|
|
  |
Fi fan.... |
|
|
|
18-09-2005, 09:37
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 08:15) CITAT (Felix matte @ 17-09-2005, 18:06) Jag kan inte förstå varför icke troende och personer som inte är medlem i kyrkan vill vigas av präst i Svenska Kyrkan.  Kanske för att brudparet ser kyrkan som en byggnad? Ungefär som att vigas i sin egen trädgård eller på en klippa vid havet, det är bara en "vigselplats"? Får vem som helst viga ett par i en kyrka eller måste det vara just en präst? Alltså... kan man ha en borgerlig vigsel i en kyrka? Inga borgerliga vigslar i kyrkan.... men Välsignelsegudstjänst.Vore knepigt med borgerlig i kyrkan... prästen frågar ju Inför Gud den allsmäktige och denna församling fråga jag ....osv
|
|
|
|
|
18-09-2005, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Aha... inga borgerliga vigslar i kyrkan. Frågar prästen fortfarande allt det där? Var på ett bröllop för några veckor sen men kommer inte ihåg hur hon sa...  Det var ialla fall inte högtravande och "religiöst". "Tur" ändå att det får förekomma borgerliga begravningar.  Nu ska jag släppa det här med vad man får och inte får göra i en kyrka. Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
18-09-2005, 10:53
|
Medlem

|
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 11:44) Aha... inga borgerliga vigslar i kyrkan. Frågar prästen fortfarande allt det där? Var på ett bröllop för några veckor sen men kommer inte ihåg hur hon sa...  Det var ialla fall inte högtravande och "religiöst". "Tur" ändå att det får förekomma borgerliga begravningar.  Nu ska jag släppa det här med vad man får och inte får göra i en kyrka. Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså. Lyssnar precis på lokalradion... sänder gudstjänst från våran kyrka. Där var någon nymodighet... prästen bad alla som ville, komma fram till dopfunten, ta en blomma , överräcka den till personen mittemot och säga Gud välsigna dig. Idag är det Valgudstjänst och därför medverkar Kirunas fyra präster... 2 kvinliga, 2 manliga.
|
|
|
|
|
18-09-2005, 13:24
|
Medlem
Antal inlägg: 188
Medlem nr: 6 050

|
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 11:44) "Tur" ändå att det får förekomma borgerliga begravningar. Ja, men inte i kyrkan. Borgerlig begravningsakt hålls antingen i kapellet eller utomhus, alltså inte i själva kyrkan. Vet inte om det kanske förekommer nånstans, men inte på de 10-tal borgerliga begravningar jag varit med på i alla fall.
--------------------
Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!
|
|
|
|
|
19-09-2005, 12:04
|
Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309

|
CITAT (Berith @ 18-09-2005, 11:44) Antar att prästen för just sin kyrka bestämmer lite som han/hon vill. Inte som i andra yrkesgrupper där det finns regler för det mesta som görs alltså. Inte bestämmer prästen hur det ska frågas i kyrkan när man gifter sig kyrkligt. Utformningen av vigseln i övrigt kan brudpar och präst ha inflytande över, men det finns ju vissa ritualer för kyrkliga ceremonier som är reglerade. Självklart!
|
|
|
|
|
19-09-2005, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 611
Medlem nr: 6 380

|
FELIX MATTE: måste fråga: är Du kirunabo? Och i så fall hur är det uppe i min gamla hemstad nu? Har ni sett årets första snö?
|
|
|
|
|
19-09-2005, 15:28
|

Medlem
Antal inlägg: 1 237
Medlem nr: 4 935

|
CITAT (caprifol @ 19-09-2005, 15:02) FELIX MATTE: måste fråga: är Du kirunabo? Och i så fall hur är det uppe i min gamla hemstad nu? Har ni sett årets första snö? Jag vet inte var Felix Matte bor men för 3 dagar sedan la hon in dagens bild. Då snöade det ymnigt. Klicka på länken och kolla det sista inlägget på denna sidan
--------------------
|
|
|
|
|
19-09-2005, 15:54
|
Medlem

|
Snön försvann samma dag... idag har vi haft sol och +11 Jo jag bor i Kiruna.
|
|
|
|
|
20-09-2005, 08:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:10) Det där är en av de frågor jag har jättesvårt att veta hur jag ska ta ställning till. De som inte är kyrkligt insatta tycker nog att det är jättelöjligt och orättvist att inte homosexuella ska få gifta sig kyrkligt men det är ju så oerhört djupt rotat i en kristen att ett äktenskap välsignat av Gud gäller man och kvinna och inget annat. Om man tänker på den person Jesus var (så kärleksfull att han dog för oss alla på korset) och vad han skulle tycka? Det är ju hans religion! Tror att Bilbeln skulle se bra mycket annorlunda ut om han fått skriva den själv! Jag är helt hundra på att han skulle välsigna all kärlek och ge sitt stöd för äktenskap mellan alla älskande.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
20-09-2005, 08:59
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 09:42) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-09-2005, 10:10) Det där är en av de frågor jag har jättesvårt att veta hur jag ska ta ställning till. De som inte är kyrkligt insatta tycker nog att det är jättelöjligt och orättvist att inte homosexuella ska få gifta sig kyrkligt men det är ju så oerhört djupt rotat i en kristen att ett äktenskap välsignat av Gud gäller man och kvinna och inget annat. Om man tänker på den person Jesus var (så kärleksfull att han dog för oss alla på korset) och vad han skulle tycka? Det är ju hans religion! Tror att Bilbeln skulle se bra mycket annorlunda ut om han fått skriva den själv! Jag är helt hundra på att han skulle välsigna all kärlek och ge sitt stöd för äktenskap mellan alla älskande. Det tror jag också att han gör!
|
|
|
|
|
20-09-2005, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
För att återgå till ursprungsinlägget så sjunker väljarstödet för FI stadigt, nu ca 5 %. Knappast förvånande.
Beträffande äktenskapet så anser jag att det är förbehållet par som tänker skaffa barn tillsammans. Detta just för barnens skull med arv och liknande. Sambos av olika slag kan fixa det med ett enkelt testamente. Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
20-09-2005, 09:01
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 09:42) Om man tänker på den person Jesus var (så kärleksfull att han dog för oss alla på korset) och vad han skulle tycka? Det är ju hans religion! Tror att Bilbeln skulle se bra mycket annorlunda ut om han fått skriva den själv! Jag är helt hundra på att han skulle välsigna all kärlek och ge sitt stöd för äktenskap mellan alla älskande. Om du läst dig till såpass mycket i bibeln så borde du inse hur fel du skulle ha i din sista mening. Hur fasen ska två fruntimmer kunna gå ut i världen och befolka den, eller två karlar för den delen? Att man har en kärleksfull vänskap mellan samma kön är juh en sak, men sexuell kärlek är inte det rätta, mannen och kvinnan är gjorda för att kunna föröka sig, annars hade vi skapats som hermafroditer. Jag är inte homofob, bara realist, vad dom gör i sängkammarn skiter jag högaktningsfullt i men dom måste väl för fasen inte ha kyrkan att gifta sig i.
|
|
|
|
|
20-09-2005, 09:16
|
Medlem

|
CITAT (Sulawesii @ 20-09-2005, 10:07) Som om det någonsin skulle bli så att vi bara kommer att gilla vårt eget kön...... det är ju en så orealistisk tanke! Om en och annan är det gör ju ingen skillnad, förökningsmässigt sett. Jag är helt säker på att Jesus inte skulle fördömma homosexuella bara för att de inte kan få barn ihop. Om man nu skulle tänka i bibelns banor, tror du då att gud skapade man och kvinna för att älska sitt eget kön? Att rata sitt motsatta kön är juh som att säga att gud skapat fel kön på det motsatta könet, att hela bibelns innehåll är åt helskotta. En sak är att gud är en förlåtande gud, men därtill att samtycka till homoäktenskap är det nog rätt långt. Kyrkan ska föreställa att vara "guds hus", varför ska man dra in det som bibeln klassar som synd till kyrkan. Dom homosexuella ska väl kunna nöja sig med att dom får ingå partnerskap, och att dom skulle kunna få adoptera barn, vilket jag anser va´fel. Jag tror inte att gud är så förlåtande och förstående så han skulle anse det va´en rättighet för homopar att gifta sig och adoptera barn, det är människornas dumhet som ger dom rättigheterna, inte gud.
|
|
|
|
|
20-09-2005, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag håller med dig Reserv. Om man bara ser till kyrkan som trossamfund har de rätt att besluta själva hur de vill göra. Precis som muslimska kyrkor, eller judiska... Men ingen försöker tvinga mullorna att viga homopar. Folk får vara hur homo de vill, det finns partnerskap, regeringen överväger att kalla det äktenskap och det juridiska är under översyn. Men varför prompt kyrkobröllop, när kyrkan anser det vara synd?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
20-09-2005, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (LadyG @ 20-09-2005, 10:44) Men varför prompt kyrkobröllop, när kyrkan anser det vara synd? Bara för att många homopar ser sig själva som offer för all världens orättvisor och som skall nedkämpas. Verkliga och inbillade.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
20-09-2005, 10:01
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 20-09-2005, 10:16) Om man nu skulle tänka i bibelns banor, tror du då att gud skapade man och kvinna för att älska sitt eget kön? Att rata sitt motsatta kön är juh som att säga att gud skapat fel kön på det motsatta könet, att hela bibelns innehåll är åt helskotta. En sak är att gud är en förlåtande gud, men därtill att samtycka till homoäktenskap är det nog rätt långt. Kyrkan ska föreställa att vara "guds hus", varför ska man dra in det som bibeln klassar som synd till kyrkan. Dom homosexuella ska väl kunna nöja sig med att dom får ingå partnerskap, och att dom skulle kunna få adoptera barn, vilket jag anser va´fel. Jag tror inte att gud är så förlåtande och förstående så han skulle anse det va´en rättighet för homopar att gifta sig och adoptera barn, det är människornas dumhet som ger dom rättigheterna, inte gud. Som jag skrev tidigare. Hade Jesus fått skriva Bilbeln tror jag att den sett helt annorlunda ut. Om man ska tänka så att Gud skapade mannen och kvinnan enbart för att göra bebisar tycker jag att han borde ha gjort en större Tellus. Nu tror ju jag på mitt alldeles egna lilla vis. Men, jag utgår från att Gud och Jesus bara vill kärlek.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
20-09-2005, 10:20
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 17-09-2005, 15:45) För att återknyta till kyrkan, och äktenskap. Jag menar att äktenskap bör vara en civilrättslig sak, och då kan staten gärna besluta att det handlar om man-kvinna, kvinna-kvinna, man-man, eller vad som helst, bara det är demokratiskt förankrat och ett frivilligt avtal mellan vuxna människor.
Sen kan ju de religiöst lagda lägga en extra dimension på det hela, att de välsignas av Gud, Allah, ett träd i skogen eller nåt annat. Och där bör staten inte blanda sig i, så länge det inte bryter mot lagen. (tvång, underårig, etc) Självklart bör religiösa församlingar ha rätt att inte viga personer som inte är troende, eller som grovt bryter mot religionens regler. Det finns kristna kyrkor som inte bara vägrar viga homosexuella, utan även vägrar acceptera skilsmässor. Det tycker jag är ok, även om jag inte själv fullt ut delar eller förstår de åsikterna.
Just nu är Svenska Kyrkan under hårt tryck att inte bara godta kvinnliga präster (vilket den oftast gör), utan även tvinga bort ledare som inte accepterar kvinnliga präster.
Visserligen är Svenska Kyrkan ett specialfall, eftersom den är så kraftigt subventionerad av staten, men det är inte rimligt att särskilda krav ska ställas på den, men inte på andra religiösa församlingar. Skulle vilja se regeringen tvinga igenom kvinnliga präster i judiska, katolska, muslimska församlingar.
Vill för tydlighetens skull påpeka att jag tycker det är BRA med kvinnliga präster, och att homosexuella självklart bör få gifta sig. Fast inte i de kyrkor som inte vill viga homosexuella par. Det måste vara tillåtet för religiösa samfund att faktiskt vara just religiösa. Många i Svenska Kyrkans ledning behandlar bibeln ungefär som Riksdagen behandlar grundlagen, som något som ligger utanför dörren och som man uppmuntras torka av skorna på.
Som medlem i Svenska Kyrkan kommer jag imorgon att rösta MOT Sverigedemokraterna, FÖR kvinnliga präster, och FÖR en kyrka mer fristående från staten. Om jag hittar ett sånt parti alltså, annars blir det väl sofflocket. Pirums inlägg är bra, tycker jag!
--------------------
|
|
|
|
|
21-09-2005, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 10:01) Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap? De kan inte få biologiska barn, men det finns ju många som adopterar.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
21-09-2005, 20:46
|
Medlem

|
CITAT (cic @ 21-09-2005, 21:42) CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 10:01) Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap? De kan inte få biologiska barn, men det finns ju många som adopterar.  Hmm, just på den lilla detaljen så uppkommer helt plötsligt en ganska omfattande könsdiskriminering.  Homosexuella kvinnor, dom behöver juh inte adoptera, dom kan juh ha ett engångsligg för att få till ett barn, homosexuella män däremot lär nog aldrig få adoptera nåt barn. Även om lagen säger att dom kan få det så går det inte igenom i realiteten, är inte det lite könsdiskriminerande va?
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|