| |
Avstånd mellan fruktträd?, Nyplantering av fruktträd |
|
|
|
|
04-10-2010, 16:12
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej om man vill plantera mellan träd det låter inte bra på grund att växter mellan träd ska ta mycket vatten och näring och blir träd svaga , om man vill göra så ska man plantera växter på höjden eller på krukor.
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
04-10-2010, 17:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Man kan förstås hålla ganska fritt precis runt träden. Att fylla ut med ängsblommor eller vad det nu kan vara mellan träden tror jag inte är något problem för trädet. Faktum är att vissa växter tenderar att utvecklas kraftigare när de får konkurens enligt nya rön. Sen huruvida det blir bättre kvalitet på slutprodukten eller inte vet jag inte.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2010, 13:47
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 33 622

|
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 16-04-2003, 09:12)  Todeloo,
Jag kommer att köra 1,5 meter emellan mina svagväxande träd - och jag har ambitionen att göra spindelträd av dem - tror jag :-) och odla dem två-dimentionellt med.
Men det är nästan minimum :-) ja förutom kordongträd då. A2 stam behöver man längre avstånd med helt klart!
Hälsar Ingrid Låter jättekul! Jag är själv mer inne på små träd för att få äpplen än stora "riktiga" äppelträd för nästa generation. Är det svårt att få tag på svagväxande sorter? /Bruno
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2010, 14:00
|
Medlem

|
Själv har jag tänkt sätta olika i trädgården. Framför huset står en Gravenstein, tyvärr något stympat men i övrigt än så länge friskt. Jag tänkte ta bort eller flytta ett relativt nyplanterat Alice och sätta en till Gravenstein bredvid. Personligen tycker jag om när träden inte är för höga, jag vill gärna kunna sköta det från en inte alltför hög stege, och man kan ju begränsa det tidigt utan att det blir liksom stympat.
Jag var hos en på byn och plockade fallfrukt till min cider. Dennes äppelträd var enorma. Det fanns ingen chans annat än att plocka fallfrukten, de nedersta grenarna var sanslöst högt uppe. Då blir det liksom inte särskilt praktiskt, även om man kan sätta gungor etc i dem.
Jag har grävt upp ett vackert träd som hade kräfta, och det ska jag ersätta med ett som ska få växa hyggligt fritt. Sen har jag ett hör i trädgården där det kan passa med träd på svagväxande grundstam. Och så en låg mur där jag tänkt göra en spaljé med äpplen.
Hade jag en yta att plantera på, som ett par tusen kvadratmeter, skulle jag ändå försöka hålla träden låga och lättskötta. Jag vill INTE upp 6-10 m i luften, och kan man slippa så varför ska man då det?
/Bruno
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2010, 16:37
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Äh, ni får väl fixa skylift!  För något mindre träd duger nog en vanlig äppelplockare och en stege.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-10-2010, 18:49
|
Medlem

|
Hej
det är bra om man satsa på klättra fruktträd för att spara mycket mark och det är lätt att plocka frukt och skötsel dem bra .
Obs
De är samma kvalitet men de från början fostrar för att blir klättrar .
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
08-10-2010, 07:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Lite matteberäkning: Man kan stå på ett trappstege med plattformen på 2 meters höjd Armarna växer ca 1.50 över fötterna och är ca 60 cm långa Man kan hantera en äppelplockare med ca 3 meters långt skaft
--> då borde man kunna plocka äpplen på upp till 7 meters höjd
Problemmet som jag ser det är beskäring och kartgallring på höjd över ca 4 meter med detta resonemang, om man vill göra det noggrant (utan stångverktlyg).
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2010, 05:19
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Rolig diskussion! Det finns så smånga sätt att få fram frukt på - lågt, högt, långlivat, kortlivat... CITAT (Bruno66 @ 07-10-2010, 15:00)  Hade jag en yta att plantera på, som ett par tusen kvadratmeter, skulle jag ändå försöka hålla träden låga och lättskötta. Jag vill INTE upp 6-10 m i luften, och kan man slippa så varför ska man då det?
/Bruno Om du ska hålla äppelträd som är satta på frögrundstam eller A2 låga så blir det att klättra ändå. Inte med den långa fina äppelplockaren då, men med de vassa verktygen. Inte en gång per år heller, utan flera. Det är bara att välja. Men från nysatta träd är det klart att det tar en stund innan beskärningsstegen måste fram! Hållbart i längden att hålla ett träd 50% mindre än vad det eftersträvar att bli kan det vara i t ex häckformatet. Då är det lätt att beskära ett par, ibland tre gånger per år. Å andra sidan är det väldigt kul att experimentera. Fast själv har jag nästan helt slutat att prova olika formbeskärningar med starkväxande grundstammar för träd som jag vill ska hålla mindre former. Just när de börjar ge några mängder med frukt i 10-årsåldern, börjar också problemen med strukturerna som ofta inte håller. Det blir knäck i lodräta grenvinklar och behov av uppstöttningar lite här och var, behov av grövre beskärningar som förfular mm. Jag testade olika slags svagväxande grundstammar i början. Sedan fick jag årligen äpple på A2 som blev över, och så började jag spaljera och formbeskära dem. Nu övergår jag till svagväxande igen och kommer att sätta de flesta starkväxande på ställen där de kan få bli stora, vackra, frodiga kronträd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2010, 14:35
|
Medlem

|
Jag
Att beskärar frukt träd tre gångar på året det låter mycket , att behåller formen som du planera från början inte så svårt men behöver bara duktig på beskärning.
Obs Avstånd mellan dem beror mycket på vilket uppfostran dem häckar eller stora eller mindre , på grund att finns balans mellan rötter och krona. H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
09-10-2010, 20:28
|

Medlem

|
När man vill något helt annat med en växt än den genetiskt strävar efter får man jobba mycket... Därför rekommenderar jag ofta att man från början väljer träd som i sig själva får ungefär den storlek man vill ha.
Försök att "uppfostra" träd finns det tyvärr allt för många exempel på. Mängder av beskärningar som visserligen ökar svampars framfart och mångfald och därmed bidrar till ett rikt biologiskt liv. Men som också leder till att träd, särskilt äppelträd, inte ens når halva sin möjliga livslängd.
Som du säkert vet Bassam räcker det inte att skapa "balans" genom att skära i kronan. Om du föreslår uppfostring av ett äppelträd till en mindre storlek än det är byggd för måste du också rotbeskära. Och det blir mycket jobb det!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2010, 12:36
|
Medlem

|
Trappstege är okej, men att manövrera verktyg på tre meter långa skaft kan jag bara glömma. Det blir dessutom stor risk att skada fruktsporrar etc.
Jag håller med om att detaljskötsel blir också problematisk, som att kartgallra, beskära med viss precision och att ta bort äppelmumier.
Jag hade gamla äppelträd i förra trädgården som fått växa fritt. Det blev en massa beskärning i alla fall att rensa i träden och ta bort döda grenar etc. Att plocka med träden tre gånger per år verkar vara standard hur man än gör. Varför då inte lika gärna lägga ner det arbetet på att få träden lite mer praktiska?
Det bästa är nog att utgå ifrån svagväxande träd, om det inte är just mest ett prydnadsträd man är ute efter.
Jag tycker det verkar som att hur man än vänder sig, har man rumpan bak när det gäller äppelträd.
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2010, 13:01
|
Medlem

|
Spaljéträd ska man ju sköta noga. Det roliga är ju att det som är okej på spaljéträd, ja, det som de kräver, är liksom "förbjudet" på kronträd, för då får man helt plötsligt problem med vattenskott och svampar och livslängd, trots att det är samma sorter.
Ett spaljéträd kapar man till slut toppen på när man nått höjden på spaljén. Men samma åtgärd på ett kronträd verkar bannlyst och resulterar bara i vattenskott och sämre skördar.
Själv strävar jag inte efter buskiga jätteäppelträd som ska stå i tvåhundra år. Det är jag för egoistiskt för, och med tanke på hur äppelträd stympas och missköts utan att man tar vara på äpplena i granngårdarna så tycker jag det verkar vara en väl vild chansning att satsa på kommande generationer. Om ett träd klarar sig i 25 år och ger frukt tidigt så är jag nöjd. Sen börjar jag ändå bli för gammal. Fast något träd är jag sugen på, om det är möjligt utrymmesmässigt, att släppa och låta växa naturligt med varsam skötsel. Men i det fallet blir det inte äpplena som blir det viktiga. Det ena behöver inte utesluta det andra.
Klänga, klättra och sköta blir det ändå, om man inte vill att det blir svårplockade äpplen som är lättast att bara låta ramla till backen. Vi sköter ju allt möjligt i trädgården, till och med sådant som inte ens ger något som vi kan äta. Att behöva ge sig på äppelträden tre eller fyra gånger per år ser inte jag som ett problem i sammanhanget. Det har jag gjort förut och fått bra med äpplen ändå. Men visst blir det till slut problem med vissa träd, fast de gamla träden blir lätt fula ändå när man måste stympa bort döda grenar eller kräftsår eller grenar som växer in i byggnader eller ut över garageplatser - en ibland ofrivillig formgivning av träden - och varför är det helt plötsligt okej bara för att träden är gamla och man tar bort det som är sjukt och dött? Nej, då har jag hellre ett utbytningsprogram, ett rullande schema för träden där det löpande byts ut. Men när det är dags för mig att lägga av kan jag tänka mig att sätta träd som kan få växa när jag pensionerat mig på äppelfronten och tröttnat på att ta hand om äpplena. Jag kan ju ha "tur" och leva så pass länge att jag kan få njuta av dess skugga.
I mitt fall bör jag utgå från svagväxande sorter. Men det verkar finnas träd som är starkväxande i början men som stannar av i växten med tiden, ett sådant lär vara Mantet. Häck och spaljé låter också bra, fast det blir rätt mycket jobb förstås.
/Bruno
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2010, 14:05
|
Medlem

|
Hej Cilla
(Bassam räcker det inte att skapa "balans" genom att skära i kronan. Om du föreslår uppfostring av ett äppelträd till en mindre storlek än det är byggd för måste du också rotbeskära. Och det blir mycket jobb det! )
Du har rätt Tack.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-10-2010, 00:33
|

Medlem

|
Bassam - då förstår vi varandra.
Bruno - roligt att läsa dina inlägg. Jag jobbar just nu hårt i en park med "buskiga jätteäppelträd" och hinner därför inte svara så mycket.
Jag tycker det låter som att det passar dig bra att ha träd som sköts som fristående spaljéer, som för mig är det du beskriver... För mig som har frukt i alla möjliga former finns inget fel i att sköta vissa fruktgivare för att de ska hålla i 20 år, och andra så att de ska hålla länge och också kunna ha flera funktioner än att ge frukt.
Det viktiga är att man inte tror att det går att omforma och samtidigt ha långlivade träd.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 13:24
|
Medlem

|
Tack för att du uppskattar det jag skriver - det är en fröjd att läsa dina inlägg och dessutom ta del av din kunskap och erfarenhet, Cilla!
Jag har ganska begränsad erfarenhet och har bara varit tvungen att lägga ner massor av jobb på de gamla förbuskade äppelträd som jag tagit över. Behöver det vara så? Om man givit ett äppelträd en bra grundform i unga år utan att ta toppskottet, går det att släppa det när det börjar bli stort utan stor skada, eller blir det till slut ändå tvunget med årlig skötsel på uppemot sex meters höjd eller högre?
En av mina drömmar är en äppelhage, varför inte med betande får som motas bort när äpplena börjar falla. Cider ställer nämligen inte så höga krav på fruktens utseende. Nu säger jag kanske emot mig själv sedan tidigare eftersom min syn på det är att det hanterings- och kvalitetsmässigt kanske inte är det bästa, men det går bra att plocka det som fallit till marken, om det är sorter som tål att falla på det sättet, och det görs även traditionellt på sina håll t ex i Frankrike. Då kan man släppa äppelträden fritt. Men alltså, min fråga är - hur fritt kan man släppa det och det fortfarande ger hyggligt med frukt? Vad är minimum av jobb att lägga ner på ett äppelträd utan att det blir dåligt?
/Bruno
|
|
|
|
|
|
|
|
25-10-2010, 17:59
|
Medlem

|
Mycket riktigt är jag särskilt intresserad av den fristående spaljé jag planerar just nu och vad den kan ge. Samtidigt har jag plats för ett par dvärgträd och två fullstora också. Men spaljén är jag särskilt nyfiken på, hur mycket jobb det blir, vad den kan ge i förhållande till den yta den tar, och vad den tillför trädgården. Här har jag hittat en som driver upp väldigt små äppelträd och hävdar att det är väldigt lite jobb med det: http://www.midfex.org/yale/intro.htmlJag misstänker att en spaljé kan ge mer per ytenhet än vad dessa minidvärgträd kan göra. Eftersom spaljén är tvådimensionell kan jag tänka mig att den kan få bli 2,5 meter hög. Det blir inte särskilt trassligt att flytta stegen utefter "äppelstaketet". På den höjden kan jag tänka mig att få plats med 6 grenvåningar. Sen måste man troligen sätta sig in i väldigt noga i äppelträdets funktion. Jag gissar att sporrbeskärning och föryngring av grenar kan bli åtgärder som är aktuella så småningom för att ge spaljéträdet lite extra liv. Och beskärning som kan locka fram grenar där sådana fattas. I Nya Beskärningsboken finns lite tips hur man kan göra. Jag har tänkt mig en spaljé med horisontella grenar och 2 m mellan träden. Det är lite roligt med dvärgträden, att det är just vid lekstugan de passar. Och så ett par fullstora träd runt huset, som är från 40-talet, och äppelträd hör liksom hemma i en sådan trädgård som ju ofta hade fokus mot självförsörjning. Och, Cilla, jag kan tänka mig att vara varsam med just dessa träd, som ska få bli stora och växa efter sin natur. /Bruno
|
|
|
|
|
|
|
yingko
|
26-11-2025, 18:36
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|