Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lingonplockning, vid hårt trafikerade vägar...
          gammelnalle
          Inlägg 22-09-2005, 19:06
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Men hur gödslar du resten av dina odlingar då?? Skulle Hästskit elle koskit vara "bättre"???? och man sköljer ju bären innan man KOKAR dem....

Och vi har väl alla smakat på ett blåbär som en bärfis nyss varit på????

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 22-09-2005, 19:17
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (gammelnalle @ 22-09-2005, 20:06)
          Men hur gödslar du resten av dina odlingar då??  Skulle Hästskit elle koskit vara "bättre"????  och man sköljer ju bären innan man KOKAR dem....

Och vi har väl alla smakat på ett blåbär som en bärfis nyss varit på????

smile.gif  :)  :)  :)  :)  :)  :)

Om det är mig du frågar så har jag inga odlingar utomhus... förutom blomster smile.gif

Potatis i hinkar har inte fått någon gödsel och annat vill jag inte tänka på vad man gödslar med och inte heller vilka som kissar på bär och vilka kryp som irrar runt i underjorden där grönsaker och rotsaker växer. tongue.gif jag är helt enkelt typen som inte kan äta om jag börjar fundera på såna saker... likadant om jag ser någon "snora" (karlar som blåser ut genom näsan) då är den dagens matlust borta.

Citera
          pollenper
          Inlägg 25-09-2005, 20:43
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 6 537

Bly finns numera inte i bensinen. Det mesta av avgaserna är hyggligt harmlöst.
          Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET

--------------------
          Växthus för litet. Pomeranshus på gång.

Citera
          pollenper
          Inlägg 25-09-2005, 20:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 6 537

Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET pERSONLIGEN SKULLE JAG INTE PLOCKA NÅGRA METER FRTÅN VÄGEN (Jävla capslock) men en bit in?vadå vi nåste ju leva också och Tjernobyl har jukvaddat våra marker på ett annat sätt.

--------------------
          Växthus för litet. Pomeranshus på gång.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 26-09-2005, 09:12
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (pollenper @ 25-09-2005, 21:46)
          Men i bilars däck finns fortfarande cancerogena HA-oljor som sprids över saMHÄLLET  pERSONLIGEN SKULLE JAG INTE PLOCKA NÅGRA METER FRTÅN VÄGEN (Jävla capslock) men en bit in?vadå vi nåste ju leva också och Tjernobyl har jukvaddat våra marker på ett annat sätt.

HARMLÖSA?????

CITAT
          Bilar, vedeldning och fartyg är dagens stora problem
          Den främsta orsaken till de svenska tätorternas kvarvarande problem med dålig luftkvalitet är biltrafiken, som ökar år för år. Bilarnas andel av de totala föroreningsutsläppen i städerna har stadigt vuxit, och när det gäller kolväten, kolmonoxid och kväveoxider har den blivit helt dominerande.

Stora insatser har likväl gjorts för att reducera biltrafikens utsläpp av hälsofarliga ämnen. Den hittills mest framgångsrika gällde avgasernas innehåll av bly. Genom att bensinen var blyhaltig tillfördes luften i Sverige ännu i slutet av 1970-talet över tusen ton bly årligen, men numera får endast blyfri bensin användas här.

Antal bilar med  och utan katalysator

Den katalytiska avgasreningen har också varit framgångsrik. En katalysatorrenad bil beräknas under sin livstid släppa ut 55–75 procent mindre kväveoxider och 70–90 procent mindre kolmonoxid och kolväten än en bil utan sådan rening. Effekterna av denna avgasrening har dock endast gradvis gjort sig gällande – fortfarande används många äldre bilar utan katalysator.

Dieselavgaser är svårare att rena än avgaser från bensinmotorer. Trots att gränsvärdena efterhand har skärpts även för de dieseldrivna fordonens utsläpp svarar de därför för en ökande andel av tätortsluftens innehåll av hälsofarliga ämnen.

Biltrafiken påverkar också luftkvaliteten på andra sätt än genom utsläpp från avgasröret och vid tankning. Det vägslitage som orsakas av dubbdäck bidrar exempelvis till att partikelhalten kan bli hög i stadsluften. Sandning för halkbekämpning kan få samma effekt.
          saxat ur Naturvårdsverkets hemsida. http://www.naturvardsverket.se/index.php3?...ort/tatort.html

även om utsläppen per bil är mindre... så hjälper ju inte detta när biltrafiken ökar...

CITAT
          (Jävla capslock)  

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

björn

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-11-2025, 21:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon