Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

13 sidor V  « < 10 11 12 13 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fi fan....
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-09-2005, 20:52
          Länk hit: #221

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 21:46)
          CITAT (cic @ 21-09-2005, 21:42)
          CITAT (Gossen Ruda @ 20-09-2005, 10:01)
          Homopar har medvetet valt bort möjligheten till gemensamma barn så varför krångla till det med äktenskap?

De kan inte få biologiska barn, men det finns ju många som adopterar. rolleyes.gif

Hmm, just på den lilla detaljen så uppkommer helt plötsligt en ganska omfattande könsdiskriminering. unsure.gif Homosexuella kvinnor, dom behöver juh inte adoptera, dom kan juh ha ett engångsligg för att få till ett barn, homosexuella män däremot lär nog aldrig få adoptera nåt barn. Även om lagen säger att dom kan få det så går det inte igenom i realiteten, är inte det lite könsdiskriminerande va? rolleyes.gif

Inte könsdiskiminerande, positiv särbehandling av kvinnor kallas det enligt den nya terminologin när män diskrimineras. rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 21-09-2005, 20:58
          Länk hit: #222

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Finns det något fall där homosexuella fått adoptera ett "utomstående" barn?

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-09-2005, 21:25
          Länk hit: #223

Medlem

CITAT (Felix matte @ 21-09-2005, 21:58)
          Finns det något fall där homosexuella fått adoptera ett "utomstående" barn?

Tror inte det, lagen är ganska ny. Det kommer nog inte att bli så många heller, så gott som alla andra länder säger stopp och dom flesta adoptionsbarn kommer från andra länder.

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-09-2005, 07:53
          Länk hit: #224

Gäster

Jag har inget emot homosexuella och anser att alla frivilliga samlevnadsformer mellan vuxna människor skall accepteras och kunna regleras rent juridiskt .
          När det gäller kyrkans inställning som ju bygger på tro tycker jag som icke-troende att kyrkan själv måste avgöra. För mej är tro något privat som inte bör ha så mycket med samhället i övrigt att göra.
          Frågan om homoadoptioner är svårare, där är jag väldigt kluven. Jag tror inte en sekund att homosexuella på något sätt skulle vara sämre föräldrar, men ur barnens synvinkel blir de dubbelt annorlunda genom att inte leva med sina biologiska föräldrar och att leva i en familj som inte är fullt ut accepterad av samhället runt omkring.
          Birgit Ek

Citera
          Gillan
          Inlägg 22-09-2005, 08:04
          Länk hit: #225

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Det här med adoption eller inte, tycker jag är en så
          komplicerad fråga så det tänker jag inte gå in på
          här.

Men det känns som det finns en aspekt som glöms
          bort i disskussionen. Och det är när ordet frivilligt
          används.Jag tror verkligen inte att varken homo/
          lesbiska VÄLJER att bli vad de är.I så
          fall skulle de väl ta den enklaste vägen och
          vara hetero wub.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-09-2005, 08:31
          Länk hit: #226

Gäster

CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 09:04)
          vara hetero wub.gif

Här tror jag du har fel, jag tror inte alls att homosexuella önskar att de var annorlunda på något sätt.Självklart kan man inte välja sin sexuella läggning, lika lite som sin ras eller sitt kön. Lika lite som jag tror att färgade människor går omkring och önskar att de var vita , tror jag att homo önskar att de var hetro. Jag inbillar mej att de flesta människor vill vara precis det dom är, men vill ha friheten att kunna välja sätt att leva.
          Birgit Ek

Citera
          Gillan
          Inlägg 22-09-2005, 08:45
          Länk hit: #227

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

CITAT (birgitek @ 22-09-2005, 09:31)

vara hetero wub.gif

Här tror jag du har fel, jag tror inte alls att homosexuella önskar att de var annorlunda på något sätt.Självklart kan man inte välja sin sexuella läggning, lika lite som sin ras eller sitt kön. Lika lite som jag tror att färgade människor går omkring och önskar att de var vita , tror jag att homo önskar att de var hetro. Jag inbillar mej att de flesta människor vill vara precis det dom är, men vill ha friheten att kunna välja sätt att leva.
          Birgit Ek

Men, va wink.gif Hur blev det här nu då wub.gif
          Det var ju så jag menade wub.gif
          Som du skrev alltså tongue.gif
          F-n också, att det ska va så svårt att "säga" nåt
          med en maskin sad.gif

I vilket fall som helst så tror jag inte att
          man väljer att bli vad man är.Det är bara så man är smile.gif

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2005, 09:04
          Länk hit: #228

Medlem

Det är ett känt faktum att söner som växer upp med ensamstående mammor löper större risk att exempelvis hamna i kriminalitet. För bara ett litet tag sen läste jag en undersökning som visar att även flickor i samma situation påverkas, ökad sexuell aktivitet med fler partners bl.a.

Det är min bestämda uppfattning att barn för att bli fullt socialt kompetenta behöver föräldrar av båda könen. Det har inget med att homosexuella inte är bra föräldrar att göra utan att man kan inte vara något man inte är. Två pappor eller två mammor kan inte vara samma sak som en mamma och en pappa.

En annan sak är att en del homosexuella också är heterofoba, tänk bara på Tiina, och man kan fråga sig vad ett eventuellt barn får för värderingar av en sån uppväxt. sad.gif

--------------------

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-09-2005, 09:08
          Länk hit: #229

Gäster

CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 09:45)
          CITAT (birgitek @ 22-09-2005, 09:31)

vara hetero wub.gif

Birgit Ek

Men, va wink.gif Hur blev det här nu då wub.gif
          Det var ju så jag menade wub.gif
          Som du skrev alltså tongue.gif
          F-n också, att det ska va så svårt att "säga" nåt
          med en maskin sad.gif

I vilket fall som helst så tror jag inte att
          man väljer att bli vad man är.Det är bara så man är smile.gif

OK, vi tycker lika tror jag.
          Birgit Ek

Citera
          birgitek
          Inlägg 22-09-2005, 09:36
          Länk hit: #230

Gäster

Gossen Ruda, du får varken dömma oss kvinnor eller homosexuella efter Tiina Rosenberg. Hon är väl lika tokigt ute som den där norska proffessorn som sa att alla män är djur. Tokskallar finns inom alla grupper.
          Birgit Ek

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2005, 09:51
          Länk hit: #231

Medlem

Jag dömer ingen, jag är bara lekman. Däremot framför jag gärna min åsikt i frågan. rolleyes.gif Jag anser givetvis inte att alla kvinnor är är extrema manshatare men jag undrar hur det ser ut i FI:s inre krets????

--------------------

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-09-2005, 09:52
          Länk hit: #232

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Det undrar jag med......

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-09-2005, 10:03
          Länk hit: #233

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 10:04)
          En annan sak är att en del homosexuella också är heterofoba, tänk bara på Tiina, och man kan fråga sig vad ett eventuellt barn får för värderingar av en sån uppväxt.  sad.gif

Fast, i ärlighetens namn så är det väl inte helt ovanligt att heterosexuella föräldrar är homofoba, man kan fråga sig vad ett barn får för värderingar av en sån uppväxt. sad.gif

För övrigt håller jag med dig, jag inbillar mig att det är bra om barn kan ha en förälder av varje kön. Däremot menar jag inte att det med automatik är dåligt att ha 2 vårdnadshavare av samma kön.

Vad gäller Jesus, så kan man väl säga att han i huvudsak predikade kärlek, till skillnad från den rasistiske, sadistiske, våldsamme, irrationelle och hämndgirige Gud vi känner från Gamla Testamentet. Men även den gode Jesus hade åsikter som idag känns kontroversiella. Skilsmässor var exempelvis inte alls bra, enligt Jesus. Och när det gäller omfördelning av pengar, så verkade han tycka att den rike kejsaren gott kunde få behålla sina pengar, hans porträtt fanns ju på mynten, eftersom den fattige ändå inte skulle behöva pengar i himlen. Nä, men den fattige kanske behöver pengar under jordelivet?
          Sen var ju Jesus bra givetvis, sparkade ut fähundar från tempel, osv, något som flera kristna församlingar idag borde lära av. Tänker speciellt på glassiga amerikanska pastorer.

Svenska kyrkan har lite av ett dilemma. Å ena sidan vill de vara mer självständiga, och att enbart de som regelbundet engagerar sig i kyrkan ska rösta. Och det är väl en 5-10% av befolkningen kanske. Å andra sidan vill de ju inte förlora den stora gruppen icke-aktiva medlemmar som också pröjsar pengar.

Tillägg : alla barn har såklart 2 föräldrar, genetiskt sett, åtminstone än så länge, jag menar att barn har rätt att veta vem som är far/mor, anonym sperma- eller äggdonation anser jag vara helt förkastligt. I synnerhet äggdonation. Men det är en annan diskussion, får bli annan tråd nån gång. OBS, jag skriver här ANONYM donation av sperma/ägg. Att barnlösa personer kan få hjälp är givetvis bra, men barnet ska ha rätt att veta vem som är genetisk mor/far.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 22-09-2005, 10:55
          Länk hit: #234

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 10:04)
          Det är min bestämda uppfattning att barn för att bli fullt socialt kompetenta behöver föräldrar av båda könen. Det har inget med att homosexuella inte är bra föräldrar att göra utan att man kan inte vara något man inte är. Två pappor eller två mammor kan inte vara samma sak som en mamma och en pappa.

Om Ruda och andra intresserade tål lite fakta kan ni ju ta er en titt här:
          http://www.regeringen.se/sb/d/135/a/608

Ett citat från utredningens sammanfattning:

CITAT
          Den samlade forskningen visar att barn med homosexuella föräldrar
          har utvecklats psykologiskt och socialt på liknande sätt som
          de barn de jämförts med. Inga skillnader har heller framkommit
          vad gäller barnens könsutveckling. För en del barn kan det i vissa
          skeenden av uppväxten uppstå konflikter som är relaterade till föräldrarnas
          homosexuella läggning. Det handlar främst om att de
          under de tidiga tonåren kan uppleva förälderns homosexuella läggning
          problematisk sett i relation till kamratgrupper och jämnåriga.
          Forskningen visar att barns förmåga att hantera sådana konflikter
          är beroende av hur relationen är till föräldrarna. Barn som växer
          upp i en kärleksfull miljö där barnet står i centrum för föräldrarnas
          kärlek och omsorger har goda förutsättningar att hantera kriser
          och konflikter av detta slag.
          I forskningen har heller inga skillnader framkommit mellan
          homosexuella och heterosexuella föräldrar vad gäller deras förmåga
          att erbjuda barn god omsorg och omvårdnad.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 22-09-2005, 13:11
          Länk hit: #235

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Vad gäller de kriminella sönerna som växt upp med en mor, så kanske det kan bero på att mödrarna varit ensamma och ej orkat med? Alltså inte alls på att det enbart var en kvinna, utan på att det var en person mindre att hjälpa till med allt vad en uppväxt betyder?
          Har själv varit ensamstående mor i drygt fjorton år, och det är ju inte direkt nån dans på rosor.....

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2005, 15:44
          Länk hit: #236

Medlem

Kanske det Sulawesii, jag kommer inte ihåg om det var fallet utan det var just mannens frånvaro som poängterades.

Jaha Svante, med Statens Ofantliga Utredningar kan man få fram allting. Jag orkar inte plöja igenom allt detta men bara genom att titta på ditt citat blir jag betänksam. Det innehåller en självmotsägelse och ett försök att negligera problem, du kan säkert se det om anstränger dig lite. För övrigt har jag inget emot dig personligen, du får göra vad du vill. Det är principen jag reagerar på.

Jag tänker inte gå in och diskutera saken vidare, det kommer säkert inte att resultera i något av värde. Dessutom måste jag plöja igenom hela bibban för att se om dom invändningar jag har nämns och det orkar jag som sagt inte. Det är inte staten som skall tala om för mig vad jag skall gilla och inte gilla.

Min ståndpunkt är att efter årmiljoner av utveckling så finns det en art människa på jorden med två kön och som under hela utvecklingen fortplantat sig på vad jag kallar naturmetoden. Det har uppenbart fungerat i tusentals generationer så varför ändra ett framgångsrikt koncept?

Hörde nyss på Rapport att forskare har fått fram ett ämne ur mannens svett som har positiva effekter på kvinnans humör. Vi är skapta för varann, inte mot varandra. Till sist ett inlägg från tecknaren Beverloo:

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 22-09-2005, 17:17
          Länk hit: #237

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 16:44)
          Hörde nyss på Rapport att forskare har fått fram ett ämne ur mannens svett som har positiva effekter på kvinnans humör. Vi är skapta för varann, inte mot varandra.

Det finns ämnen i kvinnans svett som gör henne mer attraktiv för män (fast det duschar vi bort och döljer med litervis med kräm, deo och parfym). Forskarna har också kommit på att det är närheten efter sex, inte nödvändigtvis sexet i sig, som gör att kroppen bildar "lycklig-hormoner" (oxcyto-nånting) och att det bästa är om vi sover nära varandra. Forskarna har kommit på så mycket som vi redan vet av erfarenhet och egna upptäckter. Spelar det någon roll för den som tycker att det egna könet är mer upphetsande än det motsatta?

Kan vi inte bara få vara de vi är och vara nöjda med det?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-09-2005, 17:40
          Länk hit: #238

Medlem

Frågar du mig? Jovisst, var och en får bli lycklig på sitt sätt. Det JAG reagerar på är när jag hör och läser att homosex skulle vara lika naturligt som heterosex.

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 22-09-2005, 17:56
          Länk hit: #239

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Men det är det ju? Homosexualitet förekommer i djurriket också. Det är inte bara människan som har sex för att det är kul heller för den delen. Varför skulle mänskligheten ha patent på allt roligt? smile.gif

Det kanske inte är lika vanligt med homosexualitet, men det är lika naturligt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-09-2005, 18:46
          Länk hit: #240

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Fast att något är naturligt innebär inte automatiskt att det är bra. Schimpanser spöar gärna upp sina honor, delfiner är otrevliga jävlar, och våra gulliga katter, tja, de är ju inga änglar direkt.

Vill bara inflika att jag har flera vänner som är homosexuella, och det har jag inga problem med.

--------------------
          zon2.5

Citera

13 sidor V  « < 10 11 12 13 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-09-2025, 17:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon