Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > EU stoppar barns matlagning, EU-lag kan sätta stopp för matlagning
          *Felix matte*
          Inlägg 22-09-2005, 19:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Hoppas att du får ett skönt friår då du själv får bestämma över din dag och kroppen får ta igen sig. wub.gif

Visste inte att man tillämpade HACCP i skolkök... men jag såg för ganska länge sedan ett TV program som visade hur "flygmaten" kontrollerades, både vid tillagning, paketering och lagring. Det var många punkter som skulle gås igenom, bockas av och skrivas upp varje dag.

Citera
          BengHa
          Inlägg 23-09-2005, 12:25
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 1 951

Jag känner igen din situation astrid.m.s. Min fru är kokerska på ett dagis. Den största anledningen till att barn inte får vara med i köken på sina dagis, är att det idag finns betydligt mer barn/dagis än vad som var fallet för 10- 15 år sedan.

Det är inte ovanligt att den som är i köket inte har fått kompensation i arbetstid trots att man skall laga mat till dubbelt så många än vad det var planerat för när man började. Det finns exempel på ställen där arbetstiden minskat med ökad arbetsbörda. Motiveringen var att barn bara äter halv portion, men ökningen i portioner är lika stor trots att de är mindre (jag har svårt för sådana sätt att tänka).

Reserv:
          Att säga att de som lagar mat inte har någon utbildning är väll till att generalisera. Jag tror nog att det är tvärt om, då ett fall av slarvig hygien och de följderna det får för barnen omedelbart skulle hamna som en reportage serie i kvällspressen. Det är ytterligare en sak som gör att barn inte får vara ute och hjälpa till i köken nuförtiden. Dessutom så har vi all allergikost som ställer oerhörda krav på personalen i ett dagiskök. Då en fel hantering kan få oerhörda följder. Det finns förståss undantag men jag vill tro att det är så det är.

Däremot så är det betydligt sämre på chefs och politiker nivå. De flesta chefer endast har pedagogisk utbildning, och inte vet att de har ett storkök att ta hänsyn till (det är ju bara köket).

--------------------
          Svenska nationalsången måste vara fel skriven.
          Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill dö i Sverige!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 02:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon