CITAT (Gossen Ruda @ 22-09-2005, 21:21)
Ok, vi pratar bara om lite olika saker. Pingvinerna kommer jag ihåg men det går knappast att dra in djurparksdjur i sammanhanget. Dom är nog ganska störda redan från början och dessutom har dom inte mycket att välja mellan. Visst händer det att en pingvinhane tar miste även i naturen, det har observerats, men könen är rätt lika. Han får dock sig en rejäl åthutning.
Nej, det gäller inte bara förvirrade tamdjur. Som jag faktiskt skrive ri mitt tidigare ilägg gäller det även vilda djur. Forskare har med intresse följt pingvinernas beteenden i det vilda: ruva sten istället för ägg, gosa och sköta om varandra samt även sex. Oftast går relationerna mellan de homosexuella pingvinerna djupare än "bara sex". De bildar ett par, monogamt. Ofta för livet.
Även tamdjur är lite onaturligt framavlade. Tjurar kan försöka bestiga varandra och det gör även kor ibland men frågan är om det är ett naturligt beteende.
Löpande kor försöker bestiga varandra, i brist på tjur kan man väl säga. Eftersom detta beteende finns hos vilda bisonoxar och vattenbuffel också kan man nog inte påstå att det har med tamboskapen att göra. Det är ett beteende som går djupare än så.
Vad som skiljer djuren från människorna däremot är att i naturen innebär ett homosexbeteende en biologisk återvändsgränd. Det genmaterialet kommer obönhörligt att kasseras för djuren har inte uppfunnit inseminationssprutan. Den konstgjorda då alltså. :rolleyes:
För alla som tittar på animal planet eller national geopgraphics är det uppenbart att djur också har sex för att de gillar det. Det är faktiskt betydligt vanligare än du tror att VILDA djur har sex utan att honan har ägglossning. Det är inte heller speciellt ovanligt att VILDA djur tillfredsställer någon av det egna könet sexuellt heller. Varför är en fråga för forskarna. Jag tror att det är för att de tycker om sex.
I Sparta ansåg man att om männen hade relationer med varandra skulle de slåss bättre. Man slåss aldrig så hårt som när man skyddar en älskare.
I antikens Rom ansågs manskroppen vara idealet. Kvinnorna smusslades in för att bli befruktade för ordningens skull. Det var med andra män en romare hade romanser, sexuella relationer och förhållanden med.
Med kristendomens intåg förbjöds homosexualitet, homofobi predikades i talarstolarna och det infördes dödsstraff för relationer mellan män. Personligen tror jag att den medeltida kyrkan lade sig i för mycket i allt och tog något fullt naturligt och gjorde det till skam. För innan de kristna började gapa var sexualiteten naturlig och sex inte tabu. Men det sista är bara min gissning.