Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Missade höjdpunkter, Börjar inse vad jag gått miste om
          Ophelia
          Inlägg 26-09-2005, 18:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Undrar om andra har upplevt det samma?

Har insett att jag helt har missat vintern som kom. Missade även julstöket med advent, julen och absolut nyår. Har även missat tiden innan vårens uppdykande då värmen kommer smygande med halvkladdiga dagar. Missade även första snösmältning och se vintergäck, snödroppar och annat gulligt dyka upp. Har sedan missat vårens intågande med försommaren och midsommar och vidare gång. Ett år går verkligen snabbt om man inte ser upp och försöker ta tillvara på den tid som kommer. Även vinterrusk och sommarblöta får en speciell innebörd när man upptäcker att nästan ett helt år har gått till spillo av ens liv.

Citera
          Rossi
          Inlägg 26-09-2005, 18:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Men vad har du då gjort istället som har upptagit din tid och uppmärksamhet?

Själv njuter jag av sådana små vardagliga ting. Vi har en femårsdagbok där jag ibland kan anteckna såna små saker som "idag såg jag den första svalan" eller den första vintergäcken, hörde fåglarna sjunga etc. etc.

Men du - nu när du är medveten om vad du har missat så kommer du alldeles säkert att ta igen det det kommande året! Lycka till! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Ophelia
          Inlägg 26-09-2005, 19:08
          Länk hit: #3

Medlem

Jag har egentligen inte gjort något mer än kämpat i dyn, slickat sår och fått hintar om att livet rusar förbi. Sedan har jag begravt mig i arbete för att få en balans. Det är vad jag har gjort.

Ett år tar man inte igen, lika lite som en förlorad minut.

Citera
          Rossi
          Inlägg 26-09-2005, 19:14
          Länk hit: #4

Medlem

OK. Men då får du försöka att nu se framåt det kommande året och inte tänka på vad du har missat det gångna året. Låter kanske alldeles för hurtfriskt och äppelkindat men om du "grämer" dig för mycket över det som varit så kanske du går miste om ett år till.

Hoppas att du kan njuta nu av en härlig höst, mörka kvällar med tända ljus och mys i soffan! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Ophelia
          Inlägg 26-09-2005, 19:52
          Länk hit: #5

Medlem

Nu var det väl inte det jag åsyftade utan det var mer en reflektion av vad jag har upptäkt. Jag är inte en person som sitter och grämer mig (fast det kanske är någon jag skulle ha ägnat mig åt under året).

Tråkigt nog är nog dina förslag inte möjliga under året som kommer med att sitta och "mysa" i någon soffa eller ens läge för att njuta av en härlig höst. Tända ljus kör jag redan med.

Det jag ville höra var om någon hade upplevt detsamma och befann sig i samma situation.

Citera
          Rossi
          Inlägg 26-09-2005, 19:54
          Länk hit: #6

Medlem

OK, sorry. Jag känner ju inte till din situation. Ville bara försöka hjälpa.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 26-09-2005, 19:54
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Ooops! fel!

Citera
          Betty
          Inlägg 26-09-2005, 21:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 19:56)
          Ett år går verkligen snabbt om man inte ser upp och försöker ta tillvara på den tid som kommer. Även vinterrusk och sommarblöta får en speciell innebörd när man upptäcker att nästan ett helt år har gått till spillo av ens liv.

Jodå, jag vet precis vad du menar. Har många gånger förundrat mig över hur fort tiden runnit förbi när man haft det svårt. Det sägs ju att "tiden går fort när man har roligt", jag tycker det känns tvärt om...

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          pejori
          Inlägg 26-09-2005, 22:03
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

min erfarenhet är att tiden står stilla när man mår dåligt. wub.gif wub.gif
          det är när man kommer tillbaka man inser att den inte gjorde det, utan man missade en hel del unsure.gif unsure.gif
          vet vad du menar ophelia...jag missade tre år wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          yla
          Inlägg 26-09-2005, 22:53
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jag tror inte att något går till spillo
          det här året du missat höjdpunkterna har du kanske
          lärt dej nåt annat som kan va bra o ha med i bagaet
          man hinner ju inte se allt
          o vintergäck o snödroppar o frostiga granar o pepparkaksbak
          ljuv vår grönska,kommer ju så snällt tillbaka för den som har tid wub.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          Kathy
          Inlägg 26-09-2005, 23:01
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 20:52)
          Nu var det väl inte det jag åsyftade utan det var mer en reflektion av vad jag har upptäkt. Jag är inte en person som sitter och grämer mig (fast det kanske är någon jag skulle ha ägnat mig åt under året).

Tråkigt nog är nog dina förslag inte möjliga under året som kommer med att sitta och "mysa" i någon soffa eller ens läge för att njuta av en härlig höst. Tända ljus kör jag redan med.

Det jag ville höra var om någon hade upplevt detsamma och befann sig i samma situation.

Ojj...vad det där kändes bekant.
          Sådär var det för mig hela förra året och jag känner att risken är stor att det kommande året ser ungefär likadant ut.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 27-09-2005, 06:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Håller med Oldwolfie. Tror inte heller detta år är till spillo, utan investerade i något annat. Förhoppningsvis dig själv. Tror också att du med tiden kommer att komma till insikt om vad året egentligen gav, för med absoluta säkerhet har det gett något, även om du just nu inte vet vad.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Airamya
          Inlägg 27-09-2005, 10:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

CITAT (Ophelia @ 26-09-2005, 19:56)
          Undrar om andra har upplevt det samma?

Har insett att jag helt har missat vintern som kom. Missade även julstöket med advent, julen och absolut nyår. Har även missat tiden innan vårens uppdykande då värmen kommer smygande med halvkladdiga dagar. Missade även första snösmältning och se vintergäck, snödroppar och annat gulligt dyka upp. Har sedan missat vårens intågande med försommaren och midsommar och vidare gång. Ett år går verkligen snabbt om man inte ser upp och försöker ta tillvara på den tid som kommer. Även vinterrusk och sommarblöta får en speciell innebörd när man upptäcker att nästan ett helt år har gått till spillo av ens liv.

Mmm, känner igen det där... Jag fastnar i ett ekorrhjul ibland och då rusar allt förbi ungefär som om jag satt på ett runaway train. Mina ekorrhjul har genom årens lopp bestått av olika material. Några år var det gjort av depression, andra år av stress och emellanåt av ångest. Ibland av ren tanklöshet, tankspriddhet eller tanketrängsel. (Tanketrängsel = alltför många tankar i samma skalle samtidigt, så det blir ingen reda på nåt).
          Jag ska försöka ta mig samman inför julstöket i år wink.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          amaira
          Inlägg 27-09-2005, 11:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

"Sinnen är som fallskärmar, de fungerar bara när de är öppna" var en odlasignatur förut. Jag tycker den är så bra.
          Men den talar inte om, att det sällan är ens eget val, när sinnena behagar vara "öppna"...

Jo, jag "känner igen", jag vet mycket väl vad du talar om wub.gif . Och det ingår nog i "livet". Som Oldwolfie m.fl. säger, det är inte "förspilld tid".
          Vi går igenom olika sorters kriser i livet, det är genom dem man mognar och växer som människa.
          Det är inte särskilt roligt - och det tar oftast tid innan man förstår på vilket vis det gynnar oss, om vi alls förstår det någon gång, och/eller har förmågan att ta det till oss.

Det är inte lätt att leva! (har någon sagt att det borde...)
          Förutom att det är svårt, lika med "tungt, ont och sorgligt", är det också svårt i begreppet "lärdom".

Det finns ändå få saker som har förmågan att öppna våra sinnen, så som genomgångna kriser och svårigheter, då alla våra sinnen stängts av för oss.

Efteråt kan det många gånger vara värt det. Och är det det inte, så får vi själva finna värdet i det! Det är ändå så mycket i världen och livet som vi inte kan påverka.
          Vår egen inställning, hör till det som vi KAN påverka! På sikt.

Någon lär ha sagt, att meningen med livet, är att finna meningen med livet.
          Det tror jag på.

Ja Ophelia, jag "känner igen mig". Och den innerliga djupa tacksamhet som jag känner inför mina numera öppna sinnen, går inte att beskriva i ord!

wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          lavendel2
          Inlägg 27-09-2005, 14:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Det fantastiska med livet här på jorden är..tycker jag...att året går sin gång..om och om igen...det kommer alltid nya tillfällen att uppleva det man missat tidigare!
          Och är livet sånt..att man inte orkar se det fantastiska i naturens gång..så är det så klart nån mening med det....och meningen förstår man oftast efter att ha kämpat sej igenom svåra perioder!
          Vem var det som sade:Livet måste levas på förhand men kan bara förstås i efterhand?
          Du har dina perioder när livet är tufft...du tar dej igenom dem ...hittar lärdomar och mening...och årshjulet går sin gång..du har aldrig missat nåt..allting i naturen upprepas år från år...det är bara att haka på när du känner dej redo! rolleyes.gif

Citera
          Ophelia
          Inlägg 27-09-2005, 20:50
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för att ni delat med er av denna erfarenhet. Alla inlägg har varit intressanta att läsa. Min värsta erfarenhet som dyker upp då och då är när jag inser att tiden som förflutit aldrig kommer igen, "ops nu har jag missat alla tidiga vårblommor...ops där försvann våren och snart är det midsommar". Förvisso lär man sig mycket på resan men jag skulle önska att jag finge lärdom på annat, trevligare sätt.

Detta är en del av livet.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 27-09-2005, 22:20
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Kanske blir det här alldeles fel... men jag har på senare år lärt mig att inte titta bakåt.
          Jag tar varje ny dag som en gåva och försöker att göra det bästa av dagen.
          Det förgångna kan vi aldrig få igen.

Citera
          birgitek
          Inlägg 28-09-2005, 07:27
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Felix matte @ 27-09-2005, 23:20)
          Kanske blir det här alldeles fel... men jag har på senare år lärt mig att inte titta bakåt.
          Jag tar varje ny dag som en gåva och försöker att göra det bästa av dagen.
          Det förgångna kan vi aldrig få igen.

Så tänker jag också.
          "Yesterday is dead and gone and tomorrow is out of sight", citatet kommer från någon sentimental amerikansk sång men jag tycker att det säger allt.

Gårdagen kan vi inte göra något åt, morgondagen vet vi inget om, den kanske inte ens kommer.Så det som gäller är att försöka göra det bästa av dagen
          Birgit Ek

Citera
          Airamya
          Inlägg 28-09-2005, 08:46
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

"The past is history, the future a mystery, this moment is a gift - that's why we call it 'The Present'."

Mitt favoritcitat. Från Deepak Chopra. smile.gif

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 28-09-2005, 09:11
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Airamya @ 28-09-2005, 09:46)
          "The past is history, the future a mystery, this moment is a gift - that's why we call it 'The Present'."

Mitt favoritcitat. Från Deepak Chopra. smile.gif

Blev just mitt också!
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon