal för att få barn.
          Vara hemma med barnen har ju varit underbart.
          Hade inte velat avstå något alls av den tiden och är så glad att jag inte behövde dela på ledigheten.

Håller med dig Anita:en ljuvlig underbar tid som jag inte heller hade velat byta bort med någon enda wub.gif

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-09-2005, 20:02
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Jag börjar så smått fundera på om extremfeminister inte bara är manshatare, dom verkar juh inte tycka om barn heller, dom vill juh bli av med dom så fort som möjligt sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-09-2005, 20:06
          Länk hit: #109

Medlem

CITAT (Reserv @ 13-09-2005, 21:02)
          Jag börjar så smått fundera på om extremfeminister inte bara är manshatare, dom verkar juh inte tycka om barn heller, dom vill juh bli av med dom så fort som möjligt sad.gif

Tycker man att kvinna som är ihop med man , är förrädare så tar nog mänskligheten slut ganska fort. sad.gif
          Nej hur kan de tycka om barn?.. behövs ju en av oss vardera till att avla (usch! tycker inte om ordet). rolleyes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-09-2005, 20:26
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Självklart ville jag inte provocera men skall man testa någonting så måste man ta med alla upptänkliga fall. Går det inte då måste man ta en ny fundering över vad man håller på med. Beträffande kvinnor och barn så har jag bestämt för mig att kvinnan alltid är med vid födseln till skillnad från mannen. Likaså är det endast kvinnan som har mjölkproducerande organ. Rätta mig om jag har fel. En princip som utvecklats under miljontals år och som inte går att ändra på genom en instiftad lag.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-09-2005, 22:38
          Länk hit: #111

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Det går väl alldeles utmärkt idag också att dela föräldraledigheten eller överlåta den på mannen. Min dotter fick sitt tredje barn för ett år sedan. Av speciella skäl började hon arbeta 1 månad efter flickan föddes och maken var hemma tills nu i augusti när hon började på dagis. Vad jag har förstått har pappan stortrivts, det har fungerat jättebra för mamman och lilltösen har ett väldigt speciellt förhållande till sin pappa.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-09-2005, 22:48
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 13-09-2005, 23:38)
          Det går väl alldeles utmärkt idag också att dela föräldraledigheten eller överlåta den på mannen. Min dotter fick sitt tredje barn för ett år sedan. Av speciella skäl började hon arbeta 1 månad efter flickan föddes och maken var hemma tills nu i augusti när hon började på dagis. Vad jag har förstått har pappan stortrivts, det har fungerat jättebra för mamman och lilltösen har ett väldigt speciellt förhållande till sin pappa.
          Anki

Jamen det är ju alldeles utmärkt! biggrin.gif Där har föräldrarna själv fått bestämma... Så ska det vara! smile.gif wub.gif

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 13-09-2005, 23:49
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

nä...inför sambeskattningen igen, så finns åtminstånde valfriheten inom räckhåll smile.gif  :wub:

Vill du utveckla detta lite? På vilket sätt menar du att sambeskattning gör att det blir lättare för en valfri förälder att vara hemma?

Citera
          AnitaO
          Inlägg 14-09-2005, 06:13
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

Dom där diskussionerna om barnledighet ....
          Är det egentligen inte så att det är ett "problem" endast om man betraktar barnen som något som kommer ivägen för karriären?
          Och är det då egentligen rätt tid att skaffa barn?
          Om man ser på barnen som en del av livet, så tror jag inte man tänker så.
          Då ordnar man sin tillvaro på bästa sätt utifrån den livssituation man befinner sig i.
          Vilket då kan betyda alla möjliga lösningar när det gäller barnledigheten.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          birgitek
          Inlägg 14-09-2005, 07:14
          Länk hit: #115

Gäster

Det enda jag egentligen ångra i mitt liv är att jag inte var hemma mer när mina barn var små. Började jobba igen när de var 10 mån, var väl ganska karriärinriktad då. Barnen har nog haft det bra med jättebra dagis osv, förlusten är min.
          Birgit Ek

Citera
          caprifol
          Inlägg 14-09-2005, 08:02
          Länk hit: #116

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön

Ja, vem vill inte ha det - men det är väl bra naivt. Vi har INTE RÅD!
          Men jag tror inte det är någon risk att Fi kommer in. Det finns så många kvar som hinner kläcka ur sig grodor, typ "kvinnor som har sex med män är förrädare" under den tid som är kvar. De eventuellt vettiga förslagen och de vettiga personer som antagligen fortfarande finns kvar drunknar i dessa vansinnigheter.

Citera
          pejori
          Inlägg 14-09-2005, 08:34
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Svante @ zon 1,14-09-2005, 00:49)
          nä...inför sambeskattningen igen, så finns åtminstånde valfriheten inom räckhåll smile.gif  wub.gif

Vill du utveckla detta lite? På vilket sätt menar du att sambeskattning gör att det blir lättare för en valfri förälder att vara hemma?

enkelt. rolleyes.gif rolleyes.gif
          en lön delas på två och sedan dras det skatt på den smile.gif smile.gif
          skatten blir då lägre för båda smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 14-09-2005, 08:56
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att sambeskattningen som den såg ut i Sverige fram till 1971 innebar att makars inkomster lades ihop till en och det sedan skattades som en persons inkomst. Eller?

Citera
          Magnolia
          Inlägg 14-09-2005, 09:30
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2005, 21:26)
          Beträffande kvinnor och barn så har jag bestämt för mig att kvinnan alltid är med vid födseln till skillnad från mannen. Likaså är det endast kvinnan som har mjölkproducerande organ. Rätta mig om jag har fel. En princip som utvecklats under miljontals år och som inte går att ändra på genom en instiftad lag.

Bra skrivet!

Det är detta som retar gallfeber på mig när man diskuterar "delad" föräldraledighet. Jag tycker absolut att kvinnor och män har lika stort ansvar för sina barn, MEN FYSISKT är det kvinnan som gör ALLT (förutom i själva tillverkningsögonblicket...). Det är kvinnan som är gravid i 9 månader, föder barnet, behöver läka i flera veckor efter förlossningen och sedan (i de flesta fall) amma i flera månader (WHO rekommenderar minst 6).

När man talar om att dela föräldraledigheten på hälften var menar man alltså egentligen att mamman ska använda sin föräldraledighet till att vila under slutet av graviditeten (det är bara den som är gravid som kan ta ut föräldraförsäkring 60 dagar innan barnet är fött), ligga på sjukhus under förlossningen, läka från allehanda skador efter förlossningen och amma barnet. Mannen ska använda sin föräldraledighet till att ta hand om barnet.

Om man skulle dela föräldraledigheten PÅ RIKTIGT skulle mamman först ges graviditetsledighet några veckor innan beräknat datum, sedan förlossningsledighet, därefter sjukskrivas under några veckor och sedan få amningsledighet åtminstone tills barnet är 6 månader. DÄREFTER kan man få föräldraledighet som så klart skulle delas på hälften.

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          Betty
          Inlägg 14-09-2005, 10:03
          Länk hit: #120

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Svante @ zon 1,14-09-2005, 09:56)
          Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att sambeskattningen som den såg ut i Sverige fram till 1971 innebar att makars inkomster lades ihop till en och det sedan skattades som en persons inkomst. Eller?

Du har helt rätt Svante.

Sambeskattning ersattes 1971 av särbeskattning. Att ta bort den individuella beskattning av arbetsinkomsten skulle vara ett stort steg bakåt för jämställdheten. En majoritet av kvinnor skulle i princip "förpassas tillbaka till spisen..."

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

13 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 17:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon